Provincieambtenaren unaniem achter nieuwe cao
94 procent van de geraadpleegde provincieambtenaren staat achter het onderhandelingsresultaat van de Abvakabo voor een nieuwe cao.
Ambtenaren die bij de provincie werken hebben na twee jaar weer een cao. 94 procent van de geraadpleegde leden van de Abvakabo schaarden zich achter het onderhandelingsresultaat. Dat betekent onder meer een structurele loonstijging van 2 procent per 1 januari 2015 en 1 procent per 1 juli van hetzelfde jaar. In de kalendermaand waarin de nieuwe cao definitief wordt bekrachtigd, wordt eenmalig een bruto uitkering gegeven van 450 euro voor voltijders, deeltijders krijgen dit naar rato.
Proviciehuizen bezocht
De vakbond heeft in de afgelopen periode alle provinciehuizen bezocht om tekst en uitleg te geven
over het akkoord en om ambtenaren de kans te geven om hun vragen te stellen. Enkele weken geleden kwamen de werkgevers en vakbonden al tot een akkoord, nu een ruime meerderheid van de provincieambtenaren goedkeuring heeft gegeven staat er niets meer in de weg.
Financieel achtergebleven
José Meijer, cao-onderhandelaar van Abvakabo FNV, is erg tevreden dat zo’n ruime meerderheid voor onderhandelingsresultaat heeft gestemd. ‘Ruim twee jaar zonder cao is wel genoeg. In deze jaren zijn deze ambtenaren financieel achtergebleven en dat in tijd van crisis. Gelukkig krijgen ze met deze cao er in totaal 3 procent structureel loon bij. Ik ben ook erg blij met de afspraken om meer jongeren en arbeidsgehandicapten een kans te geven op de werkvloer.’
Reacties: 18
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Het is natuurlijk de wet van de grote getallen en optelsommen. Als je per saldo een paar bestuurders geld wil uitdelen dan is dat meer per persoon. Als je vele ambtenaren moet voorzien van een nieuwe CAO en je hebt ongeveer hetzelfde budget dan is dat per persoon een stuk minder. Trek die vergelijking door naar de 3 soorten ambtenaren en je hebt je antwoord voor de verschillende resultaten.... Je zou kunnen zeggen dat het resultaat van de CAO omgekeerd evenredig oploopt met het aantal werknemers waarvoor hij wordt vastgesteld. Zo werkt het nou eenmaal in een kapitalistische wereld.
Wegenbelasting brengt weer meer in het laatje. De provinciaalse opcenten stijgen mee ivm de nieuwe CAO. Het moet toch ergens van betaald worden:
DEN HAAG -
De overheid verwacht volgend jaar voor 5,5 miljard euro aan wegenbelasting te innen, 69 miljoen euro meer dan dit jaar. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag bekend.
Het grootste deel, bijna 4 miljard euro, is bestemd voor het Rijk. Ruim 1,5 miljard euro gaat naar de provincies. De opbrengst wordt bepaald door het tarief en de omvang van het wagenpark. Het Rijk en de provincies bepalen elk afzonderlijk het tarief voor hun deel van de wegenbelasting.
Opcenten
Volgens het CBS stijgt het tarief voor het rijksdeel volgend jaar met 0,9 procent. Zes provincies verhogen hun tarieven voor de zogeheten opcenten niet. In Friesland stijgt het opcententarief het meest, met ruim 4 procent. Friesland verhoogt het tarief extra voor de aanleg van een autoweg tussen Dokkum en Nijega.
De opbrengst van de wegenbelasting is in de periode 2006-2015 gestaag toegenomen, van zo'n 3,8 miljard euro tot 5,5 miljard.
Wegenbelasting brengt weer meer in het laatje. De provinciaalse opcenten stijgen mee ivm de nieuwe CAO. Het moet toch ergens van betaald worden:
DEN HAAG -
De overheid verwacht volgend jaar voor 5,5 miljard euro aan wegenbelasting te innen, 69 miljoen euro meer dan dit jaar. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag bekend.
Het grootste deel, bijna 4 miljard euro, is bestemd voor het Rijk. Ruim 1,5 miljard euro gaat naar de provincies. De opbrengst wordt bepaald door het tarief en de omvang van het wagenpark. Het Rijk en de provincies bepalen elk afzonderlijk het tarief voor hun deel van de wegenbelasting.
Opcenten
Volgens het CBS stijgt het tarief voor het rijksdeel volgend jaar met 0,9 procent. Zes provincies verhogen hun tarieven voor de zogeheten opcenten niet. In Friesland stijgt het opcententarief het meest, met ruim 4 procent. Friesland verhoogt het tarief extra voor de aanleg van een autoweg tussen Dokkum en Nijega.
De opbrengst van de wegenbelasting is in de periode 2006-2015 gestaag toegenomen, van zo'n 3,8 miljard euro tot 5,5 miljard.
Onvoorstelbaar, en de vorige CAO ook al ruim 3%.
Was ik maar bij het Rijk gebleven...
Waarom krijgen de gemeenten dit niet voor elkaar?
Steeds meer taken, steeds minder salaris, steeds minder zekerheid.