Wat kan humor doen voor je organisatie?
Wat kan humor doen voor je organisatie? Verbindende kracht en onderschat communicatie-instrument
“Humor is meer dan ‘haha’, gezelligheid of ontspanning. Integendeel, het heeft veel meer in zich dan we denken.” Aan het woord is Malinca Verwiel, cabaretregisseuse en humorcoach bij de School for Humor & Authenticity. Met haar online lessenreeksen wil ze dat cliché doorprikken en mensen laten kennismaken met de verbindende kracht van humor, een onderschat communicatie-instrument binnen organisaties.
Van docent naar regisseuse
Malinca Verwiel, dramadocent van origine, begon met het geven van cabaretlessen omdat ze die erg gemist had tijdens haar eigen theateropleiding. Daar ontmoette ze cabaretière Claudia de Breij, waarna ze haar regisseuse werd. Ook merkte ze dat ze zelf steeds grappiger werd. “Humor kan je wel degelijk leren,” licht Verwiel toe. “Het is dus niet alleen weggelegd voor artiesten of cabaretiers. Het is een manier van denken en communiceren met elkaar.”
Na het regisseren rolde Malinca in het bedrijfsleven en bedacht ze dat humor ook een serieus communicatiemiddel is. Ze ontwikkelde een training waarbij je als leidinggevende humor inzet voor een betere communicatie met je team of een betere relatie met je medewerkers - humor als drijfveer voor een positieve bedrijfscultuur en een beter leerklimaat. Daarnaast is humor volgens Verwiel de kortste afstand tussen twee mensen. Als je allebei lacht, voel je meer verbondenheid.
Aan de hand van 10 online lessen, praktijkopdrachten, drie live groepsbijeenkomsten en privé-coaching leert ze leidinggevenden, trainers en coaches hoe ze humor kunnen gebruiken in hun dagelijks leven en op de werkvloer. “We zijn altijd maar bezig met resultaten, terwijl we meer zouden kunnen focussen op de relatie,” vult Verwiel aan. “Veel mensen zijn bang dat ze niet of minder serieus worden genomen als ze humor gebruiken, terwijl het tegendeel waar is. Mensen met humor worden vaak als capabeler gezien. Mijn motto is dan ook: ‘Mag het een beetje méér mens en een beetje minder professional?’”
Moeilijke thema’s ombuigen
Via haar lessen wil Verwiel laten zien dat humor ons niet alleen doet lachen, maar ook verbindt, inspireert en troost. Zo leren deelnemers om pijnlijke en moeilijk bespreekbare onderwerpen om te buigen naar iets grappigs. Iedereen studeert af met een speech; die opdracht leverde al titels op zoals “Tijd dat ik afscheid neem van de sportatleet, ik ben gewoon een dikkertje” en “Ik stop met het oplossen van andermans problemen”.
“Je kan dit eenvoudig inzetten in de werksfeer,” vertelt Verwiel. “Wanneer je bijvoorbeeld onterecht kritiek krijgt, ben je vaak geneigd om in de verdediging te gaan. Als je in de plaats daarvan niet verdedigend maar bevestigend antwoordt – ‘ja, ik denk uiteráárd alleen maar aan mezelf’ – dan wordt het op een gegeven moment grappig, waardoor de ander weer denkt ‘Zo erg is het nou ook weer niet’.”
Net zoals een taal
Humor kan je dus leren, maar je hebt er wel meer tijd voor nodig dan bij een microlearning of snelcursus. De volledige opleiding duurt zes weken, maar Verwiel schat dat je humor pas écht onder de knie hebt na een jaar of twee. “Het is alsof je een taal aan het leren bent,” legt ze uit. “Je kunt veel leren binnen zes weken, maar daarna moet je humor ook gaan inzetten, oefenen en er je eigen vorm aan geven.”
Wil jij ook leren communiceren met humor? Via jouw persoonlijke Academy kan je je inschrijven voor de trainingen “Humor Coaching voor Leidinggevenden”, “Humor voor Sprekers” en “Het Geheim van Humor”.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.