Advertentie
sociaal / Nieuws

Vroegtijdig ingrijpen bij dreigende schuld

Door de crisis neemt het aantal probleemschulden toe. Met een tijdig advies wordt veel financiële ellende voorkomen.

22 mei 2009

Financieel advies vóórdat iemand problematische schulden heeft kunnen maken. Het is één van de gespreksonderwerpen van de VNG en het ministerie van Sociale Zaken over de aanpak van schulden. Door de economische crisis zal het aantal mensen met problematische schulden snel oplopen. Het kabinet heeft daarom 130 miljoen euro extra toegezegd voor schuldhulpverlening. Voor de zomer zal staatssecretaris Klijnsma (Sociale Zaken, PvdA) een actieplan naar de Kamer sturen waarin ze uiteenzet hoe ze dit geld wil besteden.

 

De VNG wil graag dat geld wordt vrijgemaakt om meer aan preventieve schuldhulpverlening te doen, en het ziet ernaar uit dat het daarover tot afspraken zal komen, zegt beleidsmedewerker Menno Meihuizen. ‘Problematische schulden heb je niet van de ene op de andere dag. Bovendien is het goed mogelijk om bij beginnende betalingsproblemen afspraken te maken met schuldeisers. Maar dan moeten mensen dat wel weten.’

 

Het voornemen is om medewerkers bij het UWV Werkbedrijf te instrueren in het herkennen van schuldenproblematiek en te zorgen dat ze mensen goed doorverwijzen naar schuldhulpverleners. ‘Het zou goed zijn als mensen bij het aanvragen van een WW-uitkering erop worden gewezen dat ze er in inkomen op achteruit gaan en dat ze leren omgaan met wijzigingen in hun uitgavenpratroon’, zegt Meihuizen. ‘Ook kunnen medewerkers van de kredietbank een plek krijgen op de Werkpleinen (de balies voor werk en inkomen, red.) om ter plekke mensen te adviseren en te helpen.’

 

Ook hebben werkgevers een rol in het voorkomen van problematische schulden, vindt hij. ‘Personeelsafdelingen moeten er ook mee aan de slag. Zij weten vaak of medewerkers betalingsproblemen hebben en kunnen mensen ook op cursussen wijzen of hen doorsturen naar de schuldhulpverlening. Maar het wordt lastig om daarover tot afspraken te komen. Met name voor het midden- en kleinbedrijf ligt het moeilijk.’

 

Flyer

 

De gemeenschappelijke kredietbank (GKB) Drenthe is een van de weinige die het voorkomen van schulden al hoog op de agenda heeft staan. Iedereen die er behoefte aan heeft, kan er al terecht voor een ‘budgetadviesgesprek’. Zonder lange wachttijden, vertelt directeur Jan Tingeman.

 

‘We adverteren in plaatselijke blaadjes, flyeren op de markt en delen vouchers uit waarmee gemakkelijk zo’n gesprek kan worden aangevraagd. Het doel is mensen zo vroeg mogelijk te bereiken, nog voordat de schulden enorm uit de hand zijn gelopen.’ Binnenkort zullen medewerkers van de GKB ook op het Werkplein zitten en advies geven aan mensen die net hun baan hebben verloren.

 

Tingeman: ‘Langdurige financiële problemen belemmeren mensen in het vinden van een nieuwe baan, dus door het ontstaan daarvan te voorkomen zorg je ook dat werklozen inzetbaar blijven op de arbeidsmarkt.’ Met een informatiemap en een workshop krijgen nieuwe werklozen informatie over hoe om te gaan met de terugval in inkomsten.

 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Rienke van der Heijden / klantmanager schuldhulpverlening
Stadsbank Apeldoorn heeft samen met een woningbouwvereniging in 2007 een pilot gedaan waarbij bewoners met kleine, maar regelmatig terugkerende huurachterstanden vroegtijdig werden doorverwezen naar de Stadsbank om daar in gesprek te gaan over hun financiele situatie. Na de pilot is deze samenwerking op structurele basis geintegreerd binnen beide organisaties. Dit jaar heeft een andere woningbouwvereniging zich bij deze vorm van samenwerking met de Stadsbank aangesloten.
Ook in Apeldoorn worden activiteiten ontplooid om bij werkzoekenden op de "beursvloer" (waar UWV, gemeente, reitegratiebedrijven, Stadsbank etc. "samenwonen") vroegtijdig eventuele financiele problemen op te sporen en de mensen de mogelijkheid te bieden om hierover in gesprek te gaan bij de Stadsbank om te zoeken naar oplossingen.
Kantekening bij alle pogingen en moeite die ondernomen wordt om mensen met financiele problemen vroegtijdig 'binnen te halen' is naar mijn persoonlijke mening, dat mensen vaak pas in actie komen als hun eigen oplossend vermogen het laat afweten en er van buitenaf (meestal door een brief of bezoek van een deurwaarder) pijnlijk duidelijk wordt dat men er niet meer zelf uit kan komen. Zolang dat moment nog niet bereikt is, hebben consulenten, klantmanagers en anderen de moeilijke en ingewikkelde taak om mensen te motiveren om toch eerder de stap te zetten richting schuldhulpverlening. Misschien volstaat de term schuldhulpverlening in dit kader niet helemaal (schrikt af) en zou gekozen kunnen worden voor "budgetcoach".
Advertentie