Advertentie

De Saharmeetlat

Wie begrijpt het nog? En dan wordt in het integratiedebat ook nog een nieuwe meetlat geïntroduceerd: verwesterd zijn of niet.

12 april 2011
Terwijl binnen de PVV met gemengde gevoelens wordt gereageerd op de permanente verblijfsvergunning voor Sahar, is vanaf vandaag in Frankrijk de niqaab op straat verboden en nemen feministische vrouwen binnen de PvdA opeens verrassend stelling tegen de hoofddoek. Voortschrijdend Inzicht.

Tegelijkertijd hebben de Joodse en Islamitische Nederlanders, voor het eerst, een gemeenschappelijke agenda. Beide groepen zien een verbod op rituele slachting niet zitten. Ook mag een katholieke school bij nader inzien een hoofddoek weigeren. En die gemengde scholen hoeven, na een periode van uitvoerig denken, wikken en wegen, niet zo nodig van dit kabinet.

Wie begrijpt het nog? En dan wordt in het integratiedebat ook nog een nieuwe meetlat geïntroduceerd: verwesterd zijn of niet.

Nu wisten we al dat er een westerse hoofddoek bestond, u kent ze wel, die prachtige jonge vrouwen, kort rokje, dik in de make up, hoge hakken, met hoofddoek. Om de mannen op afstand te houden? Langs de meetlat van verwestering, wordt het straks dubbel ingewikkeld. Wel hier willen blijven omdat de kinderen te verwesterd zijn, lijkt me niet te combineren met een hoofddoek. Wellicht wel met ritueel slachten? Dat dat dan weer vrijheid van godsdienst is, of gewoon fijn, omdat het een traditie is en tradities warme gevoelens geven en warme gevoelens wil je koesteren.

Waar de grens ligt als het om integratie gaat, wordt steeds diffuser. Lange tijd overheerste in politieke kringen het Wetboek van Strafrecht. Alles mag, alles kan, als nieuwe Nederlanders zich maar aan de wet hielden. Deze uiterste grens werkte niet zo goed voor de werkvloer: de samenleving. In de samenleving daalde het vertrouwen in de overheid en tussen groepen mensen onderling. Inwoners wilden duidelijkere richtlijnen. Hoofddoek, boerka en niqaab: wel of niet? Fitna: wel of niet? Ritueel slachten: wel of niet? Nederlands spreken: wel of niet?

Of de compromissenpolitiek in Nederland die duidelijkheid kan en wil geven, lijkt verder weg dan ooit. Los van mijn felicitatie voor Sahar en haar familie, gaat de uitspraak van minister Leers voor complicaties zorgen. In beleidstermen dient het begrip verwestering, verwesteren en verwesterd zijn nu gedefinieerd te worden. Dat heeft minister Leers zelf over zich afgeroepen.

 

Naar een school gaan waar je ook andere kinderen ontmoet, dan kinderen uit je eigen gemeenschap, is daarvoor niet nodig volgens datzelfde kabinet. Dat dat wel onvoorstelbaar helpt, blijkt uit de levensgeschiedenis van Sahar. Hopelijk inspireert dat andere families in vergelijkbare omstandigheden om net zo westers te worden als Sahar. Niet zozeer omdat Sahar de nieuwe meetlat is geworden voor verwestering, maar gewoon omdat Sahar en haar familie mij geweldige mensen lijken.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Kaas / _
Elbert Dijkgraaf van de SGP meent dat het onverdoofd slachten van dieren tot de godsdienstvrijheid behoort, hoogste tijd om dierenrechten in de grondwet op te nemen om dit soort misverstanden voorgoed uit de wereld te helpen.
Wiet ten Doeschate / directeur ixad-communicatie en vormgeving. Maastricht
In het land waar ik vandaan kom bestaat een hele bijzondere volkssport.Of eigenlijk zou je het een tijdverdrijf moeten noemen. Met haken aan touwen proberen we dieren te vangen. Meestal voor de lol, soms eten we de beesten op. Nou valt dat nog behoorlijk tegen om zo'n haak in zo'n beest te krijgen, dus is de methode in de loop van de eeuwen verfijnd, nou ja verfijnd, verbeterd. We hangen aan die vlijmscherpe haken iets wat de beesten lekker vinden en dat hangen we dan voor hun neus. Dat werkt een stuk beter, Zodra die dieren de geur opvangen happen ze toe, Hongerig als ze vaak zijn slikken ze in een keer het heerlijke hapje met haak en al door. Als ze dan weg proberen te komen, komt het touw strak te staan en dan merken we dat we wat gevangen hebben. Dan begint de echte sport, ik mag wel zeggen een mannensport. Hoe groter het gevangen dier, hoe mooier de sport van het naar je toe halen. En dat is meestal nog niet zo simpel, want de vangst verzet zich hevig. Doodsangst geeft kracht. Soms zoveel kracht dat het touw breekt en dan ben je de vangst en je haak plus een stuk touw kwijt. Dat redt het beest uiteraard niet want die sterft een lange trage dood. Eigen schuld, want als hij zich naar binnen had laten halen, trekken we meestal de haak uit zijn bek of maag en laten we het dier, gewond en wel, vaak weer vrij. Kunnen we hem later nog eens proberen te verschalken...
Nou denkt u natuurlijk: "Wat een barbaren zijn dat. Schande, daar moet tegen opgetreden worden. Verbieden!" Tja, dat lijkt logisch, maar we zijn met zovelen, dat geen partij zijn vingers eraan wil branden. Dus vissen we gewoon lekker door.
piet brontsema / org adviseur
goedzo marianne, zouden we die bange mensen allemaal een implantaatje kunnen doneren?
Advertentie