Overheid blijft vooral traditioneel werven
In het voorjaar van 2018 is in opdracht van UWV een enquêteonderzoek verricht naar personeelswerving onder ruim 6.700 bedrijven en organisaties. Doel ervan was onder andere inzicht te bieden in het wervingsgedrag van werkgevers en de inzet van wervingskanalen.
Of personeel nu schaarser wordt of niet, bij het openbaar bestuur worden potentiële kandidaten maar beperkt actief benaderd. En veel minder dan gemiddeld schakelen overheidswerkgevers externe bureaus in bij het werven van nieuwe medewerkers.
In het voorjaar van 2018 is in opdracht van UWV een enquêteonderzoek verricht naar personeelswerving onder ruim 6.700 bedrijven en organisaties. Doel ervan was onder andere inzicht te bieden in het wervingsgedrag van werkgevers en de inzet van wervingskanalen.
Vacatureteksten
Veruit de meest gehanteerde wervingsmethode, met name in het openbaar bestuur, is het plaatsen van vacatureteksten. In de regel verspreiden werkgevers die teksten zelf. Het zelf verspreiden van vacatureteksten gebeurt vooral via de eigen website (81 procent van de vacatures), plaatsing op sociale media (48 procent) en specialistische vacaturesites (25 procent). Wervingsvideo’s komen maar beperkt voor en bijna altijd in combinatie met
een vacaturetekst.
CV’s zoeken
Vaak gebeurt dat ouderwets plaatsen van vacatureteksten wel in combinatie met andere wervingsmethoden, zoals het zelf actief benaderen van kandidaten of het inschakelen van een externe organisatie. Dat actief benaderen van kandidaten gebeurt op verschillende manieren, zoals via opleidingsinstellingen of het zoeken van geschikte cv’s op vacaturesites. Het meest gebeurt het echter via eigen personeel (68 procent), relaties (66 procent) en sociale media (56 procent).
Als bedrijven externe hulp bij het werven inschakelen, is dat meestal een wervings- en selectiebureau. Dit gebeurt met name bij vacatures waarvoor een hoger opleidingsniveau wordt gevraagd. Het inschakelen van externe organisaties komt het meest voor bij ict-beroepen en technische beroepen. Het openbaar bestuur zit wat dat betreft met 19 procent ver onder het gemiddelde (28 procent).
Sociale media
Als vacatures via sociale media worden verspreid, dan gebeurt dat vooral via Facebook (82 procent) en LinkedIn (60 procent). Twitter (19 procent) en Instagram (12 procent) volgen op ruime afstand. Voor functies waarvoor een hoger minimaal opleidingsniveau wordt gevraagd is LinkedIn het belangrijkste kanaal. Voor functies op lager en middelbaar niveau is dat Facebook.
Meerdere kanalen
In de enquête is ook gevraagd hoe bedrijven verwachten in de toekomst – lees 2018 – te gaan werven. In de antwoorden valt vooral op dat er meer verschillende kanalen worden genoemd. ‘Dat kan ten eerste te maken hebben met de verwachting dat het moeilijker wordt om vacatures te vervullen, waardoor men meerdere kanalen verwacht te gebruiken’, aldus de onderzoekers. ‘Een tweede mogelijkheid is dat de respondenten nog meerdere opties openhouden, omdat ze nog niet precies weten hoe ze gaan werven.’
De rangorde van de wervingskanalen blijkt voor 2018 niet wezenlijk anders dan in 2017. Het grootste verschil is te zien bij de manier waarop bedrijven zelf actief kandidaten benaderen: 75 procent van de bedrijven verwacht daarvoor sociale media te gebruiken; over 2017 was dat nog 52 procent. Toch blijven eigen personeel en relaties op dit punt ongeveer net zo belangrijk als sociale media.
Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 19 van deze week (inlog)
En ook binnen de overheid wordt niet alles gepubliceerd...