Advertentie
sociaal / Nieuws

Veolia wil weer stationschef op kleine stations

Streekvervoerder Veolia wil kleine treinstations weer bemannen. De stationschef moet terugkeren, met een uitgebreid takenpakket. Hij is tegelijkertijd chauffeur voor een P&R-busdienst, toezichthouder op overlast en verstrekker van informatie aan reizigers.

07 januari 2011

Proef

Veolia heeft bij het ministerie van Economische Zaken subsidie aangevraagd voor een proefproject met de naam ‘Mobiele Stationschef.’ Veolia verzorgt sinds 2006 trein-, bus- en taxivervoer in Limburg. Volgens woordvoerster Karin Kousen krijgt het bedrijf klachten over de kleine treinstations, waar geen personeel meer aanwezig is, sinds voorganger NS de kleine stationslocaties ontmantelde.

 

Klachten

Reizigers klagen over de veiligheid, zwerfvuil, informatievoorziening en het ontbreken van assistentie, licht Kousen toe. ‘Met deze pilot willen er kijken of de mobiele stationschef een oplossing biedt voor de klachten en onze dienstverlening kan verbeteren.’

 

Buschauffeur

Het station van Klimmen-Ransdaal in Zuid-Limburg is aangewezen als testlocatie. Een minibus wordt ingezet als extra busverbinding naar het station, dat nu niet voor grote bussen bereikbaar is. De minibus pendelt tussen de bushalte en het station, om zo meer reizigers te trekken op de Heuvellandlijn (Maastricht-Heerlen-Kerkrade). De stationschef rijdt de bus, helpt reizigers bij het overstappen en geeft reizigersinformatie.

 

Wanneer de proef van start gaat, is nog niet bekend. Als de subsidieaanvraag wordt goedgekeurd, gaat Veolia de mensen opleiden.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

David Nijenhuis
Geen gek ideetje. Ik hoop alleen dat we dan geen toezichthouders krijgen als die op station Venlo, want een van hun kun je niet bepaald als aardig betitelen (wat dikkere Limburgse kerel met een grijze snor) en ik weet waarover ik praat! Hij ziet werkelijk alles, op zicht niks mis mee, als het om het indammen van overlast gaat. Ik maakte eens een foto van een trein, waar toevallig een NS-medewerker op kwam te staan. Hij zag het toevallig en beval mij om direct de foto te wissen (hij niet wetende dat ik er 2 gemaakt had). Toen hij wilde nagaan, of ik 'm wel gewist had, hield ik mijn poot stijf, omdat hij niets watvoor foto's ik nog meer op mijn camera had staan en dat probeerde ik 'm ook duidelijk te maken. Na dreigementen over aanhouding etc. had ik een van de 2 foto's toch maar eraf gehaald, (door het apparaat iets anders in te stellen, kon ik 'm wijsmaken dat er geen foto's meer van station Venlo op stonden). Daarover gaat er nog een klachtenbrief naar Veolia toe. Ik twijfel dus sterk of hij niet meer doet dan waarvoor hij bevoegd is (er staat immers nergens een schild met een Veolia-Logo, alleen een schild met een NS-logo), dus anders dan bijv. op een station als Molenhoek-Mook, bijv. Volgens mij heeft hij laleen als taak om conducteurs te assisteren als er bijv. een zwartrijder overgedragen moet worden etc. Hij gaat zeker niet over het reilen en zeilen van NS-medewerkers en hij heeft al helemaal niets te bepalen wat er met inhouden van camera-schijfjes gebeurt!
Hannes Haganum / kritisch lezer
Een mooi en goed plan van Veolia. Aanbesteding van openbaar vervoer kan ook voordelen hebben, maar dan moet het criterium niet alleen de prijs zijn, maar moet ook kwaliteit en service een belangrijke rol spelen. Geef een stationschef dan ook de verantwoordelijkheid voor het sneeuw- en ijsvrij houden van de infrastructuur op en rond zijn station. Een aspect dat ik al eerder aangestipt heb, is de vraag of er straks met nog drie grote spelers in Europa, nog wel sprake is van marktwerking.
Advertentie