Advertentie

Lang leve de interventieteams

Rotterdam is er mee begonnen ten tijde van het Leefbaar college: de interventieteams. Na veel afkeurende berichten erover en een forse aanval van de Rotterdamse Ombudsman, die de vergelijking met de WO II niet schuwde, eindelijk weer een positief bericht over de interventieteams, nota bene in het NRC.

23 augustus 2010

De vloek van de rechtse bemoeienis achter de voordeur, is inmiddels gemeengoed geworden, ook in links Rotterdam. Steeds meer gemeenten in Nederland omarmen deze actiegerichte aanpak. Nu is het tijd voor om het echte succes te realiseren: het borgen van de follow up!

De kerngedachte achter de interventieteams is goed: hard met een hart. Extra ogen die willen zien hoe ernstig de nieuwe armoede huis houdt in gezinnen en bij ouderen. Ogen die niet alleen van de overheid komen, maar ogen die samenwerken dwars door instanties heen. Ogen die ook praten én de norm overdragen. Zwart werken, wapens, mishandeling, drugs, plantjes en intimidatie van de buurt dienen niet gedoogd te worden als vergoelijking voor de ellende die soms hartverscheurend is.

 

Maar aan deze follow up ontbreekt het vaak. Het wrange aan de interventieteams is dat ze als frontlijnorganisatie dreigen te verzanden in de bureaucratische mêlee waartegen ze zelf zijn opgericht. Doorgeefluik, dossierstapelaars en regeltrotseerders zonder mandaat. In het hart van de medewerkers van de interventieteams zit het wel goed, maar men kan minder hard doorpakken dan men zou willen. Het rapporteren van lijstjes “waar wij als interventieteam tegenaan lopen” is een trage, door machtspolitiek, eilandvorming en prestatieafspraken tegengehouden, vorm van doorbraken forceren.

De oplossing is zo bloedstollend eenvoudig dat bestuurders, beleidsmakers en politici er vast geen heil in zien. Dat neemt niet weg dat het opperen van de suggestie om interventieteams hiërarchisch boven alles en iedereen te plaatsen, al voor geestelijke verruiming kan zorgen. Het behalen van maximale maatschappelijke resultaten voor burgers en in financiële zin kan wanneer interventieteams uitgerust worden met de knop: Opdracht voor… nu uitvoeren! De baas van de psychiatrische instelling, de politie, de kredietbank, de school en de kinderbescherming dient dan in het gelid te springen: u vraagt, wij draaien. En wij, wij boven in de toren hebben het volste vertrouwen in de nieuwe interventie-street-level bureaucraat. Over paradigmawisseling gesproken, over cultuurverandering gesproken en over bezuinigen gesproken. Elke beleidsnota met de titel “Meer Met Minder”, zo heten ze toch allemaal tegenwoordig, zou zich in ieder geval kunnen uitspreken over bovenstaande suggestie. Ik ben benieuwd wat de argumenten tegen zijn.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Marc Rakers / Bemoeieal
De verantwoordelijkheid niet bij een bureaucraat maar juist wel bij een 'street level' deskundige leggen! Burgemeesters, portefeuillehouders en andere kantoorklerken moeten zich in principe niet met individuele zaken bemoeien. Dat kunnen doorgewinterde -street wise- uitvoerders met mandaat heel zorgvuldig en goed! Zo worden escalaties en uitwassen juist voorkomen.
In Enschede heeft men dit model -interventiewerkers met mandaat- al goed uitgewerkt en toegepast. De brochure 'Dringend achter de voordeur'geeft een goed beeld.
Broadcaster / gemeenteambtenaar
De behoefte aan een snelle doortastende aanpak begrijp ik, maar het betreft een zeer zware verantwoordelijkheid want er wordt fors in de persoonlijke levenssfeer ingegrepen. Die verantwoordelijkheid zou ik nooit bij een "street-level bureaucraat" leggen maar bij een bestuurder (de burgemeester of een portefeuillehouder) omdat die over een kiezersmandaat beschikken. Dat hoeft geen vertraging op te leveren want dergelijke constructies zijn er nu ook al voor de BOPZ of voor huisuitzetting bij huiselijk geweld en kan desnoods na mondelinge instemming via ondertekeningsmandaat worden gerealiseerd.
Advertentie