bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Waardering openbaar vervoer stijgt opnieuw

Waardering openbaar vervoer stijgt opnieuw. De OV-Klantenbarometer is hèt klanttevredenheidsonderzoek in het regionale openbaar vervoer. Het wordt jaarlijks gehouden

03 april 2017

De waardering van het regionale openbaar vervoer stijgt naar een nieuwe hoogte. Reizigers geven nu gemiddeld een 7,6 voor hun rit, hoger dan ooit. Vorig jaar was dat een 7,5.

Van alle reizigers geeft 85,3 procent een 7 of hoger (2015: 84,1), terwijl 5,1 procent een 5 of lager geeft (2015: 5,5). De waardering voor de tram in Rotterdam stijgt voor de achtste achtereenvolgende keer en heeft nu als rapportcijfer een 7,9. Slechts vier van de 70 onderzoeksgebieden scoren hoger. Ov-reizigers zijn nog meer tevreden over de OV-chipkaart. Voor gebruiksgemak en gemak kopen vervoerbewijs/laden reissaldo geven zij nu een 8,1 (was 7,9) en een 7,8 (was 7,7). Dit blijkt uit de resultaten van de OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV onder ruim 80.000 reizigers, uitgevoerd door I&O Research.

Afbeelding

 

Andere opvallende resultaten

 

Regionale treindiensten
De achttien onderzoeksgebieden van regionale treindiensten doen het beter dan in 2015: hun gemiddelde gaat van 7,4 naar 7,5. De top-3 van best beoordeelde regionale treindiensten bestaat in 2016 uit Zutphen–Apeldoorn, Dordrecht–Geldermalsen (beide 7,8) en Zwolle–Emmen (7,7). De reizigers zwaaien de treindienst Rotterdam–Hoek van Holland uit met een 7,5, drie tienden winst. De lijn wordt vanaf 1 april omgebouwd tot een metrolijn. Ook drie tienden winst bij de treindiensten Ede–Amersfoort en de Groningse treindiensten.

Stadsvervoer
De top-3 van de stadsbus bestaat uit middelgrote steden: Lelystad (+0,2), Apeldoorn (+0,1)en Leeuwarden (+0,4). Alle drie behalen zij een 7,8. In veel onderzoeksgebieden zijn stads- en streekvervoer samengevoegd, waardoor voor het onderdeel stadsvervoer geen uitspraak gedaan kan worden. De Amsterdamse (7,6) en Rotterdamse (7,7) stadsbus winnen elk een tiende punt.

De tram in Den Haag en de sneltram van Utrecht stijgen beide voor de derde keer op rij en behalen respectievelijk een 7,5 en een 7,7 (in 2013: een 7,1 resp. 7,3). Over de Rotterdamse tram: zie boven. Ook RandstadRail en de Rotterdamse metro krijgen hogere cijfers.

Ranglijst
In de totale ranglijst van 70 onderzoeksgebieden zijn de top-3 en de hekkensluiters ongewijzigd gebleven. De hoogste waardering krijgt wederom het busvervoer op Schiermonnikoog. (gestegen naar 8,7). Op de tweede plaats staat de veerdienst Dordrecht–Rotterdam en Drechtsteden (nu 8,5), gevolgd door het busvervoer op Vlieland, Ameland en Terschelling (8,3). Onderaan staan opnieuw de treindiensten Zwolle–Enschede (7,0) en Nijmegen–Roermond (6,9).

Zaanstreek heeft de leidende positie in het streekvervoer op het vasteland weer terugveroverd (7,8). Dit gaat ten koste van buurconcessie Waterland (nu 7,7). Het streekvervoer Almere prijkt in deze categorie op plaats 2 (plaats 12 overall), ook met een 7,8. Ook hoog gewaardeerd streekvervoer is er in de concessies Noord-Holland Noord, Gooi- en Vechtstreek en Haarlem IJmond; zij scoren alle een 7,7.

Over het onderzoek
De OV-Klantenbarometer is hèt klanttevredenheidsonderzoek in het regionale openbaar vervoer. Het wordt jaarlijks gehouden, in het najaar van 2016 voor de zestiende maal. Het onderzoek is gehouden in 70 onderzoeksgebieden, die samen het gehele regionale openbaar vervoer omvatten. In een steekproef van 6.559 ov-ritten vulden 82.352 reizigers een enquêteformulier in. Het onderzoek is uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van CROW-KpVV. CROW-KpVV is onderdeel van CROW, kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte.

De belangrijkste onderzoeksresultaten staan in de rapportage Landelijke cijfers; deze is te vinden op de overzichtspagina www.crow.nl/ov-klantenbarometer2016. Daar zijn ook de 23 deelrapportages (ov-autoriteiten en vervoerders) en de onderzoeksverantwoording te downloaden.

De webtool OV-Klantenbarometer biedt de mogelijkheid gebieden te vergelijken op items, zie http://www.ovklantenbarometer.nl/.

Meer informatie:

Marjolein Meurs, 06-30530425

Foto bovenaan artikel: Rob Bakker

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.