Gemeenten werken samen aan veiligheid medewerkers
Ambtenaren en buurt(maatschappelijk) werkers ervaren met regelmaat frustratie en agressie van teleurgestelde burgers.
Ambtenaren en buurt(maatschappelijk) werkers ervaren met regelmaat frustratie en agressie van teleurgestelde burgers. Gestructureerde nazorg en het bespreken van casuïstiek voorkomen dat medewerkers afhaken.
Buzzer
Bij de gemeente Stadskanaal dragen de afdelingsmanagers een buzzer op zak. Wordt een medewerker aan de balie agressief bejegend of bedreigd, dan spoedt een leidinggevende zich ‘naar beneden’ om in actie te komen. Ook al zit hij of zij in nog zo’n belangrijke vergadering. Daarmee is het niet af. Geweld en agressie, het effect ervan en hoe medewerkers daarmee omgaan staan regelmatig op de agenda.
Zero tolerance
‘Wij hebben het landelijke programma Veilige Publieke Taak lokaal serieus opgepakt,’ zegt gemeentesecretaris en algemeen directeur Gert-Jan van der Zanden van Stadskanaal. ‘Wij constateerden dat onze medewerkers de afgelopen jaren vaker geconfronteerd worden met agressie en intimidatie’. Medewerkers volgden weerbaarheidstrainingen en er zijn huisregels, onder meer een zero tolerance beleid. Verder is een Agressie Interventie Team gevormd, bestaand uit twintig medewerkers, inclusief alle afdelingsmanagers. ‘Die zijn ingeroosterd en continu standby’, zegt Van der Zanden.
Boos
Stadskanaal vindt het belangrijk dat managers zo dicht mogelijk op de uitvoering zitten, vertelt de gemeentesecretaris. Door de decentralisaties is het werk deels verlegd buiten de relatieve veiligheid van de muren van gemeentehuis en kantoor. Medewerkers worden geacht ‘erop af’ te gaan, de wijk in, en huisbezoeken af te leggen ‘Bij keukentafelgesprekken gaat het vaak om één-op-één contact’, zegt Van der Zanden. ‘Ook deze persoonlijke dienstverlening moet op een veilige manier plaats kunnen vinden. Bijna altijd gaat dat goed. Maar we maken helaas ook regelmatig mee dat hulpbehoevende klanten boos en teleurgesteld zijn. En we komen vaker dan voorheen in aanraking met burgers die een psychiatrische problematiek hebben, verslavingsproblemen of problematische schulden. Iemand die het overzicht kwijt is, kan in paniek raken’.
Sociaal domein
Volgens de Stadskanaalse gemeentesecretaris werden weinig incidenten gemeld, veel minder dan op grond van landelijk cijfers verwacht mag worden. Om ook de veiligheid van deze medewerkers te maximaliseren, doen Stadskanaal, Assen en Emmen mee aan een samenwerkingsproject rond de veiligheid van medewerkers in het sociaal domein. Gemeenten, welzijnswerk en – het meest bijzonder - de politie werken daarin samen. Laatstgenoemde partij niet alleen door handhaving, maar vooral ook overdracht van kennis die medewerkers helpt steviger in de schoenen te staan.
Projectgroep
Stadskanaal heeft nu een permanente ‘Veilige Publieke Taak’-projectgroep die de ontwikkelingen in en ook buiten de eigen organisatie volgt. Stadskanaal wil bekijken of het mogelijk is een convenant op te stellen voor andere organisaties met een publieke taak in Stadskanaal.
Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 20 van deze week (inlog)
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Onze dossiers moeten daar weg. Zo snel mogelijk.