Advertentie

Trage afhandeling woz kost geld

Veertig gemeenten moeten vrezen voor de financiële gevolgen van het niet tijdig afhandelen van woz-bezwaren. ‘Vaak zal de aanslag meer kosten dan hij oplevert.’

16 november 2009

Sinds 1 oktober is de Wet dwangsom bij niet tijdig beslissen van kracht. Deze wet verplicht overheden tot het betalen van een dwangsom bij termijnoverschrijdingen. Hoewel gemeenten in het geval van de woz-beschikkingen (waardering onroerende zaken) na oplegging ervan vanaf februari, tot eind van het kalenderjaar de tijd hebben om eventuele bezwaren af te handelen, dreigt volgens de Waarderingskamer 10 procent van de gemeenten in de problemen te komen.

 

Gemiddeld genomen hebben, zo blijkt uit de deze week gepresenteerde Benchmark Belastingen Grote Gemeenten 2008, gemeenten iets meer dan 110 dagen nodig voor de afhandeling van een woz-bezwaarschrift. De doorlooptijd bij het afhandelen van bezwaarschriften door gemeenten loopt echter zeer uiteen. Zo lukt het Zaanstad om de afhandeling voor woning-gerelateerde bezwaren in 75 dagen te doen, terwijl Amsterdam, Tilburg en Utrecht daar circa 200 dagen voor nodig hebben.

 

‘Ik ga niet de klokkenluider uithangen, maar ik ken gemeenten – ja, ook enkele grote – die er vorig jaar niet in slaagden de afhandeling binnen een jaar te doen. Als die dezelfde traagheid aan de dag blijven leggen, gaat ze dat geld kosten. De gemiddelde opbrengst van een aanslag is zo’n 200 euro. De kosten van de dwangsom – maximaal 1260 euro – kunnen dan zelfs hoger zijn dan de opbrengst die je dacht binnen te krijgen’, zegt VNG-belastingsspecialist Robbert Verkuijlen. ‘Zeker voor die gemeenten gaat er van de nieuwe wet een impuls uit om tot een aanzienlijk kortere doorlooptijd te komen.’

 

Zenuwachtig

 

Volgens Verkuijlen zijn die gemeenten zich intussen ‘zeer bewust’ dat ze hun handelen moeten gaan versnellen. ‘Ik bespeur enige zenuwachtigheid’, zegt hij. Dat ongemakkelijke gevoel is volgens Arjan Lam, hoofd belastingen in Amersfoort, zeer wel te begrijpen met het oog op het verwachte hoge aantal bezwaarschriften. ‘Als er meer bezwaren komen, is het heel gewoon dat je later in tijd klaar bent’, zegt hij. Hij verwacht dat het met name voor kleine gemeenten gaat knellen. ‘Grotere gemeenten hebben meer personeel en kunnen het wat makkelijker opvangen’, aldus Lam.

 

Hij rekent wel op meer bezwaren dan vorig jaar, maar verwacht niet dat Amersfoort daardoor in de problemen komt. De gemeente werkt al sinds 2007 met een pilot als ware de Wet dwangsom van kracht. Sinds vorig jaar vallen ook alle belastingen onder dat regiem, dus ook de afhandeling van de woz-bezwaren. ‘Tot dusver hebben we op dat gebied geen enkele ingebrekestelling aan onze broek gekregen. Voor het totaal geldt dat we één keer een dwangsom van 20 euro hebben moeten betalen, omdat we één dag te laat waren bij de afhandeling van een aanvraag in het kader van de wet maatschappelijke ontwikkeling’, zegt hij.

 

Gevarenzone

 

Het geheim van het succes is dat Amersfoort stuurt op het goed op orde hebben van de processen. ‘We hanteren naast de wettelijke termijnen nog strakkere met de raad afgesproken interne termijnen. Overschrijd je die, dan heb je gelijk de wethouder in je nek zitten. Op die manier beland je minder snel in de echte gevarenzone’, legt Lam uit. Wat betreft de afhandeling van de woz-bezwaren is die termijn 8 in plaats van de wettelijk bepaalde 10 maanden. Lam: ‘Wij streven ernaar, alle bezwaren op 1 oktober te hebben afgehandeld.’

 

Uit een recente inventarisatie van de Waarderingskamer blijkt dat zo’n 10 procent van alle gemeenten nog zo’n grote achterstand heeft bij de afhandeling, dat ze de deadline van 31 december hoogstwaarschijnlijk niet zullen halen. ‘Veertig gemeenten – klein en groot – hadden op 1 oktober nog meer dan de helft van het aantal bezwaren af te handelen. Bij gemeenten die zeggen dat dit in 3 maanden nog gaat lukken is de wens waarschijnlijk de vader van de gedachte’, zegt Ruud Kathmann van de Waarderingskamer.

 

Hij maakt zich zorgen, omdat de afhandeling in veel van die gemeenten ten opzichte van vorig jaar niet of nauwelijks sneller gaat. De traagheid is niet alleen ongewenst richting burger, maar volgens hem ook voor de gemeente bepaald onhandig. ‘De uitkomst kun je op die manier niet meenemen in de nieuwe waarderingen. Het betekent dat je je risico’s niet goed kunt inschatten’, aldus Kathmann.

 

Top-10 WOZ-bezwaren in 2009

 

1. Oegstgeest 10,6%
2. Laren 10,5%
3. Haaren 9,1%
4. Voorschoten 8,9%
5. Den Bosch 8,3%
6. Blaricum 8,2%
7. Reeuwijk 7,8%
8. Eindhoven 7,7%
9. Zeist 7,6%
10. Veere 7,2%

 

 

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Stijger / ambtenaar
Beste mensen een WOZ-aanslag bestaat niet. Wat mensen aan ozb moeten betalen hangt van de tarieven. Overigens is de wet WOZ ook geen belastingwet.
Gijs Groen / gepensioneerd
Ik ben het helemaal eens met de opmerking van Jan op 17-11-2009. Zelfs als de overheid in staat is de WOZ perfect uit te voeren, dan ontstaat het probleem, dat de slang zichzelf bij de staart gaat opeten. Je ziet nu al dat de woningmarkt wordt beinvloedt door de WOZ-waardes van woningen. Een eigenaar verlaagde de vraagprijs eerst, omdat niemand zijn woning wilde hebben voor die prijs. Vervolgens werd de vraagprijs drastisch verlaagd, maar binnen een maand alweer verhoogd, kort nadat de WOZ beschikking op de deurmat was gevallen. Met de huidige WOZ beinvloedt de taxateur dus de woningmarkt. Er is dan geen sprake meer van een vrije woningmarkt en dat is wel waar de verkoopprijzen op gebaseerd zouden moeten zijn om als verkoopprijs geldig te zijn voor de WOZ. Die taxateurs brengen ook hun eigen vastgoedcultuur mee in de afwerking van de WOZ, een cultuur, die soms haaks staat op de cultuur, die je van een integere overheid zou verwachten. Hou die vastgoedcultuur buiten de deur van het gemeentehuis. Hou staat en geloof gescheiden! De huidige WOZ kent ook allerlei andere ongewenste effekten, zoals afstraffing van woningonderhoud (vernieuwen van de rieten kap, schilderen van het huis) of woningverbetering (isolatie) met een hogere WOZ-waarde en beloning van woningverwaarlozing met een lagere WOZ-waarde. De OZB op basis van perceel- en woningoppervlakte van voor 1995 had ook zo zijn problemen, maar minder en met de huidige moderne aanpak waarschijnlijk nog minder.
J.J. Guldemond / Directeur veiligheidsadviesbureau
Dat steeds vaker bezwaar wordt gemaakt tegen een WOZ aanslag is opmerkelijk maar niet verbazend. Uit de eigen situatie merk ik dat er vaak standaards worden gebruikt die niet in verhouding staan tot de realiteit. Vanwege de tijdsdruk die blijkbaar een grotere rol speeld en nog meer gaat spelen worden bezwaren met standaard brieven, standaard tarieven en standaard reacties beantwoord. Dit heeft bijvoorbeeld als resultaat dat totaal niet met elkaar vergelijkbare woningen formeel in een antwoord worden benoemd waar grote verschillen in zitten. Hierdoor ontstaat mogelijk het werken met een "natte vinger". Tevens is het buitenproportioneel om tarieven tot onredelijke grenzen te verhogen om de waardeverlaging van woningen, met inkomstenderving als gevolg, te compenseren. Gemeenten zullen het bestedingspatroon, net als ieder ander moeten aanpassen als de inkomsten terug lopen. Geplande projecten zullen moeten wachten. Dit is redelijker tov de belastingbetaler ipv onredelijke belastingverhogingen.
dirk van galen
En wat het nog leuker maakt......de ambtenaar stuurt gewoon een minimaal aangepaste kopie naar de burger met daarin de vermelding van het jaar daarvoor...........
Jan / ambtenaar
Laat de wetgever toch gewoon weer overstappen op het oppervlakte-criterium. De begaanbare vloeroppervlakte van een huis (alles boven 1,80 m stahoogte bijvoorbeeld) is dan de maatstaf voor de WOZ-aanslag. Objectief, goedkoper en veel minder voor bezwaar vatbaar. Afhandelen binnen de termijn is dan geen probleem meer.
Advertentie