Veolia wil weer stationschef op kleine stations
Streekvervoerder Veolia wil kleine treinstations weer bemannen. De stationschef moet terugkeren, met een uitgebreid takenpakket. Hij is tegelijkertijd chauffeur voor een P&R-busdienst, toezichthouder op overlast en verstrekker van informatie aan reizigers.
Proef
Veolia heeft bij het ministerie van Economische Zaken subsidie aangevraagd voor een proefproject met de naam ‘Mobiele Stationschef.’ Veolia verzorgt sinds 2006 trein-, bus- en taxivervoer in Limburg. Volgens woordvoerster Karin Kousen krijgt het bedrijf klachten over de kleine treinstations, waar geen personeel meer aanwezig is, sinds voorganger NS de kleine stationslocaties ontmantelde.
Klachten
Reizigers klagen over de veiligheid, zwerfvuil, informatievoorziening en het ontbreken van assistentie, licht Kousen toe. ‘Met deze pilot willen er kijken of de mobiele stationschef een oplossing biedt voor de klachten en onze dienstverlening kan verbeteren.’
Buschauffeur
Het station van Klimmen-Ransdaal in Zuid-Limburg is aangewezen als testlocatie. Een minibus wordt ingezet als extra busverbinding naar het station, dat nu niet voor grote bussen bereikbaar is. De minibus pendelt tussen de bushalte en het station, om zo meer reizigers te trekken op de Heuvellandlijn (Maastricht-Heerlen-Kerkrade). De stationschef rijdt de bus, helpt reizigers bij het overstappen en geeft reizigersinformatie.
Wanneer de proef van start gaat, is nog niet bekend. Als de subsidieaanvraag wordt goedgekeurd, gaat Veolia de mensen opleiden.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.