Communicatieteams gemeenten te weinig de deur uit
Communicatieteams bij gemeenten vinden dat ze verbinding moeten leggen met de samenleving. Maar daar komen ze te weinig de deur voor uit.
Gemeentelijke communicatieteams zien het versterken van vertrouwen in de overheid en het verbeteren van verbinding met de samenleving als cruciale opgaven. Toch maken ze hier nog te weinig tijd voor vrij. Dat blijkt uit een onderzoek onder 135 gemeenten van Renata Verloop en Aart Paardekooper van Communiceren met focus.
Te weinig de deur uit
Uit het onderzoek blijkt dat communicatieteams weinig de deur uitgaan om met inwoners te praten, communicatie-uitingen te testen of onderzoek te doen. Die zaken worden vaak overgeslagen door een gebrek aan tijd en capaciteit, ondanks het belang ervan voor effectieve communicatie.
Tijdgebrek
Tijdgebrek is de belangrijkste oorzaak dat gemeentelijke communicatieteams niet aan deze taken toekomen. Toch geeft bijna de helft (49 procent) van de ondervraagde teams aan voldoende capaciteit te hebben. Dat is een flinke stijging ten opzichte van 2021, toen slechts 13 procent dit meldde. Vooral grotere gemeenten profiteren van meer personeel; het aantal vaste fte voor communicatie varieert van gemiddeld 4 in kleine gemeenten tot ruim 86 in grote gemeenten met meer dan 200.000 inwoners. Desondanks blijft het inschakelen van externe ondersteuning gebruikelijk. 65 procent van de gemeenten maken gebruik van externe krachten op communicatie.
Onderzoek blijft liggen
Hoewel teams communicatietrends volgen via nieuws en sociale media, blijft het uitvoeren van diepgaand onderzoek en analyses vaak liggen. ‘We willen graag meer doen, maar tijdgebrek maakt dat lastig,’ aldus een respondent. Dit gebrek aan onderzoek bemoeilijkt het bereiken van alle inwoners, een doel dat teams als essentieel beschouwen voor het herstellen van vertrouwen en het bouwen aan betere relaties met de samenleving.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.