De L&D Monitor 2022 komt eraan
De Studytube Learning & Development Monitor 2022 komt eraan. De stand van zaken op het gebied van leren en ontwikkelen
Vragenlijst, check! Uitnodigingsmailtjes, check! Projectteam, check! We zijn helemaal klaar voor de Studytube Learning & Development Monitor 2022, hét jaarlijks onderzoek dat de stand van leren & ontwikkelen weergeeft in Nederland. Zou er veel zijn veranderd sinds vorig jaar? Welke impact heeft de coronacrisis gehad op onze leerstrategie? Wat is de populairste leervorm? Welke leeroplossingen gebruiken organisaties tegenwoordig en waar ligt de verantwoordelijkheid bij het uitvoeren van de leerstrategie? Vragen waar je binnenkort antwoord op krijgt.
Het onderzoek
De Learning & Development Monitor is een kwantitatief onderzoek van leerplatform Studytube, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction (label Sparkey – HR Strategy & Insights). Het doel: een stand van zaken geven op het gebied van leren en ontwikkelen bij Nederlandse organisaties, en op lange termijn L&D-trends ontdekken en duiden.
“Dit is de tweede keer dat we dit onderzoek doen,” aldus Robert van den Eeckhout, Head of Content Marketing bij Studytube. “Het leuke is dat we nu de resultaten kunnen vergelijken met die van vorig jaar. De wereld is – mede door de crisis – erg veranderd. De vraag is of dat ook zijn effect heeft gehad op leren & ontwikkelen binnen organisaties.”
Belangrijkste resultaten van vorig jaar
Het is precies een jaar geleden dat Studytube haar eerste Learning & Development Monitor presenteerde. Heel Nederland was toen in de ban van de coronacrisis, en dat was terug te zien in de resultaten. Zo gaf een kwart van de HR-professionals aan dat er door de crisis minder leerbudget beschikbaar was voor leren en ontwikkelen in hun bedrijf.
“Dit zagen we wel aankomen,” vult Van den Eeckhout aan. “Veel bedrijven hadden het zwaar. Maar wat we vervolgens zagen was dat maar liefst twee derde van de werknemers geen idee heeft hoeveel leerbudget hij of zij te besteden heeft, net als 48% van de leidinggevenden. Dat verklaart deels waarom een groot deel van het beschikbare leerbudget op de plank blijft liggen.”
Ook aan de top van de organisaties kwamen opvallende resultaten binnen. Zo gaf bijna een derde van de HR-professionals aan dat er geen strategie was voor de ontwikkeling van hun personeel.
“Dat was een resultaat dat we niet hadden verwacht,” vertelt Van den Eeckhout. “Vooral als we vervolgens zien dat maar liefst 47% van de HR-professionals aangeeft dat de organisatie niet zal kunnen inspelen op veranderingen in de markt, tenzij ze serieuze stappen zet om tot een operationeel leerbeleid te komen. En een operationeel leerbeleid start toch echt vanuit een leerstrategie.”
HR heeft vaak een positiever beeld
De cijfers laten niet alleen zien dat er werk aan de winkel is bij de top van het bedrijf; ook op de werkvloer zijn er een aantal opvallende uitkomsten. Zo is 71% van de HR-professionals ervan overtuigd dat leidinggevenden hun medewerkers actief stimuleren om zich te ontwikkelen, terwijl slechts 31% van de leidinggevenden en 32% van de medewerkers dat ook zo ervaren.
Daarnaast stelt 61% van de HR-professionals dat L&D een vast onderdeel is van de beoordelingscyclus, tegenover 48% van de leidinggevenden en 40% van de medewerkers. Van den Eeckhout: “Als je kijkt naar deze cijfers, dan zou je kunnen concluderen dat HR-professionals een positiever beeld hebben van de interne leercultuur dan hun collega’s in andere lagen van het bedrijf.”
Vooruitkijken
Na de allereerste editie van vorig jaar zullen de resultaten deze keer niet alleen iets zeggen over het nu, maar zullen er ook voorzichtige trends duidelijk worden. En het interessante is dat deze editie ook de HR-professional, leidinggevende én de medewerker uitdaagt om vooruit te kijken. Welke leervorm zien we straks steeds vaker terug? Wat zien we nog meer op ons afkomen in de ontwikkeling van medewerkers? We komen het binnenkort te weten.
Wil je niks missen en de resultaten als eerste in je inbox ontvangen? Meld je dan nu aan via deze link!
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.