Advertentie

De stem van mensen zelf laten horen

In zijn podcast 'Daar ga ik helaas niet over' wil Munish Ramlal, ombudsman van Metropool Amsterdam, de stem van mensen zelf laten horen.

09 april 2024
Ombudsman
Shutterstock

De stem van mensen zelf laten horen aan ambtenaren en bestuurders in de hoop dat hun nieuwsgierigheid groeit. Dat is wat Munish Ramlal, ombudsman Metropool Amsterdam, beoogt met zijn podcast ‘Daar ga ik helaas niet over’.

Kwartiermaker Accijns & Toezicht S14

JS Consultancy
Kwartiermaker Accijns & Toezicht S14

Projectleider en Strategisch Adviseur S12

JS Consultancy
Projectleider en Strategisch Adviseur S12

Stem horen

Mensen die op zijn spreekuur komen, vertellen over hun ervaringen met de gemeente. ‘Je hoort bij de overheid vaak over “werken aan vertrouwen”, maar dat is vaak een bestuurskundig verhaal over hoe je dat organiseert. Ik mis de stem van mensen zelf’, zegt Ramlal, ook columnist voor Binnenlands Bestuur. ‘Als ik verhalen aan bestuurders vertel, hoor ik vaak: zo erg kan het toch niet zijn. Als je hoort hoe lang mensen op een rolstoel moeten wachten of geen gehoor krijgen als ze overlast ervaren, dan moet je hun stem zelf horen.’

Bureaucratisch leed voorkomen

In de podcast, vanaf 16 april te beluisteren via de site van Binnenlands Bestuur, spreken mensen over dakloosheid, ziekte of een parkeervergunning aanvragen. ‘Je hoort alleen mensen zelf, niet de mening van de gemeente of ombudsman. Dat moet voor herkenning zorgen. De verhalen spelen in Amsterdam en omstreken, maar het zijn onderwerpen waar veel gemeenten mee te maken hebben.’ Mensen vonden het erg spannend om mee te werken. ‘Uiteindelijk deden ze mee, omdat ze willen voorkomen dat anderen hetzelfde overkomt. Als zij eraan bijdragen dat anderen geen bureaucratisch leed meemaken, is het voor hen geslaagd.’

Reflecteren op verhalen

Ramlal kent praktijkverhalen en leest ze veel, maar dat is niet de ‘real deal’. ‘Als je het hoort, raakt het je hart. Ambtenaren hebben een publiek hart. Zij kunnen nieuwsgieriger worden naar klachten van mensen: doen we wel de juiste dingen? Bespreek het met je team en de directie. Komt dit bij ons voor? Hebben we er voldoende oog en oor voor?’ Ramlal wil in het najaar met enkele ambtenaren reflecteren op de verhalen, ‘zodat geluisterd wordt en actie volgt.’ Al bestaan er ook goede verhalen. ‘Soms maakt in een probleemkwestie een ambtenaar het verschil.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie