Ook loonsverhoging voor gemeenteambtenaren in 2016
Niet alleen rijksambtenaren, maar ook gemeenteambtenaren krijgen een loonsverhoging in 2016. Dat zijn de bonden en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) overeengekomen in een Loonruimte-overeenkomst Publieke Sector 2015-2016.
Niet alleen rijksambtenaren, maar ook gemeenteambtenaren krijgen een loonsverhoging in 2016. Dat zijn de bonden en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) overeengekomen in een Loonruimte-overeenkomst Publieke Sector 2015-2016.
Eenmalige uitkering
De loonstijging bedraagt 1,4 procent per 1 januari 2016 en geldt voor 165.000 gemeenteambtenaren. Dinsdag 7 juli werd al bekend dat gemeenteambtenaren per 1 oktober 2015 én per 1 juli 2016 een eenmalige uitkering van 0,74 procent krijgen, waarbij de uitkering in 2016 structureel kan worden gemaakt.
Verlaging pensioenpremie
Met de eenmalige uitkeringen van 0,74% werd respectievelijk het pensioenakkoord uit 2014 en 2015 uitgevoerd. Daarbij werd de afspraak gemaakt dat als voor 1 juli 2016 een nieuwe cao voor gemeenten is afgesloten de eenmalige uitkering in 2016 omgezet wordt in een structurele loonsverhoging. De loonstijging van 1,4 procent per 1 januari 2016 is mogelijk door de verlaging van de ABP werkgeverspremie.
Stijging nettoloon
Door verandering van de indexeringssystematiek van pensioenen wordt de pensioenbijdrage in 2016 gebaseerd op prijsindexatie in plaats van op de loonontwikkeling. Daardoor wordt het werkgeversdeel van de pensioenpremie lager. Dat deel wordt aangewend voor de loonstijging. Ook het lagere werknemersdeel van de ABP-premie heeft een positief effect op het netto loon van de ambtenaren. In totaal levert dat een stijging van het nettoloon van 1,4 procent op.
Reacties: 50
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
en vervolgens krijg ik hetzelfde bedrag onder de noemer 'loonsverhoging' weer terug?
Bezijden dat ... het is maar waar je je mee vergelijkt / wilt vergelijken. Het feit dat rijksambtenaren (procentueel?) drie keer zo veel er bij krijgen áls gemeenteambtenaren, maakt de verhoging bij deze laatste ten onrechte te 'klein', maar die van de eerste onterecht nóg groter DAN die van de laatste.
Bovendien gaan dergelijk vergelijkingen altijd mank. We weten allemaal dat rijksambtenaren (gemiddeld) meer krijgen (voor minder) dan gemeenteambtenaren, maar. Je moet dat "3x minder" eens uit gaan leggen tegen iemand die 1.250 euro per maand krijgt.
Stel je geeft die er 125 euro bij...da's 10% (tien procent!), terwijl iemand met 4.000 euro er "maar"1% bij krijgt.....toch krijgt die laatste er 400 euro per maand er bij!
Vergelijkingen als deze, zeker in procenten!, geven altijd/meestal een vertekend beeld en kun je draaien naar je eigen gewenste uitkomst.
De werknemer staat op een begint zijn baas te knuffelen. Die zegt ietwat ongemakkelijk: is wel goed zo, hoor.
Waarop de werknemer zegt: nee, niets ervan, als ik genaaid word wil ik zoenen ook!
Wat zullen ze bij de VNG zich kapot lachen over dit resultaat....
1,4 % - 0,74 % = 0,66 %
Een schijntje dus en meer sigaar uit eigen doos!!!
Is dit wel goed doorgerekend door de bonden (FNV???) net zoals bij de Rijksambtenaren???
Wanneer gaat men nu eindelijk arbeid weer eens als menselijk kapitaal beschouwen?!?! Prijsindexeringen meegenomen, ga ik al jaren achteruit in salaris...
En als gemeenteambtenaren het moeten hebben van de vakbonden, dan zullen we na drie jaar onderhandeling waarschijnlijk wel weer afgescheept worden met een fooi... Waardeloos...
Ronduit belachelijk als je dit vergelijkt met de riante loonsverhoging van rijksambtenaren. Als ze dat nu eens voor de gemeenteambtenaren zouden bewerkstelligen, dan kwamen we iets meer in de buurt van wat we eigenlijk waard zijn.
Uiteindelijk is het allemaal een sigaar uit eigen doos omdat je pensioen er ook nog aan gaat.
Zouden de onderhandelaars bij de VNG werkelijk weten wat het is om hard te werken, je in te zetten voor je gemeente en dan uiteindelijk met schaal 6 thuis te komen?! We kunnen na de uitkomsten van het afgelopen jaar wel concluderen dat dit NIET het geval is.
Waar bij het rijk 5% wordt uitgedeeld moeten wij het met een schamele 1,4% doen. 2e rangs ambtenaren heet dat. Bedankt Schraalhans VNG!
Dit is geen nieuwe cao voor gemeenteambtenaren!
Dit is een loonruimte-overeenkomst.
De cao-onderhandelingen moeten nog starten.
De onderhandelingen moeten nog starten :)
Verlaging van pensioenpremies helpt natuurlijk helemaal niet mee aan het verbeteren van de pensioenopbouw van jongere ambtenaren en aan verbetering van de pensioenen voor gepensioneerden, die sinds 2001 al met meer dan 17% zijn verslechtert. Hoe lang moeten zij nog op een houtje bijten?
Even voor hem op een rijtje gezet wat er sinds 1/1/07 inmiddels is gebeurd met de loonontwikkeling.
6,7% eindejaarsuitkering, 11,35% structureel en 500 euro éénmalig. Dat tikt tot 31-12-2016 toch al aan de 18%.
Dan komen 'wij' er toch een stuk minder goed uit: vanaf 1/6/07 mogen wij 4% eindejaars, 6,9% structureel, 50 euro structureel en éénmalig 0,5% + 350 euro bijschrijven. Met de 50 euro als 1% gerekend wordt dat totaal een procentje of 12 opgeteld.
Ik zie hier duidelijk nog iets in te halen voor de gemeenteambtenaren de komende onderhandelingen .
Graag de kop van dit artikel aanpassen. Dit is misleiding/verkeerde beeldvorming. De gemeente ambtenaren krijgen geen loonsverhoging. Er vindt een verschuiving in de arbeidsvoorwaarden plaats!
U zou zo bij de VNG of Vakbond kunnen werken. Juridisch gezien heeft u ongetwijfeld gelijk, maar 'normale mensen' verstaan onder een loonsverhoging toch echt een verbetering van het bestaande inkomen.
Ik geloof niet dat ik dit wil zien...
http://www.omroepmax.nl/zwartezwanen/
De participatiemaatschappij komt neer op 'zorg voor jezelf'. Iets wat de snelle jongens al decennia lang doen!
Het wordt ook hoog tijd dat allerlei eenvoudige financiële adviezen voortaan voortvloeien uit boekhoudprogramma's en kansberekeningsprogramma's. Dat scheelt een heleboel 'financieel adviseurs'. Wat een borrelpraat.
Wordt hoog tijd dat ik mijn lidmaatschap opzeg.
Ik heb weinig fantasie nodig om een simpel rekensommetje te maken van de feiten. De genoemde opsomming is, zoals gemeld inclusief het laatste akkoord (tot en met 31 december 2016). En inderdaad is er sprake van jaloezie, want van zulke cijfers kunnen wij alleen maar dromen.
Leuk dat je zo'n taalpurist bent. Kon je ook maar zo goed rekenen. 1% over 4.000 euro is 400 euro...jaja, zo reken je jezelf of een ander wel heel rijk...
Ik schuif echter op naar de omschrijving geneuzel. Als het zo doorgaat, dan stap ik over naar het bankwezen.
Het gangbare onderscheid is dat tussen nominale (in Euro's) en reële (in koopkracht) loonsverhoging.Hier is in ieder geval sprake van een sigaar uit eigen doos (vermindering werkgeversdeel pensioenpremie) en dat is principieel onaanvaardbaar, zeker in een tijd waarin de pensioenen kunstmatig al zo onder druk worden gezet, zoals gisteren weer door de DNB.Hiermee wordt aan het ABP-pensioen in één week twee zware klappen uitgedeeld.
De gangbare definitie voor loon is:
Loon is alles wat een werknemer ontvangt op grond van zijn dienstbetrekking (of aanstelling). Het is daarbij niet van belang of de werknemer recht heeft op loon. Het is ook niet van belang of de werknemer het loon in geld of in een andere vorm ontvangt, beloningen in natura en aanspraken kunnen ook loon zijn.
Bovenstaande heeft dus betrekking op het gehele pakket (incl pensioen). Los van de definitie, de beeldvorming is al fout vanuit het oogpunt van de werknemer.
Vanuit de werkgever kan ik dit overigens goed begrijpen. Het lijkt nu alsof men meer ontvangt.
Echter als in 2016 de premie omhoog moet en de aanspraak ongewijzigd blijft (obv de UFR), zal de werkgever zeggen dit ook uit de arbeidsvoorwaarde gefinancierd moet worden en vervolgens een loonsverhoging achterwege blijft. De set aan arbeidsvoorwaarde blijft gelijk, echter de prijs voor dezelfde set gaat omhoog.
Men kan dus niet spreken van een verhoging.
Wat is de prijs, en waar zijn de echte banen?
Waarom de FNV niet tekent
Overheidswerkgevers hebben in grote haast met een aantal vakbonden een half akkoord gesloten. Er zijn drie belangrijke redenen waarom de FNV deze afspraak NIET heeft getekend:
1. De afspraak heeft gevolgen voor de pensioenopbouw. Wat deze gevolgen zijn is echter niet duidelijk. De FNV wil geen afspraken maken die gevolgen hebben voor meer dan een miljoen politieagenten, militairen, leerkrachten en ambtenaren zonder dat duidelijk is wat die gevolgen zijn. De FNV zegt: bij twijfel niet doen.
2. In het akkoord wordt gesproken over een verhoging van 5,05% van de lonen. De loonstijging wordt als volgt gefinancierd:
a. 0,8% is een verhoging die onderdeel is van een eerdere afspraak vanuit een premieverlaging van pensioenen. Veel sectoren hebben deze vrijval van de pensioenpremie al gekregen.
b. 1,4% van de verhoging wordt betaald door een verandering in het pensioenbeleid. Hiervan is niet duidelijk wat de gevolgen op korte en lange termijn zullen zijn voor de pensioenopbouw en de indexering van de pensioenen..
c. 2,85% en een eenmalige uitkering van € 500 is de zuivere loonruimte. Hierbij is niet duidelijk of dit voor alle sectoren geldt. Bovendien lijkt er naast deze loonruimte geen ruimte voor andere zaken.
3. De verslechteringen die een aantal werkgevers wenst zijn niet van tafel.
Ook de FNV wil natuurlijk een akkoord waarmee we de impasse in zeven grote overheids-cao’s kunnen doorbreken. Maar dan moeten er wel duidelijke en eerlijke afspraken komen. Tijdens de verkennende gesprekken die de FNV ook gevoerd heeft waren er door werkgevers toezeggingen gedaan die nu niet meer terugkomen in het akkoord.
Wat wil de FNV?
a. De gevolgen voor de pensioen moeten helder zijn
b. Alle verslechteringen moeten van tafel
c. Doorgeslagen flex moet stoppen. Dus vaste contracten voor vast werk
d. Afspraken moeten 1 op 1 doorwerken in alle ABP sectoren.
e. Er moet ruimte zijn voor specifieke afspraken in sectoren zoals bij de politie.
Hoe gaat het nu verder
Wij gaan de komende weken onderzoeken wat de gevolgen zijn van de maatregelen. We gaan praten met leden en niet leden over deze afspraak en hoe we kunnen zorgen dat we tot een afspraak kunnen komen die wel goed is. We gaan door met het organiseren van acties, want er is geen cao. Geen cao voor het rijk, geen cao voor de politie, geen cao voor defensie, geen cao voor onderwijzers en geen cao voor de rechterlijke macht.
De sectoren van de FNV zullen samen optrekken. Houd de websit van de FNV sector in de gaten en verspreid dit pamflet onder al je collega’s!
En w ordt nooit ambtenaar
Helder verhaal! Ik ben het met je eens.
Als in de inhoud van het geschreven stuk niet staat dat het een caoovereenkomst is en daarom geen loonsverhoging zet er dan een andere kop boven, of werken jullie soms ook nog bij de telegraaf, die kunnen dit ook zo goed, misleidende koppen gebruiken.
We hebben het hier toch over dezelfde FNV die 165.000 gemeenteambtenaren door een absolute wanprestatie heeft afgescheept met de slechtste CAO van de gehele overheid? Over diezelfde FNV die dit akkoord juichend binnenhaalden als ware het de Zilvervloot en waarvan de leden met wel haast communistische cijfers akkoord gingen (de meerderheid natuurlijk niets vragend)? Die FNV die wel keft voor de buhne, maar zich uiteindelijk opstelt als het schoothondje van het College van Arbeidszaken? Over die FNV hebben we het toch? Uw FNV heeft zich zo laten inpakken dat zij absoluut niet meer geloofwaardig is als vertegenwoordiger van gemeenteambtenaren. Die eenmalige fooien die de FNV heeft 'bedongen' voor het gemeentelijk personeel. ter compensatie voor een jarenlange nul-lijn, wegen ook verder niet meer mee in de pensioenopbouw. Daar hoor ik de FNV echter niet meer over. Het is absoluut diep triest dat je als gemeenteambtenaar op ondemocratische wijze bent overgeleverd aan vertegenwoordigers die je niet zelf mag aanwijzen en niet ter verantwoording kunt roepen, maar waar je enkel de gevolgen mag dragen voor de bijna amateuristische wijze waarop onderhandeld is. Na het triomfantelijk presenteren van de CAO voor gemeenten is Bert de Haas ineens heel erg stil geworden. Nu de meerderheid van de gemeenteambtenaren haar vertegenwoordiger niet mag kiezen en u kaderlid van de FNV bent, doe me dan een lol; zorg alstublieft voor een onderhandelaar die wat meer hart heeft voor gemeenteambtenaren en die zich bij de komende CAO-onderhandelingen niet weer opnieuw laat wegsturen met een fooi.
Kortom de werkgever lacht zich een bult en een journalist interpreteert dat als gunstig voor de zijn lezers.
Om nog maar te zwijgen van de pensionado's: die betalen er (voor de 2e keer) aan mee en denken dat dat komt vanwege de lage rente. Nou, wij weten wel beter.
van het wek kan worden geautomatiseerd.
Als ze mogen kiezen , tussen mijn job wordt geautomatiseerd of bestaande vergoeding voor wat ik doe is accoord ,piepen ze anders. Leg het eens oor
En volgens mij ook niet slim van de werkgever. Met de vergrijzing in de ambtelijke organisaties (en dus een grote vervangingsnoodzaak de komende tien jaar) enerzijds en een langzaam steeds beperkter aanbod van jongeren op de arbeidsmarkt anderzijds, is voorzienbaar, dat gemeenten bij een aantrekkende arbiedsmarkt straks achter het net gaan vissen! Erg dom kortetermijndenken dus van werkgever Schraalhans. Zoals de Fransen zeggen: When you feed peanuts, you get monkeys!
De pensionado's hebben alle reden tot klagen. En bij klagen zal het niet blijven. Harde acties zijn in voorbereiding. Die zogenaamde lage dekkingsgraad is kunstmatig gemanipuleerd door de DNB, die als toezichthouder jegens de pensioenfondsen stelselmatig een grote broek aan trekt als zijnde laaghangend fruit, maar schromelijk faalde bij zijn toezicht op de handelsbanken (DSB, ABNAMRO, ING enzovoorts). En als het bij dat niet-indexeren bleef was het tot daar aan toe, maar dat negatieve fenomeen komt op ene hele grote stapel vol pensioenafbraak. Een van de meest schrijnende zaken is de invoering va de Wet Uniformering Loonbegrip geweest, die voor iedereen budgettair-neutraal zou verlopen, maar de gepensioneerden keihard in de portemonnee trof. Discriminerender kan het niet. En er staat nog heel wat op stapel van dit voor ouderen zo draconische kabinet
1. belachelijk grote verschillen in de laatste CAO's van rijks -, provincie - en vooral gemeenteambtenaren.
2. er worden 'salarisverbeteringen of beter gezegd sigaren uit eigen doos' uitgedeeld via verlaging van de pensioenpremies. Dit terwijl de DNB voor de toekomstige pensioenverplichtingen (ten onrechte???) via verlaging van de rekenrente drastische verlagingen veroorzaakt van de dekkingspercentages voor de pensioenfondsen. Dit beleid lijkt overigens (mede) te zijn ingegeven en vooruit te lopen op de discussie over wijzigingen in ons pensioenstelsel.
3. minder belastingaftrek van pensioenpremies levert de Rijksoverheid financieel voordeel op, hetgeen mede wordt aangewend om salarisverbetering te bekostigen. Het beslissingsrecht over de rekenrente i.c. de verlaging van de dekkingspercentages behoort m.i. helemaal niet thuis bij de DNB (= puur financieel instituut) maar bij werkgevers/werknemers, SER en Kabinet.
4. verlaging van de rekenrente i.c. dekkingspercentages leidt tot hogere pensioenpremies.
5. de recente beslissingen over de CAO voor Rijksambtenaren en de verlaging van de rekenrente lijken onderdeel uit te maken van een voorop gezet plan (de ene dag wordt de nieuwe CAO gepubliceerd en ongeveer de volgende dag wordt bekend dat pensioenpremies omhoog moeten.
6. pensioengerechtigden moeten al sinds 2001 op een houtje bijten.
7. jong en oud worden tegen elkaar uitgespeeld, maar ondertussen verslechterd vooral de pensioenopbouw voor alle partijen.
8. vakbonden kijken er naar en doen niets (bij de gemeenteambtenaren heeft de FNV/AbvoKabo ook meegedaan al beginnen ze 'het spel van het Rijk' eindelijk door te krijgen).
Fijn jou korte reactie, hieruit kan ik opmeken dat JIJ de man bent die Nederland gaat redden met je bezuinigingsvoorstel van € 26,25 miljard. Ik zou je adviseren meteen contact op te nemen met minister Dijsselbloem, doe ik ondertussen een voorstel (ik hoop digitaal) voor een lintje, want die heb je da wel verdiend!
Pieter
Paginatie