Advertentie
carrière / Nieuws

Vaker afspraken over werken in ov

Werknemers werken vaker in het openbaar vervoer en werkgevers m maken daar ook vaker afspraken over.

06 januari 2025
werken_in_ov_shutterstock_2411068531
Shutterstock

Werknemers werken steeds vaker in het openbaar vervoer, toont recent onderzoek van mobiliteitsbureau Shuttel onder bijna 17.000 werknemers aan. Ook maken werkgevers vaker afspraken over werken in het openbaar vervoer, blijkt uit een rondgang.

Stevige strategisch adviseur met passie voor het Sociaal Domein

Gemeente Gouda
Stevige strategisch adviseur met passie voor het Sociaal Domein

Adviseur publieke sector

Andersson Elffers Felix
Adviseur publieke sector

Eersteklas reizen

Werknemers mogen bijvoorbeeld om 15.30 uur naar huis om de spits te vermijden en thuis verder te werken of mogen eersteklas reizen om in de trein verder te werken, aldus mobiliteitsspecialist Bart Horstman. Data van het bureau toont aan dat steeds meer werkgevers hun werknemers die ver weg wonen in de eersteklas laten reizen. Tachtig procent van de mensen die eersteklas reizen, doen dat langer dan een half uur. ‘Ook biedt de combinatie van een lange reis en eersteklas meer mogelijkheden om gefocust te werken. Dit doe je niet zo snel als je tien minuten in een volle trein, tram of bus zit.’

Eerder vertrekken

Daarbij ziet het mobiliteitsbureau ook een ‘vervroegingseffect’ bij alle werknemers die relatief lang naar hun werk moeten reizen. Deze werknemers vertrekken ’s ochtends gemiddeld een half uur eerder naar hun werk en ‘s middags gemiddeld een half uur eerder naar huis. Voor de ochtend is dit volgens het bureau een logische trend, omdat veel werknemers op een bepaald tijdstip op hun werk moeten zijn. Opvallender vindt Horstman het dat werknemers die lang moeten reizen in de middag eerder vertrekken dan collega’s met een korte reistijd. Dit laat volgens hem zien dat werkgevers soepeler worden en werknemers minder vaak verplichten om tot minimaal 17.00 uur op het werk te blijven. ‘De gedachte hierachter is dat werknemers de spits vermijden en de laatste uurtjes thuis of in het openbaar vervoer kunnen werken.’

Meer autonomie

Dat vervroegingseffect sluit volgens het bureau aan op een trend die al langer gaande is, namelijk dat werknemers meer autonomie willen over de indeling van hun werkweek. ‘Het is goed dat werkgevers hierop inspelen door daar flexibel in te zijn’, vindt Horstman. Verder draagt het stimuleren van reizen buiten de spits bij aan de productiviteit, want de werknemer kan de reistijd goed benutten. ‘Reizen voelt minder als wachten tot je op de eindbestemming bent, wat ook de vitaliteit en werktevredenheid bevordert. Daarom adviseren we organisaties om flexibele werktijden te integreren in hun mobiliteitsbeleid.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie