‘Geluk’ steeds belangrijker voor ambtenaar
Ambtenaren vinden het steeds belangrijker om gelukkig te zijn. Belangrijker dan geld of luxe vinden overheidsmedewerkers dat er een goede werksfeer is en dat ze prettig werk hebben. Werkgevers zouden hier ook op moeten inspelen concludeert HRM-specialist Driessen in een onderzoek.
Het welbevinden van de overheidsmedewerker op het werk en ook daarbuiten wordt steeds belangrijker dan materiële zaken zoals een mooi salaris of een dure auto. De zogenoemde ‘money economy’ evolueert de komende jaren verder in een ‘satisfaction economy.’
Hogere productie
Dat stelt HRM-bedrijf Driessen na onderzoek onder ambtenaren en overheidswerkgevers. Het blijkt ook steeds weer dat een gelukkige medewerker leidt tot een hogere productie, minder vaak ziek zijn en betere relaties met zakelijke contacten hebben.
Mensen-mensen
De resultaten van het onderzoek, dat door TNS Nipo uitgevoerd is onder 560 werknemers in de publieke sector, laten zien dat ambtenaren de medemens vaak voorop stellen. Het zijn vaak echte ‘mensen-mensen’ die vooral prettig willen werken met anderen én dit doen voor anderen. In het onderzoek geeft 82% van de respondenten dan ook aan dat zij in hun huidige functie iets kunnen betekenen voor de maatschappij. Het lijkt er op dat werkenden in de publieke sector meer waarde hechten aan de relatie met de medemens, dan aan de eigen ontwikkeling.
Gelukscoach
Volgens Leo Bormans, auteur van onder meer ‘The World Book of Happiness’ zouden HRM’ers of leidinggevenden vaker moeten kijken naar wat medewerkers gelukkig maakt in hun werk. ‘Je daarop focussen biedt een veel interessantere richting dan het centraal stellen van probleemgevallen of klachten. In dat kader zijn er organisaties die hun klachtenafdeling hebben afgeschaft en een gelukscoach hebben aangesteld. Dat is een geweldig initiatief. Je kunt bestaansrecht halen uit klachten, maar waarom zou je het niet omdraaien en je afvragen: wat kun je als organisatie doen om geluk te stimuleren?’
Zinvol geheel
Verder concludeert het onderzoek dat er geen gouden route is om te komen tot een gelukkige organisatie. Wel zijn er pijlers waar organisaties zich op kunnen richten: 'Zorg dat medewerkers mogen zijn wie ze zijn, mogen worden wie ze willen worden, mogen samenwerken met andere mensen en het gevoel hebben dat hun werk bijdraagt aan een zinvol geheel.'
Reacties: 10
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Voor iedereen is geluk steeds belangrijker niet alleen voor de ambtenaar.
Ook de ambtenaar is een gewoon mens net als de rest van de bevolking.
Die gevoelens zijn gelijk.
Je zult maar vermalen worden in de ambtelijke bureaucratische molen. Een klacht is een vorm van feedback, informatie over effecten van werk. Eerst maar eens proberen het werk goed te doen en aanspreekbaar zijn op concrete zaken. Fatsoenlijk omgaan met klachten lijkt mij heel wezenlijk.
En zeker niet dat ze daar meer mee bezig zijn dan hun eigen ontwikkeling.
Doe eerst maar eens een onderzoek onder de bevolking of zij dit ook voelen.2015 was een rampzalig decentralisatiejaar zeker op privacygebied velen hebben er een diepe depressie aan over gehouden. Er werd veel geroddeld en gelachen om andermans leed.Het woord empathie kan hier beter niet gebruikt worden.