Advertentie
sociaal / Nieuws

'Te weinig geld voor woningdeler in bijstand'

Mensen in de bijstand die met anderen in een huis wonen houden te weinig geld over om van te leven. Volgens de zogeheten kostendelersnorm kunnen meerdere bewoners in een woning met elkaar de gezamenlijke kosten, maar uit de praktijk blijkt dat de woningdelers veel minder kosten kunnen delen met elkaar dan was berekend.

03 november 2016

Mensen in de bijstand die met anderen in een huis wonen houden te weinig geld over om van te leven. Volgens de zogeheten kostendelersnorm kunnen meerdere bewoners in een woning met elkaar de gezamenlijke kosten zoals huur, energie en internet delen. Ze krijgen daarom een lagere uitkering. Maar uit de praktijk blijkt dat de woningdelers veel minder kosten kunnen delen met elkaar dan was berekend.

Ondeelbare kosten veel hoger

De kosten die je niet kunt delen met je medebewoners, zoals je zorgkosten en kosten voor eten, verzekeringen, kleding, persoonlijke verzorging en dergelijke, zijn volgens het onderzoek veel hoger dan het kabinet heeft aangenomen. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek van Regioplan, uitgevoerd in opdracht van de gemeente Amsterdam.

Helpende mensen niet straffen

De kostendelersnorm werd vorig jaar ingevoerd door staatssecretaris Jetta Klijnsma (Sociale Zaken). De gemeente Amsterdam heeft laten berekenen wat in de praktijk de gevolgen zijn. 'Over het nut van de kostendelersnorm kun je discussiëren. Het mag duidelijk zijn dat ik het principe van deze wet niet onderschrijf, aldus de Amsterdamse wethouder Arjan Vliegenthart. 'Mensen die elkaar helpen moet je niet straffen.'

Situatie repareren
Maar ook de voorstanders van deze wet moeten van deze conclusie schrikken, vindt hij. 'Het zal niet de bedoeling van de wet zijn om mensen zo af te knijpen dat ze niet meer in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. Ik ga dit aankaarten bij staatssecretaris Klijnsma en ga ervan uit dat zij deze situatie zal repareren.'

Klijnsma: lagere uitkering redelijk
Klijnsma realiseert zich dat de bijstand geen vetpot is. Volgens haar is het redelijk dat mensen die de kosten voor huur en verwarming met elkaar kunnen delen, een lagere uitkering krijgen dan mensen die alleen wonen. 'De kostendelersnorm is gebaseerd op schaalvoordelen die in lijn zijn met CBS-berekeningen. Daarnaast moeten gemeenten altijd naar individuele omstandigheden kijken en daar naar handelen', aldus de staatssecretaris.

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

vd Veen
De hoge woningdelerskorting is in strijd met grondwet artikel 20 lid 3

en in het algemeen ondoelmatig beleid die de woningnood verhoogt en de aanspraak op van overheidswege geregelde hulp verhoogt

en dus in strijd met andere grondwettelijke bepalingen.



De verplichte bijstand door de overheid is alleen voldaan als volledig in het (minimum) bestaan wordt voorzien.

Anders kan de Nederlander hier te lande nog steeds niet in zijn bestaan voorzien.

Als dan valselijk met verkeerde aannames, normen en van het kastje naar de muur sturen onvoldoende in het bestaan wordt voorzien, dan is dat in strijd met de grondwet en dus in strijd met het EU-verdrag. Medische en andere noodzakele hulp behoort ook tot het (minimum) bestaan.



Het blijkt dat de zogenaamde voordeurdelerskortingen vaak te hoog zijn en dus gemiddels minstens gehalveerd moeten worden. Het is helemaal een randgeval als er gekort wordt vanwege een medebewoner die geen inkomen en geen vermogen heeft.



Als de rijksoverheid de plichten over de schutting bij de gemeenten dumpt maar dan te weinig geld aan de gemeenten verstrekt, dan handelt de rijksoverheid cq handelen de "Binnenhovelingen" in strijd met de grondwet.



Het beleid is ondoelmatig en kostenverhogend.

Het jaagt de aanspraak op goedkope zelfstandige woonruimte omhoog terwijl daarvan een schrijnend tekort is. De kostenverhoging is ook direkt zichtbaar in de aanspraken op huurtoeslag.

Het jaagt de aanspraak op van overheidswege geregelde (medische) zorg omhoog als de mensen een sterkere financiele dwang krijgen om apart te gaan wonen.



Het is een interessante rechtsvraag.

Moeten de gemeenten in strijd met de grondwet de foute wet- en regelgeving gehoorzamen ?

Of mogen de gemeenten conform de grondwet de foute wet- en regelgeving negeren ?



In een echte rechtstaat zoals Duitsland kan men zo een kwestie aan het constitutioneel hof voorlegen.

In Nederland is deze er niet en blijven zulke kwesties en de mensen hangen.
Elise
@ Ellen, Inwonende kinderen bij bijstandsouder(s) hebben nog nooit een volle uitkering gekregen in dit land. Dat werd altijd al aangepast. Dus het bedrag wat jij hier noemt klopt niet.
Elise
Sorry, ik bedoel @ Monique
Elise
Ik zit in de bijstand en ben een alleenstaande moeder met 2 kids 18+. Ben al jaren lichamelijk chronisch ziek en heb nu ook nog kanker. Kinderen studeren nog. Doen goed hun best. Wij leven van mijn uitkering. Ik houd 300 euro(na aftrek huur/gas/water en licht/internet/telefonie/tv) huishoudgeld per maand over voor 3 man. Dit is al niet haalbaar. Vul het op met armoede toeslag/meedoebijdrage/vakantiegeld.(is daar niet voor bedoeld) En ja, ik kan heel goed met weinig geld een maaltijd in elkaar flansen, maar je hebt naast eten ook nog te maken met wasmiddel/koffie en thee/toiletpapier/poetsmiddelen/maandverband etc)

Kinderen mogen bijverdienen, maar moeten uitkijken dat ze niet teveel verdienen anders verliezen ze hun studie financiering.

Gaan ze werken(niet meer naar school), dan krijg je ook nog naast de kostendelernorm te maken met vermindering zorgtoeslag, huursubsidie, belastingen die je nu kwijt krijgt gescholden etc.

Het nu is al overleven en de toekomst is al helemaal angstaanjagend.

Kijk, dat ik in deze situatie ben beland is al zwaar beroerd. Maar wat ik nog erger vind is dat mijn kinderen, die zo goed aan hun toekomst werken, de dupe van het systeem worden(kunnen zich niet opwerken, want je krijgt van meerdere kanten weer te maken met kortingen) en dat is onmenselijk/wenselijk. Dit kost de samenleving juist meer geld. Mensen bewust in de armoede/ellende houden.

Nog iets wat erg krom is. Mijn vooruitzichten zijn niet erg rooskleurig.(zit midden in de behandeling) Krijg steeds de vraag: kun je nog aan?(kinderen helpen mee) Als ik Nee zou zeggen, dan heb ik misschien recht op thuiszorg. Die ik dan zelf moet betalen. Waarvan?

Soms vraag ik me af: waarom zou ik nog moet strijden tegen mijn ziekte? Van hel naar hel weer naar hel. En dan heb ik het niet eens over de toestanden, die ik al heb meegemaakt bij vrijwilligerswerk/integratiebureaus etc. Je bent gewoon een stuk stront zonder rechten.

vb. Mag een instantie(die je moet helpen) tegen mij zeggen: dat alle bijstandsmoeders luie mensen zijn? Nee, dat mag niet, maar dat gebeurt wel. Kijk, als mensen andere mensen niet eens het licht in de ogen meer gunnen(zelfs als ze zwak/ziek zijn of andere mensen helpen), dan gaat deze samenleving sowieso geheel naar de klote. En dat kost de overheid en de belastingbetaler nog meer geld. De ethiek is ver te zoeken en die moet terug.





Mw. A.T,C.W. Rommen van der kroft / afgekeurd 80-100%/ex-mantelzorger
De gehele participatie-wet/kostendelernorm is niet eerlijk. En wel om de volgende redenen, ''

Ten eerste, statushouders die een wwb-uitkering krijgen krijgen hierover de 1e 4 jaar geen kostendelernorm. Tevens krijgen zijn per gemeente verschillend maar zo om en nabij een bedrag van 9000 euro per volwassenen en 1000 euro per kind en nog een kraamuitzet van 2500 euro. Dit krijgen wij Nederlanders niet als wij een huis krijgen na dakloos te zijn geweest.

Ten tweede Wordt er verschil gemaakt met wajongers/wao-ers met werkvermogen en zonder werkvermogen zie Tamara van Ark, die alle wajongers en wao-ers met werkvermogen aangevuld wil laten worden door de wwb met de daar bijhorende plichten.

Daarbij wordt er nog verschil gemaakt tussen wao-ers, die 80-100% afgekeurd zijn, maar in het verleden partime door omstandigheden gewerkt hebben. Zoals mijn geval 17 jaar 40 uur gewerkt, en de laatste 5 jaar partime daar ik voor mijn dochter en mv gehandicapte broer moest zorgen Dus wao-uitkering over de laatste 5 jaar dat ik werkte, echter ben ik mijn partner in 2001 verloren. Waardoor ik een aanvullende anw-uitkering kreeg en jawel daar zat de kostendelernorm op, eerst heette het een zorgrelatie en toen ook mijn broer overleed na 26 jaar voor hem gezorgd te hebben ging die over na de kostendelernorm. Effect is hetzelfde.

Ten derde degene die een koopwoning hebben hebben geen huurtoeslag, geen huurverhoging en kunnen kiezen of maandelijks hun rente terug van de belastingen of jaarlijks.

Degene met een huurwoning zijn afhankelijk huurtoeslag, krijgen jaarlijks te maken met een huurverhoging. Als je kind werkt worden de inkomens door de belastingdienst bij elkaar opgeteld en ben je je huurtoeslag kwijt, in mijn geval 346 euro omdat ik een aangepaste woning heb, daarbij worden de inkomens ieder jaar doorgegeven aan de verhuurder die je daarop een vette huurverhoging geeft, totdat je het uiteindelijk niet meer kan betalen en op straat staat.

Daar ik zeker als invalide hogere zorgkosten/stookkosten/bewassingskosten en ga zo maar door heb. Mijn dochter wordt hier zwaar door getroffen, daar zij niets voor haarzelf kan opbouwen en voorlopig heeft zij nog geen eigen woning. Wachttjd is hier 17 jaar, daarbij men vergeet dat ik dan nog duurder in zorg wordt. Nu helpt mijn dochter met douchen aankleden etc, en dan zal ik thuiszorg nodig hebben.

Maar ja het kabinet maalt hier niet om.
Ellen
Ik snap het idee sowieso niet. Waarom alleen bijstandsgerechtigden korten? We korten de HRA ook niet voor woningdelers, en evenmin de ambtelijke salarissen. Terwijl dat allebei zaken zijn die door de gemeenschap opgebracht moeten worden en waarbij men dan minder kosten zou hebben bij woningdelen. Dus het hele principe lijkt me oneerlijk. Maar Nederland vindt het nu eenmaal gewoon om mensen die weinig krijgen, veel harder aan te pakken dan mensen die veel krijgen. Ik mis de logica en zeker de rechtvaardigheid daarvan.
Monique
@Ellen

Ik vind het ook niet normaal dat er in het verleden huishoudens waren met wel 4 tot 5 uitkeringen per woning, dus zo"n 4000 euro
Martin Duif / Participatiewet
Er moet balans zijn, een evenwicht.

Per persoon een uitkering van 900 euro in een woning met 3+ gerechtigden is niet handig.

Maar deze kostendelersnorm is in de huidige vorm ook niet handig.

Ik ben veel meer voor echte maatwerk: hoeveel personen wonen er in een woning, wat zijn de relaties, hoe is de financiële situatie van elk persoon apart en het geheel, welke kosten kunnen gedeeld worden en welke niet. En dan van daaruit de individuele uitkeringen berekenen.

Ik merk dat ik geïrriteerd raak als ik lees 'volgens onze berekeningen klopt het wel'.

Statistische berekeningen komen niet altijd overeen met de financiën in de praktijk. Cijfers van het CBS zijn niet heilig - en alleen 100% correct als het iemand zo uitkomt.

Als je als Rijksoverheid zegt 'de gemeenten zijn verantwoordelijk voor de participatiewet en de financiën' en vervolgens toch nog Rijkswetten erachter aan gooit waardoor gemeenten beperkt worden in hun taak om voor maatwerk te zorgen, schiet het hele decentralisatieproject niet op.

Ja, de staatssecretaris verwijst dan door naar 'de bijzondere bijstand' en andere regels in de wet - maar dan nog...
Advertentie