Strategieontwikkeling
Strategieontwikkeling? Een jeukwoord of iets dat wezenlijk verschil kan maken? Hier lees je over betekenis, impact en het framen van je organisatiedoelstellingen.
Aan de slag met purpose-missie-visie-impact.
Strategieontwikkeling? Een jeukwoord of iets dat wezenlijk verschil kan maken? Hier lees je over betekenis, impact en het framen van je organisatiedoelstellingen.
Ook als bestuurder of directeur van een maatschappelijke organisatie zie je regelmatig managementtheorieën, nieuwe bedrijfsmodellen of goeroes die vanaf een TEDx podium vertellen dat het helemaal anders moet. Maar wat moet je daar precies mee? Zijn die ideeën alleen voor bedrijven of zou je daar als publieke organisatie ook iets mee kunnen? Ja, hier kun je zeker iets mee. Daarom in dit artikel een praktisch overzicht om te gebruiken bij je strategieontwikkeling.
Elke organisatie zou tegenwoordig purpose moeten hebben. Purpose is hot momenteel. Zie bijvoorbeeld de Sustainable Development Goals die voor veel organisaties een belangrijke drijfveer zijn. Maar hoe zit het dan met onze huidige missie en visie? Die hoeven gelukkig niet halsoverkop herschreven te worden. Als organisatie bepaal je nog altijd zelf welke wijze van framing het beste past bij je organisatie en de fase waar de organisatie zich in bevindt.
Purpose, missie, visie, en impact kunnen onderdelen zijn van het verhaal dat richting geeft aan de organisatie. Dit betekent dat je als directie zal moeten aanvoelen welke framing het beste bijdraagt aan de strategieontwikkeling. Om uiteindelijk beweging te creëren en om je strategie te realiseren. Wij geloven dat toekomstbestendige organisaties betekenisvolle en impactvolle organisaties zijn.
Purpose – missie – visie – impact
De verschillende wijze van het framen van de essentie van jullie organisatie hebben we
in een handig overzicht onder elkaar gezet met bijbehorende vragen.
Samengevat:
- Purpose: wat leidt ons?
- Missie: wat drijft ons?
- Visie: waar streven we naar?
- Impact: wat willen we bereiken?
De juiste woorden
Veel organisaties zijn geneigd om de purpose en missie zo compleet mogelijk te beschrijven. Alle (bijvoeglijke naam-)woorden erin te zetten zodat ‘iedereen’ zich er wel een beetje in herkent. Hierdoor heb je misschien wel een complete missie, maar de kracht zit hem in de eenvoud. Eigenlijk geldt voor een purpose en missie: less is more! De woorden moeten verbindend werken, we leven namelijk in een connected society. De woorden moeten tot een beweging leiden. Mooi voorbeeld wat woorden kunnen betekenen: The Power of Words.
Betekenisvolle en impactvolle organisaties
KplusV helpt maatschappelijke organisaties bij het realiseren van impact. Om deze impact blijvend te realiseren moeten organisaties een herkenbaar verhaal hebben (en blijven onderhouden) bij strategie-vraagstukken zoals purpose, missie en visie, steeds gerelateerd aan impact die zij willen maken. Wij geloven dat een betekenisvolle organisatie met impact de toekomst heeft. Dagelijks ondersteunen wij organisaties om deze transformatie te maken. Het in co-creatie ontwikkelen van je strategie legt daarbij de basis. Veel succes!
06-51 84 66 60 / m.vankooij@kplusv.nl
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.