Meer kosten vanwege no cure no pay bij bedrijfs-WOZ
Steeds vaker worden proceskostenvergoedingen toegekend in WOZ-procedures voor bedrijven die zijn gestart door no-cure-no-paybureaus (ncnp’s). Dat schrijft minister Dekker (Rechtsbescherming, VVD). Hij schrijft ook dat het voor deze bureaus, die verdienen aan de proceskostenvergoeding, belangrijk is dat alle stappen van de procedure worden doorlopen zodat het bedrag dat zij krijgen hoger is. Het duurt daarom langer om duidelijkheid te krijgen.
Steeds vaker worden proceskostenvergoedingen toegekend in WOZ-procedures voor bedrijven die zijn gestart door no-cure-no-paybureaus (ncnp’s). Dat schrijft minister Dekker (Rechtsbescherming, VVD). Hij schrijft ook dat het voor deze bureaus, die verdienen aan de proceskostenvergoeding, belangrijk is dat alle stappen van de procedure worden doorlopen zodat het bedrag dat zij krijgen hoger is. Het duurt daarom langer om duidelijkheid te krijgen.
Niet alleen burgers
‘Proceskostenvergoedingen worden in toenemende mate toegekend in bezwaar- en beroepsprocedures die door ncnp’s zijn gestart namens bedrijven voor andere WOZ-objecten dan woningen’, schrijft Dekker in antwoord op Kamervragen van Kuiken en Nijboer (beiden PvdA) over burgers die deze bureaus inschakelen. Dekker merkt onder andere op dat niet alleen burgers van deze diensten gebruikmaken.
Minder belasting betalen
Op de vraag hoeveel er aan ncnp’s wordt betaald en hoeveel aan burgers, antwoordt Dekker dat de winst er voor burgers er doorgaans niet in zit dat zij geld uitgekeerd krijgen. Omdat de WOZ-waarde de grondslag vormt voor de onroerendezaakbelasting, leidt een correctie meestal ‘tot een verlaging van nog te betalen termijnen of het verlagen van het verschuldigde bedrag aan belasting in een nog op te leggen aanslag aan de belanghebbende’. Daar heeft de minister geen cijfers van.
Sneller duidelijkheid
Wel is het volgens Dekker zo dat iemand die zélf bezwaar aantekent, of via de informele route de kwestie aankaart, veel sneller duidelijkheid heeft. ‘Immers, voor ncnp’s is van belang dat alle mogelijke stappen in de formele procedure worden gezet (zoals een hoorzitting), omdat deze stappen bepalend zijn voor de hoogte van de proceskostenvergoeding.’
Laagdrempelig karakter
Uiteindelijk worden de proceskostenvergoedingen betaald door de belastingbetaler, maar het is volgens Dekker wel zo dat de ncnp’s bijdragen aan ‘het laagdrempelige karakter van de rechtsbescherming in Nederland’ omdat zij mensen helpen die moeite hebben met de communicatie van de overheid. De Waarderingskamer schreef daar medio dit jaar over dat voorkomen moet worden dat gemeenten het werk niet meer aankunnen. Het onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC), dat volgens Dekker dit jaar nog wordt opgeleverd, verschaft mogelijk meer inzicht.
Daarvoor staat zo'n 4 uur per woning. Uitgaande van 1500 productieve uren voor een full time medewerker betekent dat dat één taxateur ca. 375 woningen per jaar kan waarderen. Een middelgrote gemeente van 37.500 objecten (gekozen om makkelijk te rekenen) heeft dan 100 fte aan taxateurs nodig. Ik gok dat dat aantal nu tussen de 3 en 4 zal liggen. Daarbij gaan we er gemakshalve ook maar even vanuit dat er geen bezwaar of beroep komt, want de daarvoor benodigde mankracht zit niet in de bovengenoemde 100 fte.
Ik ben benieuwd wat dat zal doen met de OZB...
Tenslotte ben ik zeer benieuwd in het % gegronde bezwaren van burgers en bedrijven zelf vs. NCNP bureau's. Bij mijn gemeente zit hier een significant verschil tussen (ong. 50% vs 15%). Mijn ervaring is dat burgers beter weten als er iets aan hun huis is dan een bureau dat puur met hagel schiet (100+ identieke bezwaren, met in de hoorzitting 1 aanvulling die de burger zelf had geschreven komt veelvuldig voor).