sociaal / Partnerbijdrage

Succesvolle app van Plangroep

Meer grip op geldzaken voor tienduizend cliënten.

18 augustus 2023
plangroep

Altijd en overal inzage hebben in je actuele schulden, inkomsten en uitgaven. De nieuwe app van Plangroep moest cliënten meer grip op hun geldzaken gaan geven en hun zelfredzaamheid vergroten. Dat is binnen een jaar al meer dan gelukt. Trots kijkt Plangroep uit naar de 10.000e gebruiker komende maand. ‘Die gaan we zeker in het zonnetje zetten,’ zegt Joost van Eijk, directeur van Plangroep.

Plangroep heeft als corebusiness drie pijlers: schuldhulpverlening, budgetbeheer en beschermingsbewind. Zestig gemeenten maken inmiddels gebruik van de dienstverlening. ‘Dat betekent dat deze gemeenten mensen met schulden naar ons doorverwijzen,’ vertelt Joost. Voor de afspraken tussen cliënten en schuldeisers en voor de communicatie met die schuldeisers gebruikte Plangroep alleen een eigen applicatie, Flow. We vonden het tijd voor meer transparantie.’  

In eigen beheer werd daarop de app ontwikkeld, en begin vorig jaar konden de eerste cliënten er gebruik van maken. ‘Via de app zien ze wat we doen, aan wie we betalen bijvoorbeeld. Ze hebben inzicht in hun persoonlijk budgetplan en rekeningen, en indien van toepassing de stand van zaken rondom hun schulden.’ Elke avond worden de gegevens ververst, zodat ze de actuele situatie hebben. We vonden het zelf een grote stap voorwaarts in onze dienstverlening aan de inwoner van een gemeente. Maar zou het ook aanslaan?’

Dat kun je wel zeggen. Van de 16.000 cliënten die door Plangroep worden ondersteund gebruiken er nu dus bijna 10.000 de app. ‘We zijn er echt trots op, op zo’n mooie mijlpaal. We krijgen ook veel positieve reacties. Voorheen kreeg men inderdaad eens per maand een overzicht. Met de app hebben ze het gevoel dagelijks grip te hebben.’

Een andere vernieuwing is het spaarpotje, dat vorig jaar werd geïntroduceerd. ‘De meeste telefoontjes gaan over extra budget naast het leefgeld. Nu kunnen we afspreken dat we per periode of eenmalig een bedrag naar hun spaarpot overmaken. Via de app kan de cliënt het geld zelf opnemen, zonder dat er iemand tussenkomt. Een mooie ontwikkeling naar meer zelfredzaamheid.’

De tienduizend bijna bereikt. Zo’n grote groep gebruikers geeft Plangroep mogelijkheden om beter te communiceren, zegt Joost. ‘Is er bijvoorbeeld een bankstoring, dan kunnen we gemakkelijk een pop up bericht sturen naar alle betreffende app-gebruikers.’ En Plangroep blijft de app doorontwikkelen. ‘Denk aan het kunnen inzien van documenten. En we onderzoeken de mogelijkheid om de gebruikers via een snelle peiling onze dienstverlening te laten evalueren.’

Wilt u meer weten over de dienstverlening van Plangroep? Neem dan contact op met Michael Blankenspoor (06-81931206).

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.