Advertentie
sociaal / Nieuws

‘Motie resultaatgericht beschikken onuitvoerbaar’

Gemeenten hebben meer tijd nodig om volledig af te stappen van resultaatgericht beschikken, zegt de VNG.

23 oktober 2023
Schoonmaak Shutterstock
Shutterstock

Een motie van de SP, om vanaf 2024 gemeenten geen WMO-beschikking zonder tijdsindicatie af te laten geven, is volgens de VNG onuitvoerbaar. De koepelorganisatie van gemeenten heeft daarom een brief naar de Kamer gestuurd om de stemming (op dinsdag 24 oktober) te beïnvloeden. Het aannemen van de motie zou betekenen dat gemeenten contracten moeten gaan openbreken en opnieuw aanbesteden, en dat lukt niet voor ingang van het nieuwe jaar.

Inkoop Specialist | regio Gelderland en Overijssel | vaste baan binnen de inkoop

Yacht
Inkoop Specialist | regio Gelderland en Overijssel | vaste baan binnen de inkoop

Supply Chain Specialist | regio Oost Nederland | vaste baan

Yacht
Supply Chain Specialist | regio Oost Nederland | vaste baan

Niet ingediend

Enkele weken geleden maakte demissionair staatssecretaris Maarten van Ooijen (VWS) bekend dat hij het wetsvoorstel resultaatgericht beschikken definitief niet in zal dienen. Dit hing al geruime tijd boven de markt. Gemeenten die vooruitlopend op het wetsvoorstel al wel werkten met resultaatgerichte WMO-beschikkingen, waarop dus geen tijdsindicatie staat voor verrichtte werkzaamheden, zullen hun werkwijze moeten aanpassen.

Motie SP

De SP dient dinsdag in de Tweede Kamer een motie in om gemeenten te dwingen helemaal geen WMO-beschikkingen zonder tijdsindicatie af te geven. Daarbij geeft de partij als onderbouwing dat ‘gemeenten die deze manier van werken toepassen daarmee in strijd met de wet en jurisprudentie handelen en dit al vele jaren duidelijk is’. Ook zouden gemeenten ook een hersteloperatie moeten beginnen om reeds afgegeven beschikkingen zonder tijdsindicatie te vernieuwen, dit alles met ingang van 1 januari 2024.

Niet haalbaar

De VNG ontraadt de motie van de SP. Het is simpelweg niet mogelijk voor de lokale overheden om de lopende contracten zomaar open te breken, en dit zal in sommige gevallen nodig zijn omdat er met de motie sprake is van een wijziging van de contractvoorwaarden. ‘Bovendien zijn lopende beschikkingen waartegen geen bezwaar is ingediend onherroepelijk, zij hoeven pas na het aflopen van de beschikkingstermijn worden aangepast.’

Plotseling?

Volgens de VNG worden gemeenten nu plotseling geconfronteerd met het feit dat resultaatgericht beschikking niet mag. Echter is de juridische discussie rondom dit onderwerp al jaren aan de gang, en besloot het kabinet al in februari om het wetsvoorstel voorlopig niet in te dienen. Het is nu definitief, maar echt een verrassing kan het niet zijn. Toch zegt de VNG dat ‘de contracten zijn afgesloten in de veronderstelling dat het kabinet met een wetsvoorstel zou komen om resultaatgericht beschikken mogelijk te maken.’

De VNG oppert om met het rijk in gesprek te gaan over een uitvoerbare planning voor gemeenten en zorgaanbieders in dit traject.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma
Als Gemeenten contracten moeten openbreken kan dat veel geld kosten. De staatssecretaris kan dit daarom richting Gemeenten beter zo regelen dat lopende contracten uit praktische overwegingen nog voor risico van de desbetreffende Gemeenten tot maximaal ............(zie data afloop vigerende contracten) worden gerespecteerd maar dat nieuwe contracten overeenkomstig de meest recente inzichten moeten worden gesloten.
Advertentie