Ombudsman: 'Help ouderen met aanvragen van inkomensregelingen'
Gemeenten moeten ouderen actiever benaderen met informatie over de beschikbare inkomensvoorzieningen, zegt de Nationale ombudsman.
Sommige ouderen leven onder het sociaal minimum omdat ze geen gebruik maken van de inkomensondersteunende regelingen waar ze recht op hebben. Het is aan gemeenten en uitkeringsinstanties om die financieel kwetsbare ouderen actiever te benaderen, stelt de Nationale ombudsman.
Te veel gevraagd
'Veel instanties gaan ervan uit dat een oudere die recht heeft op een inkomensvoorziening, dat zelf regelt', zegt ombudsman Reinier van Zutphen. 'Maar dat is voor veel ouderen veel te veel gevraagd.' Regelingen zijn bijvoorbeeld niet bekend bij de doelgroep, of te ingewikkeld om aan te vragen. 'Terwijl juist deze voorzieningen ervoor moeten zorgen dat zij niet onder het bestaansminimum terecht komen.'
Loket
Ouderen hebben daarom behoefte aan een meer proactieve benadering van gemeenten en uitkeringsinstanties, ziet de ombudsman. Wacht niet tot ouderen zelf contact opnemen, raadt Van Zutphen aan, maar neem zelf initiatief. 'Het helpt als er in het gemeentehuis, wijk-of buurtcentrum of bibliotheek een loket is waar ouderen terecht kunnen.'
In de buurt
Ook intermediairs, die ouderen helpen met hun financiële administratie, kunnen een belangrijke rol spelen. De overheid doet er goed aan om in deze intermediairs te investeren. Zij zijn vaak bij ouderen in de buurt, spreken hun taal, hebben kennis van hun cultuur en nemen de tijd.
Automatisch
Daarnaast kunnen gemeenten en uitkeringsinstanties meer gebruik maken van beschikbare data om in kaart te brengen welke ouderen nog geen gebruik maken van regelingen die ze mogelijk nodig hebben. Inkomensvoorzieningen waar geen verplichtingen aan verbonden zijn, kunnen bovendien automatisch worden toegekend.
Welke regelingen zijn er?
Ouderen die financieel kwetsbaar zijn, bijvoorbeeld omdat ze geen volledige AOW-uitkering krijgen en geen of een klein aanvullend pensioen hebben, kunnen aanspraak maken op allerlei regelingen. Zo is er de Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen (AIO), huur- en zorgtoeslag en bijzondere bijstand. Andere mogelijke voorzieningen zijn de ouderenkorting, aftrek van zorgkosten bij de belastingaangifte, kwijtschelding van lokale belastingen, een kortingspas van de gemeente, een gemeentelijke zorgverzekering en de energietoeslag. Maar ouderen maken dus niet altijd gebruik van de regelingen waar ze recht op hebben. Problemen ontstaan vooral op het moment dat mensen de AOW-leeftijd bereiken, constateert de Nationale ombudsman, omdat er dan vaak van alles verandert in de financiële situatie.
Stap uit de bubbel van 'hoe bereik ik hen' in de bubbel 'wie bereikt hen al'. Verander uw instelling, verander uw denken. Denk eens echt inclusief en verdiep u in uw doelgroep.
Om jongeren te bereiken zou ik bv naar kappers gaan. Binnen no time bouw je bereik op.