Advertentie
financiën / Nieuws

'Meer gemeenteproducten kunnen goedkoper'

Het rijbewijs mag van dit kabinet maximaal 36 euro kosten. Volgens adviesbureau Deloitte kunnen veel meer gemeentelijke producten in prijs omlaag.

04 juni 2010

De tarieven voor veel gemeentelijke producten kunnen omlaag. Gemeenten kunnen goedkopere prijzen bereiken door de werkprocessen bij de productie van bestuurlijke documenten te verkorten. Het zou daarom goed zijn als er richtsnoeren over tarifering kwamen voor gemeenten.

 

Dit zegt Deloitte-directeur Martin Eikenboom. Naar aanleiding van methodisch onderzoek en advies van Deloitte bepaalden minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) en staatssecretaris Bijleveld (Binnenlandse Zaken, CDA) vorige week dat een tarief van, om precies te zijn, 36,06 euro voor een rijbewijs kostendekkend is.

 

De aanleiding voor het onderzoek waren vragen van Tweede Kamerlid Charlie Aptroot (VVD) die de prijsverschillen voor rijbewijzen ‘absurd’ vond. Het maximumbedrag van 36,06 euro (€26,56 voor de gemeente en €9,50 voor het Rijk) zal bij invoering op 1 juli 2011 overigens worden geïndexeerd. De prijzen van rijbewijzen lopen nu uiteen van 23 tot 65 euro (zie kader).

 

Niet realistisch

 

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zegt de maximumprijs van 36 euro in een reactie niet realistisch te vinden. De gemeentekoepel wijst erop dat ‘geen rekening is gehouden met de beschikbaarheid van de ambtenaar of met de tijd die wordt besteed aan het beantwoorden van vragen over rijbewijzen’.

 

‘Klopt’, zegt Eikenboom van Deloitte. ‘We hebben de rekensom gemaakt op basis van maximale uurtarieven en maximale behandeltijd en het stilzitten hebben we buiten beschouwing gelaten. Dat was ook de afspraak met het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de begeleidingscommissie.’ De VNG, de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken NVVB en de ANWB waren in die commissie bij het onderzoek van Deloitte betrokken. Maar niet bij de uitkomst. De ANWB is wel blij met de uitkomst. De belangenbehartiger van automobilisten wil dat mensen bij verschillende gemeenten kunnen ‘shoppen’ voor een rijbewijs.

 

Eikenboom van Deloitte komt in zijn onderzoek naar de prijsstelling van rijbewijzen tot de slotsom dat de meeste gemeenten de tarieven niet kunnen onderbouwen, terwijl gemeenten volgens hem juist ‘veel te winnen hebben bij doorrekening van hun kosten’. Niet alleen omdat ze er dan achter zullen komen dat hun kosten omlaag kunnen, maar ook omdat de prijsstelling transparant wordt voor de klant.

 

Eikenboom: ‘Op basis van de ABC (activity based costing)-methode hebben we gekeken wat het proces van de productie van een rijbewijs aan tijdsbesteding en overhead kost. We kwamen uit op een bedrag van 36 euro. Die onderzoeksmethode kun je óók loslaten op andere gemeenteproducten. Gemeenten hebben de komende jaren minder geld te besteden. Ze zouden hun producten goedkoper of tegen dezelfde prijs maar met een hogere kwaliteit kunnen aanbieden, als ze hun werkprocessen zouden optimaliseren en daarbij gebruik zouden maken van de ABC-methode. Met deze methode krijg je een goed beeld van de feitelijke kostprijs en kun je met een optimaliseringslag dezelfde producten tegen lagere kosten leveren.’

 

Productieproces

 

De ABC-methode houdt in dat alle stappen in het productieproces onder de loep worden genomen en dat wordt bepaald hoeveel tijd die stappen kosten. Ook wordt nagegaan welk uurtarief (salariskosten en overhead zoals avondopenstelling en behuizing) daarbij hoort. Volgens Eikenboom lenen bouwvergunningen en de toekomstige omgevingsvergunning (de geïntegreerde vergunning voor bouwen, monumenten, ruimte, natuur en milieu, zie ook pagina 15) zich uitstekend voor de ABC-analyse en vermindering van het aantal amb

 

telijke stappen. Eikenboom: ‘Het rijbewijs is heel eenvoudig, maar de omgevingsvergunning is erg complex. Hoe meer processtappen in een product zitten, hoe meer mogelijkheden er in de praktijk zijn om efficiënter te werken.’

 

Duurste 65 euro, goedkoopste 23 euro
Iedere gemeente moet volgens het kabinet in staat zijn om een rijbewijs voor maximaal 36 euro aan te bieden, maar de prijzen schommelen nu nog tussen 23 en 65 euro. De Noord-Hollandse gemeente WIJDEMEREN heeft de twijfelachtige eer om met 65 euro de duurste te zijn. Achter dat bedrag steekt geen diepgravende ABC-analyse, zegt wethouder Gert Zagt (DorpsBelangen, Financiën en Burgerzaken). Zagt: ‘Vorig jaar zijn we onder druk van de provincie met een aanvullend dekkingsplan voor onze begroting gekomen. Wijdemeren was ontspoord. Het toenmalige college heeft toen alles tegen het licht gehouden en daarbij is het rijbewijs met bijna 65 procent in prijs verhoogd. Die maatregel levert de gemeente jaarlijks 75 duizend euro extra op.’ Wettelijk mogen gemeenten ervoor kiezen om bepaalde producten duurder te maken dan ze werkelijk kosten en andere producten goedkoper maken.

 

De Zuid-Hollandse gemeente LEIDSCHENDAM-VOORBURG is de goedkoopste met 23 euro voor een rijbewijs. Wethouder Jérôme Schellings (D66, Kwaliteit dienstverlening): ‘We zijn in 2002 gefuseerd en daarbij zijn de prijzen van de gemeenteproducten naast elkaar gelegd. We hebben bij alles voor de goedkoopste tarieven gekozen. Als de prijzen voor het rijbewijs in 2002 hoger waren geweest, dan waren we nu misschien niet de goedkoopste geweest. We hebben de prijs voor het rijbewijs sinds de fusie alleen voor de infl atie gecorrigeerd en hebben geen plannen om de tarieven nu snel op te trekken.’

 

Reacties: 27

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans / Adviseur Publieke sector
Goed dat Deloitte een voorbeeld stelt. Het geeft aan dat gemeenten gewoon geen inzicht hebben in hun kosten en eigenlijk maar wat doen. Ik kom al circa 10 jaren bij gemeenten als adviseur en ben dikwijls met stomheid geslagen als een gemeentesecretaris doodleuk zegt dat zij geen inzicht hebben in de kosten van hun diensten en producten. Hoe begroten dit soort mensen?
Arie de Boom / afdelingshoofd Burgerzaken
Het lijkkt mij verstandig dat de VNG samen met de NvvB en Deloitte om de tafel gaan zitten om de berekeningen van Deloitte door te nemen zodat de VNG de staatssecretaris een goed advies kan geven voordat het gehele legessysteem op de schop gaat.
Ricus Tiekstra / beleidsmedewerker
Over dit onderwerp valt zoveel te zeggen. Maar één ding blijft overeind staan. De burger zal links om of rechts om voor de diensten van de gemeente moeten betalen. Is het niet via de leges op een direct te leveren product, dan toch via de OZB, of indirect via de rijksbelastingen die vervolgens via het gemeentefonds e.d. naar de gemeente komen.
E. Klokkenluider / ambtenaar
Heerlijk kort door de bocht allemaal! 36euro voor een rijbewijs is volstrekte willekeur. Iedereen die serieus naar de kosten van ambtelijke organisaties heeft gekeken weet dat dit onder de kostprijs is! En dat is niet in de laatste plaats door de eisen die het rijk zelf aan de verstrekking stelt! Bravo voor de accountant die wederom niet weet waar die over praat!
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
"Wettelijk mogen gemeenten ervoor kiezen om bepaalde producten duurder te maken dan ze werkelijk kosten en andere producten goedkoper maken."

Weet iemand of er wettelijke of jurisprudentiële grenzen zijn aan de mogelijkheid van gemeenten om voor sommige "producten" (veel) meer geld te vragen dan ze kosten? Zijn er op dit punt normen voor "redelijkheid en billijkheid", of is totale willekeur de norm?

Een wettelijke grens aan kostenoverschrijding van, zeg, 30% zou de ergste uitwassen kunnen voorkomen. Ook zouden er eisen gesteld kunnen worden aan de transparantie over de berekening van de gemaakte kosten.

Niet bij elk gemeentebestuur blijkt er voldoende normbesef te bestaan. Soms worden burgers die bepaalde diensten nodig hebben, uitgeperst als melkkoeien. En voelt de gemeente zich niet verplicht in te gaan op verzoeken om transparantie.
menno doeven / adviseur en 20 jaar gem secr geweest
Slim van Deloitte om in deze tijd van minder werkaanbod aan externen deze ballon op te laten. k Neem aan dat de kostprijs per uur van Deloitte ook langs de ABC meetlat wordt gehouden? Overigens: waar blijft in deze de ruimte die het begrip gemeentelijke autonomie heet? Tenslotte: wat lees ik, lees ik het goed? "Er moeten richtlijnen voor tarifering voor gemeenten komen". Deregulering, wat was dat ook maar weer. Is de komkommertijd van het (zomer) nieuws al begonnen? Het lijkt erop
Oscar
Ik vind dat voor veel meer diensten van de gemeente helemaal geen geld gevraagd mag worden. de menen die de diensten verstrekken worden al betaald door de buregrs. Als je dan ook noog eens voor de diensten (uittreksle bevolkingeregister, e.d) moet betaken, betaal je die twee keer!
In Frankrijk zijn veel van die diensten zonder extra kosten.

Dat je voor een rijbewijs of paspoort de materialen betaald , OK, maar verder ook niet. Ook parkeervergunningen zijn veel en veel te duur. Dat zijn WOEKERWINSTEN om de burger uit de auto te jagen zonder hen een goed alternatief aan te bieden.
HMC van Heusen-Smulders / Managementondersteuner Algemeen & Communicatie
Een paar ton wordt door het bestuur aan Deloitte betaald om tot een conclusie te komen die zelfs de doorsnee ambtenaar kan maken, tjonge jonge, weer lekker interessant gedaan bestuurders. Maar goed, het heeft een externe gezegd, dus WAARHEID! toch...niet dan.... Hou toch eens op met dat schuilen achter externen en trek zelf conclusies die ook gewoon zelf getrokken kunnen worden. JA, het kan efficienter, NEE, niet de gewone uitvoerders liggen aan deze inefficientie ten grondslag, JA, wel de beleids- en bestuurslaag die alles overreguleren en het zicht verliezen op de beheersbaarheid waar de uitvoering zich vaak over beklaagd. Want let wel, de uitvoeringslaag moet beheren, maar de bovenlagen hebben in al hun "eigen"wijsheid?!?!?" besloten dat wanneer bezuinigd moet worden het in de uitvoeringslaag moet plaatsvinden, want zij maken dat het bureaucratisch is?!?!?!?! Hé?!?!?! Kom uit die comfortabele stoel, ga iets doen en bedenk alleen dat wat ook in de praktijk haalbaar is, twee voetjes weer terug op aarde!
Maar, Deloitte zal ook vast een slim, bestuurlijk aantrekkelijk plan hebben om dit adequaat op te lossen en daar gaan wij allemaal op vooruit..........toch....niet dan?!?!?!?
Veel wijsheid toegewenst!
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@Oscar
Mee eens. We betalen al belasting. Laten ze ook eens aangeven waar we dat dan voor betalen. "Beleid" en dure feestjes van aftredende burgemeesters?
Ronald van Eerten / manager
De essentie is de zinssnede (...) de meeste gemeenten de tarieven niet kunnen onderbouwen (...) Dat betekent immers dat er onvoldoende gegevens bekent zijn over het productieproces. En dat betekent wederom dat je inrichting van je processen en je organisatie niet voldoende in beeld hebt. En dat er onvoldoende informatie beschikbaar is om te sturen. Verbetering begint bij het proces. En als de wens van de ANWB wordt ingewilligd zullen hele wat gemeentes het behoorlijk rustig gaan krijgen aan de balie
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@jur. adviseur.

U ziet leges voor rijbewijzen kennelijk mede als middel voor inkomensnivellering. Maar hadden we daar niet al de inkomensbelasting voor? De bedoeling van de wet is niet om leges voor inkomensnivellering (loonpolitiek) te gebruiken. Vreemd dat juist een jurist dat uit het oog verliest.

Je ziet dat overigens heel vaak: dat het doel van wetten gemakshalve uit het oog wordt verloren. Maar al te vaak komen ambtenaren en politici daar mee weg zonder te worden teruggefloten - ook niet door de bestuursrechter. Er is een al te comfortabele praktijk ontstaan waarin het recht de wet modificeert ("sloppy thinking" in de jurisprudentie), ten nadele van een goede, efficiënte uitvoering van overheidstaken en ten nadele van de burgers aan wie we dienstbaar zouden moeten zijn.
W.Wilkens
En dan te bedenken dat de afgifte van paspoort en rijbewijs de eerste twee te decentrailsieren taken aan de gemeenten waren! Het is sindsdien hierover niet meer stil geweest.

Er wordt over paspoort en rijbewijs al tientallen jaren gesproken en alleen dat heeft al handen vol geld gekost. Na de malaise van KEP en een parlementaire enquête verder, waarbij, toen nog, Joh. Enschede (nu Deloite) verklaarde het paspoort veel goedkoper dan een particulier te kunnen vervaardigen, mocht de burger de afkoop van KEP via rijksleges betalen. vanaf dat en moment en hierna is het al dan niet via gemeente en het rijk met paspoort en rijbewijs alleen maar bergopwaarts gegaan wat de tarieven betreft. Het is inderdaad abject dat een burger voor dit soort documenten moet betalen die het rijk zelf verplicht invoert. Een beetje zoals het Personalausweis. Maar goed ieder onderdeel van de staat probeert de burger op zijn manier 'uit te kleden' en gemeenten hebben ter bekostiging van haar hobbies niet veel andere mogelijkheden dan het zo maar te doen.

Voor alles staat natuurlijk dat dezelfde Aptroot met zijn jarenlang kamerlidmij. hier al lang op had kunnen wijzen, maar je kunt inderdaad beter de aandacht afleiden van het meest absurde (bijv. Successierechten) en naar een ander wijzen.
Maar: het gepraat over 'product' deed al het ergste vermoeden.
jw van dalen / zelfstandig adviseur

Deloitte heeft berekend dat, om precies te zijn, 36,06 euro voor een rijbewijs kostendekkend is. Wat zijn we weer goed in significantie achter de komma. Ongecijferdheid ten top!
Onzin allemaal die onnodig gedetailleerde berekeningen.

m. bosma
Stilzituren zijn door Deloitte niet meegeteld in het tarief. Ben benieuwd waar Deloitte zelf de kosten van de stilzituren ten laste van brengt. Als ze eens vertelden hoe ze die kosten wegwerkten, daar hebben we wat aan. Ik heb wel een vermoeden: Deloitte heeft geen stilzitkosten want stilzitten is namelijk een kwestie van definitie. Altijd leuk dat een club als Deloitte die altijd schaamteloos alle kosten die ze maken bij klanten in rekening kunnen brengen gemeenten gaat vertellen hoe het moet.
Paul Hart
Albert Heijn bij mij in de buurt is klein. En is dus verhoudingsgewijs duurder om te runnen dan de Mega-XXL-Albert Heijn even buiten het dorp in de polder.

Toch weet Albert Heijn de meest essentiële producten, zoals melk, brood, boter, kaas enzovoorts voor exact dezelfde prijs aan te bieden.

De winst van de Mega-XXL zit in de hogere omzetsnelheid, de verlekkerde consument die van de weeromstuit al z'n karretjes volgooit met de meest onnutte waar.

De winst van het kleine wijksupertje zit 'm in het imago van Appie die de buurt voorziet van het hoognodige.

Terug naar de kern: waarom zou ik voor door de overheid voorgeschreven voorzieningen niet ook overal dezelfde prijs betalen? Lees voor brood, boter en melk paspoort, rijbewijs en uittreksel. Dingen waar je als burger niet onderuit kunt, de basisvoorzieningen voor des burgers administratie.

Me dunkt dat het niet anders kan en mag zijn dat deze voorzieningen voor iedere burger tegen redelijke kosten beschikbaar zijn. Wellicht voor de laagstbetaalden zelfs gratis beschikbaar zouden moeten zijn.

Zoals onlangs bij de gemeenteraadsverkiezingen bleek dat er bijstandsgerechtigden zijn voor wie een pasoort zo duur is dat zij zich dit niet kunnen veroorloven, en zo de facto hun kiesrecht verliezen.

En zolang gemeenten niet in staat zijn de werkelijke kosten helder te maken, lijkt het me niet meer dan redelijk dat het rijk vaste en redelijke tarieven vaststelt.

Voor mijn part bepaalt dat dit soort voorzieningen gewoon gratis zouden moeten zijn.
Leo / uitvoering
Ja, leuk vergelik met AH. weleens gehoord van het uitbene van toeleveranciers en de schandalige praktijken mbt het aanname- en ontslagbeleid voor vakkenvullers?
We mogen hopen dat deze praktijk niet doorslaat naar de ambtenarenorganisaties.
dan kan het leeuwendeel van de uitvoerende medewerkers zoals de hoveniers, vuilnismannen en stratenmakers naar de voedselbank.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@ TIP!

U heeft gelijk dat een gewone ambtenaar ook al wist wat het dure Deloitte nu heeft geconcludeerd. Maar het verschil is dat Deloitte ervoor is betaald om dit hardop te durven zeggen, terwijl gewone gemeente-ambtenaren ervoor worden betaald om eventuele kritiek op hoge leges juist af te wimpelen. De waarheid (gedecoreerd met wat cijfertjes achter de komma, maar dat is niet de essentie) mag best wat kosten!
Anoniem / Bezorgde burger
Dus in de duurste gemeente kost een rijbewijs 6,50 per jaar. Waar praten we over. Woon je in de gemeente Wijdemeren, dan kan je ervan uit gaan dat de Woz hoger gaat worden. Linksom of rechtsom. De gemeente heeft geld nodig om rioleringen, bestratingen, vuilverwerking etc te verbeteren. Tuurlijk is het goed om processen te verbeteren. Ik had liever een advies gezien hoe dat het beste bewerkstellligd kan worden dan een kosten verslindend rapport wat een hoop roept, maar geen adviezen ter verbetering aangeeft. Ben zelf extern geweest en Deloitte incalculeert gewoon stilzitkosten. Dit is de reden waarom uurtarieven schandalig hoog zijn. zodat men ook uitbetaald kan worden wanneer er geen werk is en men dus "op de bank" zit. Daarnaast is het gewoonweg schandalig dat dit rapport nodig is geweest en dat wij hiervoor dienen te betalen. Hadden we niet allen: zowel burger als ambtenaar niet allang bedacht dat door het veranderen van bureaucratische processen je meer in minder uur kan doen, en dus minder personeel nodig is?
Rob / Adviseur belastingen
Voordat een Tweede Kamerlid een vraag stelt , zou hij eerst zelf beter zijn onderzoeksproces moeten stroomlijnen (over verspilling gesproken!). In 2006 is uit een onderzoek van de stuurgroep Nieuw Rijbewijs Document NRD naar voren gekomen dat de normtijd 18 minuten is. Dit is afgestemd met de instemmenden uitvoerenden tijdens een workshop. Inclusief de rijksafdracht van een kleine € 10 kwam je toen ook al uit op rond de € 30.
dolf de gruijter / beleidsmedewerker
Onderzoek van Deloite was helemaal niet nodig. Gewoon de regel stellen dat gemeenten niet meer mogen vragen dan de kosten van een rijkspas (zie ander bericht). Je mag er toch van uitgaan dat het rijk daar alleen kosten voor maakt die reëeel zijn. Vraag is dan wel wat er niet klopt: het verhaal van Deloite of de kosten bij het rijk? De laatste komt n.l. aanzienlijk duurder uit!
m. bosma
Schande die hoge kosten voor een rijbewijs; maar liefst € 65. Rekent u even mee: rijbewijs halen kost rond de € 2100. Een auto aanschaffen rond de € 10.000. Per jaar 10.000 km rijden: € 850 benzine, verzekering rond de € 350 per jaar en wegenbelasting (voor het rijk nota bene): € 400. Heeft de TK echt niks beters te doen?
T. Baijer / adviseur overheden
En niet alleen gemeenteproducten. Er zijn meer bewijsmiddelen die goedkoper kunnen zoals ook persoonsgebonden vergunningen e.d.

In deze tijden is efficientie verbeteren voor iedereen een must. Voer een biometrische scan in en koppel het BSN nummer of ander internationaal persoonsgegeven. (de vingerafdruk is al verplicht bij ID kaart of paspoort)

Dat moet voldoende zijn om het recht - dat iemand beweert te hebben - te controleren. Want dat is wat die documenten doen.

Bovendien is de autorisatie of toegang tot die gegevens beter te regelen (AO/IC).

Dus weg met alle milieuvervuilende dure paperassen en procedures en de kans op verlies beschadiging, vervalsing en misbruik en 'willekeur' van prijsvaststelling door uitgevende instanties.

Het is sneller, vermindert het aantal regels en het sloopt de enorme berg vereiste bewijsmiddelen die nodig had mee te nemen.

Bovendien besparen we allemaal wat geld en verminderen we het afval door deze simpele innovatie. Natuurlijk gaat dit alleen op voor persoonlijke bewijsmiddelen .

Kortom: ,,Vergeet nooit meer je persoonlijke bewijsmiddelen, neem jezelf mee''.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@Theo Baijer. Dus jij wil dat ik in ruil voor redelijke legestarieven m'n privacy opgeef. Dat noem ik chantage.
Anneke / teamleider
Inderdaad waar hebben we het over. Ik zou wel eens willen weten wat deze discussie weer heeft moeten kosten en wat ons aller Deloitte in rekening heeft gebracht. En inderdaad het is of de WOZ verhogen of een rijbewijs. Het moet uit de lengte of de breedte. Zeker nu her Rijk de algemene uitkeringen ook weer gaat verlagen en wel weer meer taken op de nek van de gemeente laat neerkomen. Overigens degene die een rijbewijs kan halen en een auto op de weg kan houden kan heus 65 euro voor een rijbewijs betalen.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
Nog meer chantage, dit keer van Anneke. "Het moet uit de lengte of de breedte komen," maar de burger moet meer betalen dan het kost.
Ik heb trouwens wel een rijbewijs, maar hou geen auto op de weg. Ik huur namelijk af en toe een auto als ik die echt nodig heb, dat is veel goedkoper.
Het gaat trouwens niet om wat een burger kan betalen, maar om wat een gemeente mag vragen. We moeten af van die pluk-ze-mentaliteit bij gemeenten.
Donnie / medewerker RO
Mart, je hebt helemaal gelijk. Ik stel voor dat de gemeente bij werkzaamheden, jou straat als laatste mee pakt. Onder het mom: geld is op. De burger zegt dat wij niet meer mogen vragen. Het rijk stort steeds meer taken op ons neer en kort ons ook nog op onze uitkering. Het houdt een keertje op. Ik blijf zeggen: processen moeten verbeterd worden, maar vergeet niet dat de gemeente linksom of rechtsom geld nodig heeft om haar taken uit te voeren. Ik heb liever dat een automobilist 6,50 per jaar betaald, dan dat de gemeentelijke heffingen voor alle inwoners om hoog gaat en dus ook voor diegene die het al moeilijk genoeg hebben. Niemand is verplicht om een auto te rijden en als 6.50 te veel geld, tja dan vraag ik me af of diegene uberhaupt in staat is om afschrijving, wegenbelasting, benzine, verzekering en onderhoud kan bekostigen.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@jur adviseur. Ik snap niet wat je bedoelt. Waarom zou een gemeente mijn straat als laatste aanpakken? Ik betaal toch net als iedereen belasting? Of is de straat er tegenwoordig alleen nog maar voor auto-eigenaren en niet voor bewoners?

Sinds Lucia de B. is wel duidelijk dat veel juristen niet helder nadenken. Misschien dat die rijbewijzen daarom wel zo duur zijn geworden. Omdat er bij gemeenten te veel juristen achter het stuur zitten.

P.S. Als het rijk je te weinig geld geeft, dan moet je bij het rijk gaan klagen, en niet te veel geld vragen voor rijbewijzen, paspoorten enz. Maak je begroting en jaarverslag maar eens transparant. Oeps, dat wordt pijnlijk. Blijkt dat juristen ook geen verstand hebben van boekhouden.
Advertentie