Ambtenaren willen 'Personeelszorg' naast HRM
Sinds de invoering van Human Resource Management is er nog maar weinig oog voor de begeleiding van werknemers als het gaat om persoonlijke ontwikkeling, carrière en cao-vragen. FNV wil daarom de invoering van Personeelszorg.
Sinds Personeelszaken in Human Resource Management (HRM) is opgegaan, is er veel begeleiding verdwenen. Vragen over carrièremogelijkheden of arbeidsvoorwaarden moeten tegenwoordig door de direct leidinggevende worden beantwoord. En dat is voor veel ambtenaren een gevoelig obstakel. FNV Overheid pleit daarom voor de invoering van Personeelszorg. ‘Dat is niet alleen goed voor de werknemer maar uiteindelijk ook voor de organisatie,’ aldus Marco Ouwehand van FNV Overheid.
Kruisje
‘Ik vind mijn werk niet leuk meer en wil loopbaanadvies voor ander mogelijkheden.’ ‘Heb ik recht op meer salaris?’ ‘Ik vind mijn werk zwaar en zou misschien minder uren willen werken.’ Vragen die regelmatig bij medewerkers spelen en die ze bij hun directe leidinggevende moeten neerleggen. ‘En dat kan moeilijk zijn voor een ambtenaar. Ze willen liever niet dat je leidinggevende dat weet,’ legt Ouwehand uit, ‘je wilt immers geen kruisje achter je naam. Gevolg is dat mensen stil blijven staan of juist stiekem solliciteren op een andere baan en zo kansen binnen de huidige organisatie mislopen.’
Minimale rol
Binnen de overheid lopen alle lijnen via de managers. De praktijk is dat managers uiteindelijk worden afgerekend op de ‘productie’ van hun afdelingen en niet op de persoonlijke ontwikkeling van hun medewerkers. De afdeling HR vervult slechts een adviesrol en heeft een minimale rol bij de uitvoer van de cao-afspraken. Bovendien zijn ze te druk met andere dingen en niet volledig op de hoogte van de laatste stand van zaken.
HR onbereikbaar
FNV Overheid heeft de afgelopen maanden op 25 plekken in de Rijksdienst lunchbijeenkomsten georganiseerd. Leden en niet-leden konden zich uitspreken. De oproep tot Personeelszorg klonk daar luid en duidelijk. Ouwehand: ‘HR is voor medewerkers nauwelijks bereikbaar en managers geven leiding aan veel mensen en hebben simpelweg geen tijd.’
Vraagbaak
Medewerkers binnen de Rijksoverheid missen dus de persoonlijke begeleiding vanuit de organisatie op het gebied van opleiding, persoonlijke ontwikkeling en cao-verwante zaken. Daarom pleit FNV Overheid voor een vorm van Personeelszorg, iemand die naast personeelszaken opereert, die een vraagbaak is voor de medewerkers en die een leidinggevende aan de afspraken kan houden. 'Mensen die een onafhankelijke positie hebben en het medewerkersbelang en, daarmee ook het lange termijn organisatiebelang, goed kunnen verbinden, schetst de vakbondsbestuurder, 'veiligheid en vertrouwelijkheid zijn daarbij van cruciaal belang.'
Reacties: 13
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Misschien een signaal naar de politiek en de directie.
- Stop met het zinloos achterna lopen van achterhaalde en zinlose visies (bv. fuseren ondanks> 30.000 inwoners).
- weet dat bij een gemeente alles valt of staat met goede mensen. Goede zorg en tevredenheid bij de mensen leidt tot goede adviezen, beleidsstukken, communicatie etc.
Deze afdeling, waar de ambtenaar vroeger meestal een begripvol oor vond voor zijn vragen en wensen vanuit een zo onafhankelijk mogelijke positie t.o.v. het bestuur, en waar werd ingezien dat tevreden medewerkers een eerste vereiste zijn voor een goede dienstverlening aan de burger en betrokkenheid bij de publieke zaak, heeft helaas bij veel medewerkers nogal wat van zijn geloofwaardigheid en waarde verloren. Dat lijkt mij niet goed voor de motivatie en het welbevinden van deze medewerkers. Bovendien dreigt het gevaar dat deze zich steeds meer als alleen nog maar een weinig gewaardeerde "kostenpost" en steeds minder als een betrokken werker voor de publieke zaak gaan voelen. En dat in een tijd waarin het geloof in de lokale politiek en het functioneren van het lokale bestuur toch al tanende lijkt. Dit vraagt m.i. om herbezinning nú op de ingeslagen weg!
Maar waar bij bedrijven personeel onderdeel is om winst te maken (en je er in moet investeren om meer winst te krijgen), wordt het bij de overheid vooral als duur en lastig gezien (want het kan wel goedkoper en we willen niet horen dat onze plannetjes onhaalbaar en/of onzin zijn).
Ik zie ook wel dat er nog te vaak sprake is van wantrouwen en onveiligheid. Maar volgens mij moeten we vooral steeds meer gaan leren om elkaar daar op aan te spreken en te stimuleren in plaats van de zorgen.
Maar ik snap wel dat men dat vanuit een vakbond roept. Want zorgen voor personeel is wat hen in stand houdt. Des te kwetsbaarder de medewerker, des te prominenter de rol van de vakbond. Maar dit is wel heel tegenstrijdig aan de ontwikkeling van de samenleving, waarin mensen steeds meer voor zichzelf leren opkomen en op basis van gelijkwaardigheid hun leven inrichten. En werk is nou eenmaal een onderdeel van het leven.