Advertentie
carrière / Nieuws

Netwerksites steeds belangrijker bij personeelswerving

Wie werk zoekt, doet er goed aan zich via sociale netwerken op het internet te profileren. Bedrijven struinen massaal die netwerken af op zoek naar nieuw personeel.

28 januari 2010
50 procent via social media 
Ze maken steeds minder gebruik van traditionele vacatures in kranten, tijdschriften en op websites. Volgens deskundigen wordt al ruim 50 procent van de vacatures ingevuld via netwerken als LinkedIn, Hyves en Facebook. Dat schrijft het Nederlands Dagblad.

Kosten besparen
Werkzoekenden moeten zich daarom vooral in de huidige economische crisis bewust zijn van de kansen die ze mislopen als ze niet via de sociale netwerken te vinden zijn. 'Het is belangrijk dat je online goed naar voren komt', zegt rekruteerder en netwerkdeskundige Bas Westland in het Nederlands Dagblad. Volgens Westland gaan werkgevers steeds meer via internet op zoek naar werknemers om kosten te besparen. Ze hoeven dan geen dure wervingsbureaus meer in te schakelen.

Doorbraak
'Rekruteerders van bedrijven hoeven op LinkedIn maar een paar trefwoorden in te tikken om een lijst met mogelijk interessante personen te krijgen', zegt Aaltje Vincent, loopbaanadviseur en schrijfster van het boek Solliciteren via LinkedIn . 'Ze kunnen dan zoeken in bijna 1,6 miljoen gratis profielen. Bedrijven gebruiken het daarom in groten getale. Het afgelopen jaar is daarin echt een doorbraak geweest.'

Bron: Nederlands Dagblad

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie