Elke gemeenteambtenaar in 'algemene dienst'
Iedere gemeenteambtenaar krijgt een aanstelling in algemene dienst. Dit heeft nog geen gevolgen, maar maakt overstappen naar een andere functie gemakkelijker.
Iedere gemeenteambtenaar heeft per 1 januari 2013 een aanstelling in 'algemene dienst'. Deze aanstelling heeft geen directe gevolgen voor medewerkers nu, maar maakt het in de toekomst wel gemakkelijker over te stappen naar een andere functie binnen de gemeente.
Functie verandert niet
De functiegebonden aanstelling van gemeenteambtenaren wordt van rechtswege gewijzigd in een formele aanstelling in 'algemene dienst', zonder dat er verandering is in de werksituatie, de aansturing of de inschaling. ‘Voor de toekomst kan het wel gelden’, vertelt VNG-woordvoerder Sandy Manuel. 'Als blijkt dat na vijf jaar op een positie op bijvoorbeeld sport er een grotere behoefte is aan cultuurmedewerkers je ook daar inzetbaar bent. Het ligt voor de hand dat je daar wel binding mee hebt en al eerder hebt aangegeven in een persoonlijke ontwikkelingsgesprek. Maar het zou ook omscholing kunnen betekenen. Het ligt op deze manier opener en dat is een voordeel voor werknemer en werkgever.'
Meer taken voor gemeenten
De afspraak is in een vergadering van het Landelijk Overleg Gemeentelijke Ambtenaren (LOGA) van 23 november uitgewerkt. De VNG gaat in een ledenbrief dieper op de cao-afspraak in. Reden voor de wijziging is dat gemeenten meer taken krijgen en steeds meer gaan samenwerken. De organisatie verandert continu en medewerkers moeten met dit veranderingsproces flexibel mee kunnen bewegen. De aanstelling in algemene dienst moet dit onderstrepen. Door deze aanstelling is de medewerker in dienst van de gemeente en kan hij of zij daar op alle passende functies worden ingezet. Daarmee worden inzetbaarheid en mobiliteit gestimuleerd.
Gemeenten stellen verdere uitwerking vast
De aanstelling in algemene dienst draagt volgens de partijen beter aan de doelstellingen van mobiliteit en flexibiliteit bij als het in het HR-beleid is ingepast. Daarom hebben de partijen in het cao-akkoord afgesproken dat gemeenten een verdere uitwerking vaststellen. Dat is hun eigen beleid. Conform de afspraak hebben de cao-partijen een voorbeeldregeling toegevoegd die is gebaseerd op bestaande regelingen. ‘Er zijn al gemeenten die op deze manier werken, zoals de gemeente Zwolle.’
Reacties: 17
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Hoe? Je haalt gekwalificeerd werk weg bij die dure en lastige medewerker, plaatst dat bij goedkope krachten (flexers, trainées, stagiairs). Dan houd je het slachtoffer zoet met wat tijdelijke jobs en plaagt hem/haar er mee tot ie vanzelf weggaat. Vervolgens stel je die flexer tijdelijk in de functie aan met een paar schalen minder en hup, weer een bezuiniging.
Naar de kwaliteit van het product ga je natuurlijk niet kijken en zeker niet naar de kosten op termijn.
Het is trouwens een oplossing voor een probleem in de achteruitkijkspiegel, als je vooruit kijkt staan regiegemeenten op de drempel. Veel minder ambtenaren en veel meer inhuur. En werken we dan eenmaal bij een gemeenschappelijke regeling is het maar de vraag of de LOGA afspraken worden overgenomen.
Als ambtenaar werken wordt langzamerhand een roeping, je bent overtuigd en praktiserend in overheidsdienst.
Natuurlijk zijn die gedemotiveerde mensen daar zelf ook bij geweest. Maar soms zit je nu eenmaal op die glijbaan, maar besef je dat pas als dat te laat is....
Wanneer komt trouwens de aanstelling in algemene dienst voor al het gemeente-personeel bij alle gemeenten? Dan kan mobiliteit tussen gemeenten echt worden gerealiseerd, zeker als functieprofielen en de wijse van vaststelling van de beloning zoveel mogelijk tussen gemeenten gelijk is. HR21 kan hiervoor een uitstekend middel zijn.