Rijk wil ambtenaar op de fiets zien
10.000 Rijksambtenaren kunnen vanaf april volgend jaar via de baas een fiets leasen om naar het werk te gaan. De regeling is bedoeld voor medewerkers voor wie de woon-werkafstand te groot is om deze met een ‘gewone’ fiets af te leggen.
10.000 Rijksambtenaren kunnen vanaf april volgend jaar via de baas een fiets leasen om naar het werk te gaan. De regeling is bedoeld voor medewerkers voor wie de woon-werkafstand te groot is om deze met een ‘gewone’ fiets af te leggen.
Het betreft een pilot die is afgesproken in het onderhandelingsakkoord van de nieuwe cao rijk. De leaseconstructie is een van de middelen om ambtenaren verleiden de fiets te gebruiken voor het woon-werkverkeer in plaats van de auto of – voor de kortere afstanden – het openbaar vervoer. De deelname is op vrijwillige basis.
Speed pedelec
De meeste werknemers die op de fiets naar het werk komen, wonen op tot vijf kilometer afstand van de standplaats. Het grootste deel van de rijksambtenaren woont binnen 20 kilometer van het werk. Met de elektrische fiets is ook op die langere afstanden de fiets een goed alternatief voor het woon-werkverkeer. Met een e-bike of speed pedelec kunnen volgens de werkgevers en de bonden ‘gemakkelijk’ afstanden worden gereden tot wel 25 kilometer.
Testen
Sinds begin dit jaar wordt in fiscale wetgeving de leasefiets gefaciliteerd. Werknemers kunnen door gebruik van zo’n ‘fiets van de zaak’ goedkoop gebruikmaken van een elektrische fiets of speed pedelec, voor woon-werkverkeer én privédoeleinden. Om te testen of de leasefiets voor werkgevers en werknemers binnen de sector rijk een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde is, die gebruik van de (elektrische) fiets voor woon-werkverkeer stimuleert, start in april 2021 een pilot onder in totaal 10.000 werknemers binnen verschillende departementen.
Fiscale bijtelling
De pilot heeft een looptijd van 3 jaar, met de intentie om de regeling voort te zetten bij positieve ervaringen. De werkgever koopt de fiets en blijft eigenaar. De werknemer krijgt de fiets in bruikleen. Er geldt voor de werknemer een fiscale bijtelling: 7 procent van de waarde van de fiets. Wie gebruik maakt van de regeling, heeft geen recht meer op de (onbelaste) kilometervergoeding voor woon-werkverkeer en verplicht hij zich om het woon-werkverkeer geheel, of in combinatie met openbaar vervoer, per fiets af te leggen. In geval van bijzondere omstandigheden, zoals slecht weer, kan de werknemer maximaal 10 keer per jaar met het openbaar vervoer naar het werk reizen.’
Voor deelname aan de pilot zal een minimum woon-werkafstand gelden, dan wel minimum voor-/natraject-afstand. Voor de kosten van de leasefiets wordt een maximale aanschafprijs vastgesteld van 2.500 euro voor fietsen tot 15 kilometer en 4.500 euro voor langere afstanden.
IKB-budget
Ook voor de aanschaf van een gewone fiets komt er in de nieuwe cao een gunstigere regeling. Werknemers met een lager inkomen profiteren momenteel minder van het bruto-netto voordeel van het Individueel Keuze Budget, de zogeheten IKB-regeling. Daardoor is het voor sommige werknemers financieel lastiger is om met de fiets naar het werk te komen. De nieuwe cao rijk voorziet in een werkgeversbijdrage tot 500 euro voor de aanschaf van een fiets. Wil een werknemer een duurdere fiets kopen, dan kan aanvullend het IKB-budget worden ingezet tot een maximum van 1.500 euro.
Eens in de drie jaar kunnen ambtenaren op die manier een nieuwe fiets kopen.
Reacties: 15
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ver van je werk wonen wordt zo beloond, vreemd beleid
Dit maak ambtenaren tot fraudeurs mede omdat men het opzettelijk heeft gedaan.
Of weten ambtenaren ineens niet meer dat indien men niet reist, men geen recht op een reiskostenvergoeding heeft?
Wij belastingbetalers eisen een onderzoek en terugbetaling van het opzettelijk jarenlang te veel ontvangen geld. Bovendien moeten deze ambtenaren allen strafrechtelijk vervolgd worden, fraude is fraude.
Tja, als je de burgers voor een tientje ophangt, zie verder alle fraude schandalen en wat er nog komen gaat, moet de ambtenaar zelf ook hangen en zien burgers ook niets meer door de vingers. Dus betalen!
Het is een private beslissing die niets met het werk, de werkplaats te maken heeft. Het zijn deze private beslissingen die de mobiliteit in Nederland tot een hoog niveau hebben opgedreven. Stoppen daarmee.
Of komen gemeenteambtenaren ook in aanmerking voor deze leasefiets en die vergoeding voor thuiswerken?
Want per 1 oktober is de vaste fietsvergoeding afgeschaft.