Alternatief plan voor Sw-sector in Zeeuws-Vlaanderen
De situatie in Zeeuws-Vlaanderen is niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Randstad en dus moet er een ander plan komen, vindt Sw-bedrijf Dethon.
Zeeuws-Vlaanderen gaat een alternatief plan maken om de Participatiewet met de daarbij behorende quotumregeling te kunnen uitvoeren. Doel is om zoveel mogelijk werkgelegenheid te behouden en te voorkomen dat mensen tussen de wal en het schip vallen.
Pilot
Het plan dat als een pilot uitgevoerd moet worden, gaat gemaakt worden door het Sociale werkvoorzieningschap Dethon. De drie gemeenten op Zeeuws-Vlaanderen Sluis, Terneuzen en Hulst die samenwerken in de Gemeenschappelijke Regeling Dethon, staan achter het plan.
Zonder werk
Staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft vorige week de nieuwe Participatiewet naar de Raad van State gestuurd. In dat wetsvoorstel wordt het aantal mensen dat op beschutte Sw-plekken werkt afgebouwd door geen nieuwe mensen meer aan te nemen. Minder mensen op een beschutte werkplek, meer mensen op de reguliere arbeidsmarkt, zo wil het kabinet. Maar als vrijgevallen werkplekken in het Sw-bedrijf niet meer opgevuld worden, vreest Dethon dat het bedrijf niet meer produceren kan en de mensen die nog wel een beschutte werkplek hebben, ook zonder werk komen te zitten.
Zwaar werk
Bovendien is het moeilijk om in Zeeuws-Vlaanderen mensen in reguliere banen te plaatsen. Bij Dethon werken nu zo’n 1000 mensen, allemaal beschut. ‘Dit is de Randstad niet, er is hier weinig bedrijvigheid’, legt OR-voorzitter Bram Basting van Dehton uit. ‘Het werk dat hier is, langs de kanaalzone is in de petrochemische industrie en in de havens. Zwaar werk waarvoor mensen met een Sw-indicatie niet geschikt zijn.’ De OR, het bestuur en de directie van het bedrijf denken dan ook dat de quotumregeling die Klijnsma verplicht wil stellen (ieder bedrijf moet 5 procent arbeidsgehandicapten in dienst hebben) in Zeeuws-Vlaanderen niet gehaald zal worden.?
Financieel plaatje
Dethon wil een aantal varianten bedenken voor de Participatiewet en het quotum waarbij behoud van zoveel mogelijk werkgelegenheid en voorkomen dat mensen tussen de wal en het schip komen, uitgangspunten zijn. ‘Bij ieder plan hoort natuurlijk een financieel plaatje’, aldus Basting. ‘Pilots kosten geld. Maar als je niets doet en mensen komen thuis te zitten, dan heeft dat enorme sociale consequenties. Maar uiteindelijk heeft dat natuurlijk ook financiële consequenties. Ik betwijfel of de bezuinigingen dan wel gehaald zullen worden.’??
Soepeler
Volgens Dethon kan er best een plan bedacht worden waarbij nog steeds aan het quotum van 5 procent vastgehouden wordt. Maar dan moeten de regels versoepeld worden. ‘Je kunt denken aan bedrijven die arbeidsgehandicapten bij het Sw-bedrijf detacheren in plaats van ze zelf aan het werk hebben’, aldus Basting.
Om de tafel
In januari werden de specifieke problemen van de regio zeeuws-Vlaanderen al onder de aandacht van Kamerleden gebracht. Sindsdien kwamen velen kijken hoe het eraan toe gaat bij Dethon. Ook staatssecretaris Klijnsma ziet dat de nieuwe wet voor sommige regio’s problemen kan opleveren. Op 11 april zitten afgevaardigden uit Zeeuws-Vlaanderen daarom samen met Oost-Groningen en Zuid-Limburg en de staatssecretaris om de tafel om de specifieke problemen van deze regio’s te bespreken.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.