Advertentie
carrière / Nieuws

Risicoanalyse reorganisatie Amsterdam

In januari start de gemeente Amsterdam met het maken van een risicoanalyse omtrent de reorganisatie van de ambtelijke organisatie. Doel ervan is in kaart te brengen welke gevaren de megaoperatie met zich meebrengt. De analyse houdt volgens verantwoordelijk wethouder Eric van der Burg rekening met een aantal worstcase scenario’s.

07 december 2013

In januari start de gemeente Amsterdam met het maken van een risicoanalyse omtrent de reorganisatie van de ambtelijke organisatie. Doel ervan is in kaart te brengen welke gevaren de megaoperatie met zich meebrengt.

Worstcase scenario's

De analyse houdt volgens verantwoordelijk wethouder Eric van der Burg rekening met een aantal worstcase scenario’s. Vragen zijn onder andere: wat zijn de gevolgen als de arbeidsmarkt aantrekt? Wat gebeurt er als die nog verder instort? Wat als er een cao-verhoging van 5 procent komt? Wat voor gat in de begroting krijg je dan?

Gemeente is te ingewikkeld gemaakt

De VVD-wethouder zegt dit in een interview met Binnenlands Bestuur. In dat interview reageert hij op de forse kritiek zowel de rekenkamer als de Centrale Ondernemingsraad (COR) op de gemeentelijke reorganisatie. De rekenkamer maakt in het onlangs gepresenteerde rapport  Reorganiseren in Amsterdam een punt van de hoeveelheid reorganisaties in het stadhuis: 115 in vijf jaar tijd. Juist die hoge aantallen vormen volgens Van der Burg bij elkaar geen beter en kernachtiger antwoord op de vraag waarom de gemeentelijke reorganisatie waarmee hij nu bezig is, zo nodig is. ‘Het toont meteen het gelijk van deze operatie aan: zo ingewikkeld hebben ze de gemeente dus gemaakt’, zegt hij.

Drie decentralisaties

Met ‘ze’ doelt Van der Burg, zonder beschuldigend te willen zijn, op de vele bestuurders die hem voorgingen. Die tuigden in de stad een constructie op van liefst 33 organisaties –  26 diensten, 7 stadsdelen – met 47 directeuren en 15.000 ambtenaren. Met ‘ze’ doelt hij echter niet alleen op de lokale bestuurders. Die uit Den Haag droegen zeker ook de nodige steentjes bij aan het steeds complexer wordende construct aan de Amstel. Tot aan de dag van vandaag toe. ‘Het is bijvoorbeeld een gevolg van wet dat we van 7 naar 0 moeten met de stadsdelen. Dat betekent dus opnieuw reorganiseren. Hadden ze dat eerder gezegd, dan hadden we in 2010 niet eerst van 14 naar 7 stadsdelen gegaan’, legt Van der Burg uit. ‘En wat te denken van de aanpassingen in de organisatie die nodig zijn in verband met de drie decentralisaties?’

Flexibele inzet ambtenaren

De huidige reorganisatie is dus met name bedoeld om het geheel weer overzichtelijker te maken. Als straks in 2016 alles achter de rug is, zijn er geen 47 directeuren meer, maar nog slechts 5. En er zijn nog maar vier clusters. Ambtenaren komen in dienst van de hele gemeente Amsterdam en niet meer van een afzonderlijk onderdeel. Daarmee kunnen ze flexibel worden ingezet.

Risico enorm gat in begroting

Met name de COR vindt het tempo van de reorganisatie te hoog. ‘Het gaat inderdaad heel erg snel’, zegt Eric van der Burg. ‘Dat komt omdat we de bezuinigingen snel moeten realiseren. Ik had er ook liever langer over gedaan, zodat je het proces meer organisch kunt laten verlopen. Maar je hebt soms letterlijk de tijd niet. Je kunt het vergelijken met een dijkdoorbraak. Dan moet je snel handelend optreden. Wij riskeerden een enorm gat in de begroting, omdat Amsterdam net als andere gemeenten te maken heeft met dalende inkomsten, vooral uit grondexploitatie. Tja, met teruglopende inkomsten moet je snel terug in de uitgaven. Door minder geld wordt de politiek strenger.’

Lees het hele verhaal deze week in BB 24

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan Dirk Dorrepaal / organisatie adviseur
Verstandige aanpak. Als men zich realiseert wat er op dit moment allemaal van stal gehaald wordt. Niet alleen herindeling van gemeentes, maar ook de feitelijke ombouw van de provincies naar een "Rijksdienst voor Infra en Milieu" want meer zit er niet straks (en nu al) in het pakket van dit middenbestuur. Nog even daargelaten mogelijke ontwikkelingen op EUniveau dan zijn we bezig met een soort mega(lomane) operatie, die men ambtelijk, bestuurlijk en kwa interimmanagement helemaal niet aan kan.
JoyceS
Risico-analyse op de reorganisaties en de relatie met de worstcase scenario's: worden hier wel de goede vragen gesteld?
Advertentie