Inkoop en aanbesteding Utrecht slecht geregeld
De gemeente Utrecht neemt ingrijpende maatregelen ter verbetering van de boekhouding. Het college wil het ‘achterstallig onderhoud in de bedrijfsvorming’ weer op aanvaardbaar peil krijgen. De problemen rond ‘inkoop en aanbesteden’ is volgens het college ‘veruit de belangrijkste om op te lossen’ en ook ‘het hardnekkigste’.
Uit onderzoek van accountant Deloitte in opdracht van de Utrechtse gemeenteraad, blijkt dat de boekhouding van de gemeente op een aantal punten onvoldoende is. Het college erkent de problemen, met name bij ‘inkoop en aanbesteden’. Daar constateert zij dat ‘de onderliggende problematiek niet oplosbaar is met aanscherping dan wel stringentere naleving van de bestaande regels of het eenvoudig toevoegen van extra voorschriften.’
Minder inkopers
Het college wil daarom het inkoopproces ingrijpend te wijzigen, schrijft zij in een reactie op het onderzoek van Deloitte. ‘Eén van de essentiële veranderingen die wij door zullen voeren betreft het aantal medewerkers dat een rol heeft in het inkoopproces. Wij zullen dat aantal drastisch verminderen. Verantwoordelijkheden rond het inkoopproces zullen eenduidiger worden belegd, waardoor medewerkers ook beter op hun verantwoordelijkheden aanspreekbaar worden’
Meer controles
Ook komen er vanaf nu steekproefsgewijs controles op inkoopdossiers. Ieder kwartaal zullen de bevindingen uit deze steekproeven aan het college worden gerapporteerd.
Externe inhuur
Of de nieuwe bedrijfsvoering ook de onduidelijkheid rond de ‘externe inhuur’ zal wegnemen is niet duidelijk, zegt een woordvoerder. Nadat eind augustus veel ophef ontstond over de kosten van externe inhuur bleek dat de gemeente slecht zicht had op de inhuur, mede doordat elke afdeling en dienst het op z’n eigen manier administreerde. Ook een maand later wist Utrecht nog niet precies hoeveel externen de gemeente het afgelopen jaar heeft ingehuurd en hoe langs die al worden ingehuurd en voor welk bedrag.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.