Verdeeldheid over flexibele AOW
Het lijkt er op dat het onderwerp flexibele AOW voorlopig weer in de koelkast wordt gezet. De werkzaamheid is onduidelijk en ook de de groep werknemers die er gebruik van zouden moeten maken, die met een 'zwaar ' beroep. zijn moeilijk te onderscheiden.
De een vindt het een prachtige oplossing voor het afbouwen van een carrière. De ander bezweert dat het flexibel inzetten van de Algemene Ouderdomswet (AOW) een draak van een plan is dat gedoemd is te mislukken. Staatssecretaris Klijnsma, politici, werkgevers en vakbonden worden het maar niet eens met elkaar. Behalve over het feit dat ‘zware beroepen’, die voor de flexibele AOW in aanmerking zouden komen, niet te labelen zijn. Ondertussen werken de zestigers gestaag voort en stijgt het langdurig ziekteverzuim onder de oudere ambtenaren.
70 jaar met pensioen
Ambtenaren die nu in de vijftig zijn, mogen pas op hun 69e jaar met pensioen. Veertigers moeten zelfs rekening houden met een AOW-leeftijd van 70 jaar. Eind dit jaar zal de pensioenleeftijd formeel opschuiven van 67 jaar naar 68 jaar. De latere AOW-leeftijd is een continue opschuivend proces richting 69 jaar en verder. Vakbonden vinden dat dit veel te snel gaat en willen dat er in elk geval uitzonderingen komen voor bepaalde zware beroepen. Maurice Limmen, voorzitter CNV: ‘Het is inmiddels glashelder dat het voor veel werknemers met fysiek zware beroepen niet mogelijk is om door te werken tot de verhoogde AOW-leeftijd. Voor deze groep werknemers moet een adequate oplossing gevonden worden. Het kan immers niet zo zijn dat wij als maatschappij kunnen accepteren dat deze groep werknemers vlak vóór AOW-leeftijd massaal ziek of zelfs arbeidsongeschikt wordt’.
Hoog verzuim
En dat geldt ook voor ambtenaren. Het ziekteverzuim is met 5,3 procent in 2016 het hoogst in de publieke sector. Het landelijk gemiddelde ligt op 3,9 procent. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden. En volgens de Personeelsmonitor gemeenten van het A en O-fonds is het extra lange verzuim onder gemeenteambtenaren is gestegen: van 0,6 procent in 2015 naar 0,9 procent in 2016. Net als in de voorgaande jaren blijft het ziekteverzuim in het algemeen bij gemeenten met 1,7 procent hoger dan het landelijke cijfer. Werkstress is de grote boosdoener in combinatie met de vergrijzing.
Zware beroepen
De minister gaf in het debat dan ook duidelijk aan dat ‘zware beroepen’ niet gemakkelijk te onderscheiden zijn. ‘Beroepen kunnen in de tijd bijvoorbeeld van zwaarte veranderen. En is het werk van een stratenmaker zwaarder dan dat van een agent, of een leraar’, aldus Klijnsma. En mogelijk valt daar het beroep van de ambtenaar ook aan toe te voegen.Het lijkt er dus op dat het thema flexibele AOW voorlopig van de agenda is en dat ouderenregelingen in aparte cao’s geregeld moeten worden.
Omstreden
Overigens is de effectiviteit van een flexibele AOW ook omstreden. Terwijl hoogleraar Economie Jan van Ours er volop vertrouwen in heeft: ‘Onderzoek laat zien dat het welvaart kan verhogen onder andere doordat hoogopgeleide mensen vermoedelijk langer zullen blijven doorwerken en de extra belastingopbrengsten gebruikt kunnen worden om lager opgeleiden eerder met pensioen te laten gaan.’ Constateerde onderzoeksbureau SEO in opdracht van het ministerie SZW: ‘Het heeft nauwelijks toegevoegde waarde’, aldus het rapport. ‘Bij een flexibele AOW-leeftijd kan niemand méér dan een jaar eerder met pensioen dan nu. Weinig mensen zullen er bovendien gebruik van maken, omdat de meesten niet op een sociaal minimum willen leven’, aldus de onderzoekers.
Reacties: 12
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
a) waar halen overheid en verzekeraar (ABP) het recht vandaan afspraken te ontbinden zonder de verzekerde te horen?
b) ik betaal 10 jaar meer premie nu, er zijn in de loop van de jaren meerdere premies betaald van 'plannen' die niet doorgingen (denk VUT). Dit houdt echter niet in dat ik ook meer pensioen ontvang aan het eind van de rit. Dus een kwart van de tijd erboven op, daarvoor gewoon premie betalen, en wegens falend beleid door overheid en verzekeraars, excuus is de beleggingsmarkt, al jaren geen indicatie of zo meer.
10 jaar extra betalen, minder ontvangen.
Van overheid en verzekeraar geen antwoord op deze vragen. Nog geen ontvangst bevestiging van mijn vragen. Alsof je tegen criminele organisaties zit te praten die weten dat je ze toch nooit zal kunnen raken.
Met alleen flex pensioen, is berekend, ga ik het niet redden om eerder een dag of twee met keuzepensioen te gaan. Een flexibele AOW zou daarom welkom zijn.
Geen idee waar ik de motivatie nog vandaan moet halen om door te werken als je na 35 jaar alle afspraken ontbonden ziet worden en als gedupeerde achterblijft.
En dat terwijl er voor de pensioen bobo's en politieke bobo's een scala aan top functies/pracht banen klaar ligt als ze falen in hun huidige functie.
Boos? Ook!
Maar meer gefrustreerd en zwaar teleurgesteld.
In ook de samenleving, de Nederlander, die zich alles maar laat aanleunen en geen moment een vinger durft op te lichten.
Niet te bepalen wat een zwaar beroep is? Het is begonnen met mensen die zware lichamelijke arbeid verrichten (zoals stratenmakers). Dat valt dus wel degelijk goed te bepalen. Of je die groep wilt uitbreiden is een ander verhaal, maar het zit aan de basis: werknemers willen wel, politici willen niet.
Het solidariteitsprincipe werkt 2 kanten op en niet maar 1......
Als we de AOW leeftijd afhankelijk gaan maken van opleidingsniveau zullen we dat dan ook gelijk met de ziektekosten doen? Laagopgeleiden maken immers bewezen meer gebruik van de ziektekostenverzekering. Dus kunnen hun premies omhoog en die van hoog opgeleiden naar beneden.
Het solidariteitsprincipe werkt 2 kanten op en niet maar 1......