/ Blog

Wie is de medewerker van de toekomst?

Wie is de medewerker van de toekomst? Gewoon "doorgaan op de oude manier" is geen optie

03 juni 2020

De wereld verandert sneller dan ooit: de coronacrisis drukt nog steeds haar stempel op onze samenleving, en ook technologische innovaties blijven de manier waarop wij werken sterk beïnvloeden. Het moge duidelijk zijn dat medewerkers niet kunnen achterblijven; gewoon "doorgaan op de oude manier" is geen optie. Maar wat moet de medewerker van de toekomst allemaal kunnen? In deze blog schetsen we een toekomstbeeld.

Is de medewerker van de toekomst een robot of een mens?

Men zal altijd mensen nodig hebben op de werkvloer. De medewerker van de toekomst is en blijft, wat ons betreft, dus gewoon een mens!

 

Toch zullen machines wel steeds meer taken van ons gaan overnemen. Denk aan orderpick robots in distributiecentra, die daar nu al (bijna) alle medewerkers overbodig hebben gemaakt. Wij mensen zullen daardoor meer tijd moeten besteden aan taken die juist niet uitgevoerd kunnen worden door machines.


Welke taken gaat de medewerker van de toekomst uitvoeren?

Beroepen met een focus op "menselijke factoren" hebben groeipotentie. Wij mensen willen bijvoorbeeld liever verzorgd worden door andere mensen dan door robots. In de zorg zijn dus altijd mensen nodig, zeker omdat door de vergrijzing de werkgelegenheid in die branche ook toeneemt.

 

Beroepen zoals manager of jobcoach zijn eveneens toekomstbestendig. Daarnaast zijn er natuurlijk IT'ers en technici nodig die nieuwe programma's ontwikkelen. Maar ook deze beroepen zijn niet "onaantastbaar" door automatisering. In onze blog "Wat zijn de beroepen van de toekomst?" zetten we de 22 nieuwe banen van de toekomst op een rij, net als de groeibranches wat betreft werkgelegenheid.

 

Het opleidingsniveau dat nodig is voor de nieuwe banen ligt hoger dan voor de banen die nu verdwijnen door automatisering. Dat betekent niet dat hoger opgeleiden gespaard blijven als het gaat om automatisering: ook zij krijgen te maken met radicale veranderingen in hun beroep. Zo zullen artsen betere diagnoses kunnen stellen met behulp van technologie die continu geüpdatet blijft met de laatste wetenschappelijke onderzoeksresultaten.


Wat worden de meest gewilde vaardigheden?

Met een veranderend takenpakket en nieuwe beroepen in opkomst, moeten medewerkers zich een nieuwe skill-set eigen maken. Volgens McKinsey worden dit de meest gevraagde vaardigheden:


IT-vaardigheden

De vraag naar vaardigheden als programmeren en geavanceerde IT-vakkundigheden zal tot 2030 bijna verdubbelen t.o.v. de vraag in 2016.


Interpersoonlijke vaardigheden

Omdat we steeds meer werk overlaten aan machines zonder sociale vaardigheden, wordt het des te belangrijker dat de mensen op de werkvloer uitstekende cognitieve, sociale en emotionele vaardigheden bezitten.


Ondernemerschap

De hardste stijger is de toenemende vraag naar vaardigheden als ondernemerschap en initiatief. Verder voorspelt McKinsey dat hogere cognitieve vaardigheden meer gevraagd zullen worden; denk aan creativiteit, kritisch denken, analytisch vermogen, besluitvaardigheid en het verwerken van complexe informatie.

 

Benieuwd wat medewerkers van de toekomst nog meer moeten kunnen? Lees dan zeker onze artikels "Klaar voor de toekomst met 21e-eeuwse vaardigheden" of "8 competenties van de toekomst".


Op naar een toekomstbestendig medewerkersbestand

McKinsey adviseert vijf verschillende strategieën waarmee organisaties hun medewerkersbestand weer future-proof kunnen maken:

  1. Bijscholing en omscholing;
  2. Herverdeling van taken;
  3. Nieuwe medewerkers aantrekken;
  4. Tijdelijk flexibele arbeidskrachten inhuren;
  5. Inkrimpen door ontslag of natuurlijk verloop.

 

Nu de coronacrisis klassikaal leren onmogelijk maakt, kunnen organisaties hun offline opleidingsmogelijkheden vertalen naar een online variant en deze cursussen bundelen op één centrale leerplek: een online academy. Wie al eens een voorproefje wil, kan nog tot 30 juni gratis online trainingen volgen via Studytube's Learn Together Academy.


Een leven lang leren in de kennissamenleving

Uit het onderzoek van McKinsey blijkt dat omscholing of bijscholing van medewerkers onmisbaar is om als organisatie bestaansrecht te houden in de toekomst. Langer doorwerken betekent dat we zowel aandacht moeten hebben voor de gezondheid van medewerkers, als voor het up-to-date houden van vakkennis en vaardigheden. Door continu te ontwikkelen, blijven medewerkers relevant op de arbeidsmarkt en duurzaam inzetbaar.

 

Maar scholing is niet alleen voor de medewerkers voordelig; ook de organisatie plukt de vruchten van deze investering in ontwikkeling. Het niveau van kennis en vaardigheden stijgt, in tegenstelling tot wanneer er zzp'ers of flexibele krachten op projectbasis worden ingehuurd. Met hun vertrek verdwijnt er kennis uit de organisatie.

 

Benieuwd wat er nog allemaal gaat veranderen op de arbeidsmarkt en de werkvloer, en hoe organisaties daarmee kunnen omgaan? De whitepaper "De toekomst van organisaties, werk en medewerkers" geeft antwoord op deze vragen en meer. Ook lees je er meer achtergrondinformatie over de vierde industriële revolutie en inspirerende praktijkvoorbeelden van innovatieve organisaties.

 

Download hier de whitepaper en wees voorbereid op de toekomst!

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.