Desinformatie in het democratisch bestel
Desinformatie in het democratisch bestel. Welke informatie kunnen ambtenaren vertrouwen? Hoe wordt desinformatie – soms nepnieuws of fake news genoemd – herkend?
Overheidsmedewerkers worden aan grote hoeveelheden informatie blootgesteld. Nieuws in de (sociale) media, standpunten van maatschappelijke organisaties, economische en bedrijfskundige kennis, wetenschappelijke en onderzoeksdata. Maar welke informatie kunnen ambtenaren vertrouwen? Hoe wordt desinformatie – soms nepnieuws of fake news genoemd – herkend? Het onderwerp staat hoog op de politieke agenda. Maar waar hebben we het eigenlijk over? Moeten we ons ook in Nederland zorgen maken, of is het een Amerikaans probleem?
Op woensdag 4 juli gaan we graag met u het gesprek aan over bovenstaande vragen en de resultaten van het onderzoek. Jaap Bouwmeester, senior onderzoeksadviseur bij I&O Research, zal de belangrijkste uitkomsten tijdens deze kleinschalige bijeenkomst aan u voorleggen.
Uitkomsten onderzoek: Hoe gaan ambtenaren om met desinformatie?
Om voorbij de waan van de dag te gaan en het gesprek op basis van feiten te kunnen voeren hebben I&O Research en Omnicom Public Relations Group de handen ineengeslagen. Beide bureaus zijn nauw betrokken bij (percepties over) informatievoorziening aan ambtenaren. Begin 2018 hebben we onderzoek naar de impact van desinformatie uitgevoerd onder 665 ambtenaren en (bij wijze van controlegroep) 1.193 burgers.
Workshop DROG: misleiding en polarisatie
Om maar vast een tipje van de sluier op te lichten: er is onder de respondenten grote onenigheid hoe we met desinformatie moeten omgaan. Daarom hebben we een expert uitgenodigd die daar een duidelijke visie op heeft: Ruurd Oosterwoud, oprichter van DROG, een groep specialisten en ervaringsdeskundigen op het gebied van desinformatie. Het platform heeft als doel zo veel mogelijk mensen immuun te maken voor misleiding en polarisatie door desinformatie. Ruurd Oosterwoud doet dit onder andere door workshops op ministeries, nieuwsredacties en bij bedrijven te geven. We zijn zeer verheugd dat hij bereid is om ons het een en ander over desinformatie bij te brengen – wees voorbereid op een interactieve en prikkelende workshop.
Aanmelden
Wanneer: Woensdag 4 juli 2018
Tijd: 16.00 uur – 17.30 uur (inloop vanaf 15.30 uur; borrel na afloop)
Locatie: Omnicom Public Relations Group, Plein 20, Den Haag
Aanmelden voor 20 juni via: infonl@omnicomprgroup.com
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.