Advertentie

'Contact houden met wethouders'

De Zoetermeerse Ingeborg ter Laak verruilde haar plek in het college van B & W voor een plek in het Europees Parlement in Straatsburg.

18 juli 2024
Ingeborg ter Laak
Ingeborg ter LaakFoto: CDA

Ze waren wethouder en gedeputeerde. En sinds deze week Europarlementariër. Binnenlands Bestuur spreekt drie van hen. Vandaag: Ingeborg ter Laak.  

Beleidsadviseur Sociaal Domein Inburgering en Schuldhulpverlening

JS Consultancy
Beleidsadviseur Sociaal Domein Inburgering en Schuldhulpverlening

financieel adviseur domein uitvoering

JS Consultancy
financieel adviseur domein uitvoering

De Zoetermeerse Ingeborg ter Laak verruilde haar plek als wethouder namens het CDA in het college van B & W, voor een plek in het Europees Parlement. Maar ook vanuit Straatsburg en Brussel ziet ze het contact houden met wethouders die te maken hebben met de Europese Unie, als een van haar opdrachten.

Even wennen

De eerste dag was voor de mensen die in het Europees Parlement gekozen zijn, even wennen. De grootte, met 720 leden, waarvan 31 Nederlanders, de kakofonie van talen en ook de dagelijkse gang van zaken, zoals de herverkiezing van Roberta Metsola als president van het Europees Parlement, het was allemaal splinternieuw. 

De Zoetermeerse Ingeborg ter Laak verruilde haar plek in het college van B & W voor een plek in het Europees Parlement in Straatsburg. Maar ook vanuit de stad in de Elzas en vanuit Brussel ziet ze het contact houden met wethouders die te maken hebben met de Europese Unie, als een van haar opdrachten.

Kenniscentrum

Dat contact met lokale bestuurders is belangrijk, denkt ze, want grote bedrijven en grote gemeenten redden zich wel in Brussel en Straatsburg. Maar voor kleinere gemeenten en bedrijven is dat bijzonder ingewikkeld, ziet ze om zich heen. ´Ik heb mij aangemeld omdat ik als wethouder veel richtlijnen uit Brussel uitvoer. Meer dan de helft - misschien wel 80 procent - van de gemeentelijke regels komt uit de Europese Unie en daar zitten we via de Nederlandse regering ook aan tafel. Gelukkig krijgen gemeenten wel hulp van Kenniscentrum Europa Decentraal dat decentrale overheden helpt met beleidsinformatie. Het kenniscentrum mag best een grotere plaats opeisen om de gemeenten te helpen.´

Meer dan de helft - misschien wel 80 procent - van de gemeentelijke regels komt uit de Europese Unie

Europese richtlijnen

Soms knelt het, meent ze. Als je bijvoorbeeld beleid wilt maken op de gezondheid van inwoners, krijg je ook te maken met Europese richtlijnen over luchtkwaliteit, vertelt ze. ‘Dat is heel erg moeilijk. Want verontreinigde lucht stroomt natuurlijk over meer gemeenten. Dat kun je alleen aanpakken door dat samen te doen.’ Een ander voorbeeld waar het knelt, is het sociaal domein: ´Als ik snel contracten wil wijzigen, moet ik soms Europees aanbesteden. Terwijl ik behoefte heb aan een partij die de stad tot in de haarvaten kent.´ Waar het volgens Ter Laak ook soms knelt op lokaal is bij bouw. ‘De regels zijn vaak ingewikkeld. We krijgen te maken met regels over energie, over duurzaamheid, over lichtinval en het aantal fietsparkeerplaatsen. Maar Nederland is een dichtbevolkt land, dus dat is soms lastig.’ 

En wat ze ook belangrijk vindt, is dat de EU zorgt voor een goed sociaal beleid. ´Hoe kun je omzien naar elkaar, we zijn samen zo sterk als de zwakste schakel´, vindt Ter Laak.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie