sociaal / Partnerbijdrage

Meer zicht op zorg en financiën

Met het dashboard van Verder.

31 maart 2025
dashboard verder
Beeld: Verder

De regio Zaanstreek-Waterland gebruikt sinds ruim een jaar het dashboard van Verder. In deze case vertelt Martijn van den Ende (Contractmanager regio Zaanstreek Waterland) hoe het dashboard helpt om inzicht te krijgen en sturing te geven op zorg en financiën.

Van eigen tool naar bredere toepassing

Voor de overstap naar Verder werkte Zaanstreek-Waterland samen met de regio Amsterdam-Amstelland aan een eigen dashboard. Maar doordat de uitvoeringsvarianten uit elkaar liepen, werd het steeds lastiger om rapportages actueel en bruikbaar te houden. Martijn: “Het dashboard van Verder is erg compleet en kent veel verschillende mogelijkheden om data te vergelijken, dat is een groot pluspunt t.o.v. onze vorige tool. Daarnaast beantwoordt het dashboard beter aan de wensen van diverse verschillende functies, niet alleen de contractmanager gebruikt het dashboard, we zien ook een toename in gebruik door beleidsadviseurs en financials.”

Welke inzichten heb je vooral gekregen uit het dashboard?

Martijn: “We hebben nu beter zicht op zorgstapeling, zowel cijfermatig als visueel is dit mooi in het dashboard ingericht. Het rapport doorlooptijden geef veel mogelijkheden om verschillende datums met elkaar te vergelijken, en cliënten waarbij de kosten stijgen is een slim ontwikkeld rapport dat interessante inzichten biedt.”

Favoriete rapporten

Wij hebben Martijn gevraagd welke rapporten hij en zijn collega’s het meest waarderen:

  • Vergelijken over tijd
    “Dit is het rapport dat ik het vaakst gebruik, aangezien er zoveel verschillende instelmogelijkheden zijn is dit een zeer krachtige tool.”
  • Draaitabel
    “De vele selectiemogelijkheden maar dan in cijfermatige zin een heel prettig rapport.”
  • Regionale rapporten
    “Het Regionaal rapport Zaanstreek-Waterland wordt vanzelfsprekend veel geraadpleegd.”
  • Zorgaanbiederskaart en contractmanagementexport
    “Zeer bruikbaar richting zorgaanbieders – zij zijn hier ook positief over.”

Een betrouwbare en complete tool

Martijn: “Een zeer complete en betrouwbare tool die regelmatig wordt aangevuld met nieuwe interessante mogelijkheden met een grote tevredenheid onder een diversiteit aan gebruikers.”

Klanttevredenheid: een 8,6 gemiddeld

Zaanstreek-Waterland is niet de enige regio die tevreden is. Uit het klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat gebruikers het dashboard gemiddeld beoordelen met een 8,6. De gebruiksvriendelijkheid scoort een 8,3 en de prestaties zelfs een 8,5.

Andere gebruikers noemen het dashboard onder meer:

  • “Zeer gebruiksvriendelijk en overzichtelijk”
  • “Maakt complexe data begrijpelijk”
  • “Voldoet volledig aan de verwachtingen en is betrouwbaar”

Meer weten over het dashboard?

Wil je weten wat het dashboard voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.