Advertentie

Bedrijfsvoering bij de overheid

Voor het eerst is overheidsbreed de kwaliteit van de bedrijfsvoering in beeld, gebaseerd op een enquête onder ruim 11.000 medewerkers.

09 juni 2023
Werkvloer

Voor het eerst is overheidsbreed de kwaliteit van de bedrijfsvoering in beeld, gebaseerd op een enquête onder ruim 11.000 medewerkers. Bij bedrijfsvoering gaat het om de ict, financiën & control, personeel & organisatie, inkoop, communicatie, juridische diensten en secretariële ondersteuning. Ruim de helft van de medewerkers is er best tevreden over. Meting van omvang en kwaliteit van de bedrijfsvoering voorkomt volgens de onderzoekers van Vensters voor Bedrijfsvoering het ‘sturen op de onderbuik’.

Teammanager Fysieke Leefomgeving en Economie

Gemeente Oirschot via Geerts & Partners
Teammanager Fysieke Leefomgeving en Economie

Opleidingsprogramma voor Jeugdprofessionals

BMC
Opleidingsprogramma voor Jeugdprofessionals

Lof voor het secretariaat

Overall is 57 procent van de medewerkers best tevreden over de bedrijfsvoeringsafdelingen, 29 procent geeft een voldoende en 14 procent een onvoldoende. Opvallend is dat de verschillen tussen de functiegebieden heel groot zijn. Het secretariaat, de juridische dienstverlening en ict doen het goed. Vooral personeel & organisatie (HRM), inkoop en communicatie zijn zorgenkindjes: 17 tot 20 procent van de medewerkers is daar ontevreden over.

Provincie beter dan gemeente

Er is een duidelijk verschil in tevredenheid over de bedrijfsvoering tussen de verschillende overheidssectoren. De bedrijfsvoering van zbo’s, provincies en waterschappen wordt gemiddeld genomen als goed beoordeeld. Die van de rechterlijke macht scoort matig: liefst 18 procent van de medewerkers geeft het een onvoldoende. De kritiek richt zich hier met name op de HRM-functie: daarover is 29 procent van de medewerkers negatief. Het rijk, gemeenten en gemeenschappelijke regelingen zitten in de middenmoot. Interessant is volgens de onderzoekers dat de kwaliteit van de bedrijfsvoering impact heeft op de aantrekkelijkheid van de organisatie. Wanneer de ervaren kwa liteit van de bedrijfsvoering stijgt van 3 naar 4 (op een vijfpuntsschaal) verbetert de aantrekkelijkheid van een 7 naar een 8.

Lagere scores groot én klein

De kwaliteit van de bedrijfsvoering is mede afhankelijk van de omvang van de gemeente. Zowel kleine gemeenten (tot 250 medewerkers, circa 40.000 inwoners) als grote gemeenten (meer dan 2.000 medewerkers, de G4-gemeenten) scoren wat lager.

Onvrede over hrm grootst

De schaaleffecten ten aanzien van de tevredenheid over de bedrijfsvoering verschillen per bedrijfsvoeringsfunctie. Kleine gemeenten kampen vooral met een minder goede ict-servicedesk en HRM-functie. Grote gemeenten ondervinden vooral problemen met hun inkoopafdeling. Voor de kwaliteit van de overige diensten (juridische, financien en control en secretariaten) speelt de omvang van de gemeente geen rol.

Klik om te vergroten

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie