Weekers wil via Beek naar Washington
Voor het eerst na zijn aftreden als VVD-staatssecretaris van Financiën laat Weekers zich interviewen door een landelijk medium. ‘Ik heb niet zoveel waardering voor mensen die na hun afscheid langs de kant commentaar gaan geven. Ik wil door en niet terug’, zegt hij.
Frans Weekers wil het waarnemend burgemeesterschap gebruiken als springplank naar het internationale werk. Via Beek naar Londen of Washington. Brussel mag ook.
Voor het eerst na zijn aftreden als VVD-staatssecretaris van Financiën laat Weekers zich interviewen door een landelijk medium. ‘Ik heb niet zoveel waardering voor mensen die na hun afscheid langs de kant commentaar gaan geven. Ik wil door en niet terug’, zegt hij.
Publiek-privaat
Na zijn ontslag als staatssecretaris werd Weekers waarnemend burgemeester in Heerlen. Daarna werd hem het aanbod Beek gedaan door de Limburgse gouverneur, eveneens een tijdelijke klus. ‘Ik ben uit diverse gemeenten benaderd, groot en klein, omdat men vond dat het burgemeestersambt mij wel paste. Ik kreeg profielschetsen toegestuurd die mij ook op het lijf waren geschreven. Toch heb ik niet gesolliciteerd. Ik ben vorige week 48 geworden. Als ik nú vast in het lokale bestuur ga, dan verbind ik mij voor minimaal zes jaar aan een gemeente en dan komt er van mijn droom waarschijnlijk niets meer terecht. Ik zou het liefst een paar jaar werken bij een internationale organisatie waar publieke doelstellingen en private middelen bij elkaar komen. In Brussel, Londen of Washington.’
Vliegveld Beek
Internationale instellingen meldden zich tot dusverre echter niet in groten getale, diverse commissarissen van de koning wel. ‘Ik houd van veel dynamiek en wil daar zijn waar het gebeurt. Dat was zo in Den Haag, dat zou in Londen kunnen zijn, maar dat is niet in Beek. Frans Weekers: ‘Ik heb deze zomer ja gezegd tegen een kort waarnemerschap omdat hier een vliegveld ligt dat een toekomst verdient. Daar is besluitvorming in Den Haag voor nodig en ik heb als burgemeester economie in mijn portefeuille. Er ligt weliswaar een baan van 2.750 meter maar de vergunning zit op 2.500. Dat moet binnen de bestaande geluidscontouren naar 2.750, want alleen dan kan Beek ook gebruikt worden voor vrachtvluchten naar Amerika of Azië.’
Haags netwerk
‘Het helpt als je de weg kent in Den Haag en men jou kent. De deuren gaan sneller open. Je moet niet voor ieder wissewasje met een directeur-generaal of een staatssecretaris bellen, maar als het ertoe doet is het handig om te weten hoe een ministerie functioneert. Wie trekt aan de touwtjes en wie moet je vooral niet passeren. Het kan heel onverstandig zijn om bovenlangs te gaan.’
Niet piepen
Frans Weekers vertrok uit de actieve Haagse politiek, maar verdween niet uit Den Haag. Hij gaf ook niet af op Den Haag. Frans Weekers: ‘Ik kijk met enorm veel voldoening terug op de zestien jaren die ik er heb gewerkt. Als je je gedwongen voelt om af te treden vanwege fouten in de uitvoering, dan moet je niet piepen. Dat is het risico van het vak. Als je geen risico wenst te lopen, dan moet je een ander vak kiezen. Word dan ambtenaar.’
Lees het volledige interview met Frans Weekers in Binnenlands Bestuur nr. 22 van deze week (inlog)
Welk zichzelf respecterend bedrijf wil zo'n falend werknemer met zo'n beladen geschiedenis nu in dienst hebben.
Zelfs als waarnemend in Beek kan ie alleen maar praten over lobbyen en misbruik maken van
Conclusie: ongeschikt.