Artificial Intelligence (AI) heeft de potentie om een ware revolutie teweeg te brengen in het domein van Learning & Development (L&D). En de mogelijke impact is groot voor L&D-professionals wereldwijd. Daarom bespraken Homam Karimi, oprichter en CEO van Studytube, en Job van den Berg, partner bij AI.nl, in ons laatste baanbrekende L&D Talks webinar hoe AI de L&D-sector en -professionals kan voorzien van nieuwe superkrachten. In dit verslag vind je een paar van de highlights.
Dit kwam aan bod tijdens het webinar:
- Wat de AI-revolutie daadwerkelijk betekent voor jou als (L&D-)professional;
- De impact van AI, nu en in de toekomst;
- Wat het zoal kan gaan doen binnen Learning & Development;
- En een sneakpeek van hoe we bij Studytube AI gaan toepassen in ons leerplatform.
De kracht van Artificial Intelligence binnen L&D
De dynamiek van leren en ontwikkelen verandert snel, en AI kan een cruciale rol spelen in het optimaliseren van processen en het verbeteren van leerervaringen. Maar wat betekent dit nu precies voor jou binnen L&D? Homam Karimi beschreef dit tijdens het webinar als volgt: "AI is als een co-piloot die de productiviteit van medewerkers kan verhogen."
De technologie kan routinetaken automatiseren en het creatieve proces ondersteunen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opstellen van standaard e-mailreacties, waarbij AI een helpende hand biedt om efficiënter te werken. Of zoals Job van den Berg het toelichtte: "AI is een technologie die ons in staat stelt om taken sneller en efficiënter uit te voeren."
Een mooi voorbeeld van de toepassing van AI
Tijdens het webinar werden diverse toepassingen van AI besproken, waaronder een interessant voorbeeld uit de horeca-industrie. AI wordt hier bijvoorbeeld in een restaurantketen gebruikt om op een empathische en vriendelijke manier te reageren op negatieve feedback van klanten. Job van den Berg: “Soms, in zo'n restaurant, je weet hoe het gaat, is iemand niet tevreden over het eten en die is dan vrij boos. En daar kan het weleens escaleren.” Als je dan immers zelf ook een beetje boos wordt, heb je een nog bozere klant. En dat wil je natuurlijk niet hebben. Van den Berg: “Wij hebben een tool gemaakt die dan de reactie neutraliseert. Dus je gaat eigenlijk je ongeneutraliseerde reactie op een klant in ChatGPT stoppen en die maakt er een vriendelijke, empathische reactie op terug.”
Homam Karimi legt uit: "Dit is een mooi voorbeeld van augmented intelligence, waarbij AI en mensen samenwerken om een betere klantenservice te bieden." En deze benadering kan vanzelfsprekend ook worden toegepast in andere sectoren.
AI als "super stagiair" in L&D
Het effect van AI op L&D-professionals kwam natuurlijk ook uitgebreid aan bod tijdens het webinar. Zo kan kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld fungeren als een "super stagiair" die repetitieve taken op zich neemt en ondersteuning biedt bij het ontwikkelen van trainingen. Het biedt ook de mogelijkheid om leercontent te analyseren en op basis daarvan persoonlijk leeradvies te geven. En het kan helpen bij het ontwikkelen van automatische leerlijnen voor bepaalde teams of functies en het aanbevelen van relevante trainingen op basis van gebruikersprofielen. Job van den Berg: "AI kan L&D-managers én gebruikers helpen, het slaat twee vliegen in één klap."
Sneakpeek: AI in de praktijk bij Studytube
Binnen het leerplatform van Studytube zal AI ook worden ingezet om de ervaring van zowel de lerende medewerkers als van de faciliterende HR- en L&D-professionals te optimaliseren. Tijdens het webinar gaf Homam Karimi een sneakpeek van de mogelijke toepassingen. Het verbeteren van de zoekresultaten en personalisatie van het leerplatform bijvoorbeeld. Karimi liet ook zien hoe AI zal kunnen gaan helpen bij het ontwikkelen van trainingen en het optimaliseren van de leercultuur in je organisatie. Zo kun je superkrachten ontsluiten binnen je organisatie en met behulp van AI jouw interne experts met het grootste gemak trainingen voor hun collega’s laten maken.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.