Advertentie

Jongeren roepen leeftijdsgenoten op te gaan stemmen

Jongeren laten bij raadsverkiezingen de stembus vaak links liggen. Leeftijdsgenoten sporen hen aan in maart hun stem te laten horen.

15 februari 2022
jongeren---shutterstock-381098788.jpg
Shutterstock

De politieke betrokkenheid en interesse van jongeren in de lokale politiek is minder dan die in de landelijke politiek. Dit vertaalt zich onder meer in lagere opkomstcijfers onder jongeren bij raadsverkiezingen. Diverse jongeren proberen hun leeftijdsgenoten aan te sporen in maart te gaan stemmen, en vooral ook op jongeren.

Impact

Een van de initiatieven is Stem op een jongere, waar studente Elisa Kamps (22 jaar) als van de kernteamleden actief voor is. Via vooral sociale media, zoals Instagram, spoort zij en andere vrijwilligers jongeren aan in maart te gaan stemmen, en het liefst op een jonge kandidaat. ‘Politiek heeft een stoffig imago en zeker de gemeenteraad’, stelt Kamps. ‘Jonge mensen weten vaak niet goed waarvoor een gemeente verantwoordelijk is en welke impact gemeentelijke besluitvorming op hun dagelijkse leven heeft. Maar juist de gemeente neemt besluiten die effect hebben op het dagelijks leven, ook voor jongeren.’

Concretiseren maatregelen

Denk aan subsidies voor sport- of culturele voorzieningen, of aan de openingstijden van de kroeg. Maar ook de grote problemen die jongeren belangrijk vinden en waar ze zich mee bezig houden – zoals klimaat, de energietransitie en de opvang van asielzoekers – worden in gemeenten in lokaal beleid vertaald. ‘Jongeren denken dat alles in Den Haag wordt bepaald, maar in de gemeente worden maatregelen geconcretiseerd’, stelt Kamps.

Meer jongeren in politiek

Na een pilot bij de Kamerverkiezingen om jongeren te enthousiasmeren, wordt nu vol ingezet op de raadsverkiezingen. ‘We zetten ons in voor een betere vertegenwoordiging van jongeren in de politiek, door onder andere jongeren enthousiast te maken om te gaan stemmen.’ Op de in aanbouw zijnde website stemopeenjongere.nl zullen straks tips worden gegeven op welke manier jongeren kunnen onderzoeken op wie ze willen stemmen.

Campagne

Ook het initiatief Represent.jezelf heeft de smaak na de Kamerverkiezingen te pakken en gaat een speciale campagne doen in aanloop naar de raadsverkiezingen. Younes Douari (28 jaar) is de initiatiefnemer. Met een ‘clubje ongeregeld’ zoals Douari het zelf noemt, is hij voor de Kamerverkiezingen van vorig jaar met Represent.jezelf begonnen. ‘Het kriebelde in aanloop naar de raadsverkiezingen zo erg, dat we besloten hebben ook een campagne te doen voor die verkiezingen.’

Geen optie

De doelgroep van Represent.jezelf zijn jongeren tussen de 18 en 27 jaar die in de Randstad wonen en een grote afstand ­hebben tot de politiek. ‘Het gaat veelal om jongeren met een bi-culturele achtergrond of die in een gezin wonen met een lage sociaaleconomische positie. Voor ons ligt de focus op de niet-stemmers binnen deze doelgroep.’ Het hoofdcommunicatiekanaal van Represent.jezelf is Instagram. ‘Niks met politiek? Ewaja, wij ook niet altijd man. Maar niks doen is geen optie’, staat er in het biootje op Instagram. Voor de Kamerverkiezingen hebben de vrijwilligers een speciaal voor de doelgroep ontwikkelde stemwijzer gemaakt, gebaseerd op de stemwijzer van ProDemos. Die stemwijzer is ruim 35.000 keer ingevuld.

Belang gemeenten

De slogan van de campagne voor de Kamerverkiezingen was ‘Waarom stem je niet’. De werktitel voor de campagne voor de raadsverkiezingen in maart is ‘Represent jouw stad’ en wordt gericht op jongeren uit Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam. ‘We gaan de jongeren informeren over het belang van gemeenten en het belang van het laten horen van je stem.’ Over zo’n twee weken gaat de website live, maar ook via Instagram, Snapchat en Tiktok worden jongeren bewust gemaakt van het belang van stemmen en worden zij geïnformeerd over waar gemeenten over gaan.

Voorkeurstemmen

Douari en Kamps vinden het niet alleen belangrijk dat jongeren gaan stemmen, maar ook dat jongeren ­worden gekozen. ‘Het aandeel jongeren onder de kiesgerechtigden is bijna 19 procent. Maar slechts 7 procent van de raadsleden is jonger dan 30 jaar; zij moeten de grote groep jongeren vertegenwoordigen’, stelt Kamps. ‘Stem op een jongere’ wil graag dat de leeftijd van de kandidaat-volksvertegenwoordigers op de kandidatenlijst voor de verkiezingen van zowel raad als Kamer wordt vermeld.

Afstand

‘Voor een betere democratie is het belangrijk als ieders belang wordt vertegenwoordigd’, vindt Douari. ‘Als dat niet gebeurt, heeft dat een negatief effect op de samenleving.’ Volgens hem zien jongeren, en zeker de doelgroep waarop Represent.jezelf zich richt, zich niet terug in de Tweede Kamer. ‘Daardoor groeit de afstand die er al is en laten jongeren het stemmen voor wat het is, omdat ze het idee hebben dat Kamerleden toch niets voor hen doen.’ Dat geldt ook voor raadsleden.

Lees het hele artikel in Binnenlands Bestuur nummer 3.

 

Griffier

Gemeente Dronten via Geerts & Partners
Griffier

Strategisch Communicatieadviseur Belastingdienst programma Buitengewone Zaken Blauw (BZB)

Yacht
Strategisch Communicatieadviseur Belastingdienst programma Buitengewone Zaken Blauw (BZB)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie