Advertentie
sociaal / Nieuws

Oproep aan SZW om regeldruk Wwb te verminderen

Minister Asscher en staatssecretaris Klijnsma worden opgeroepen de Wwb te moderniseren en klaar te maken voor flexwerk en parttimers.

03 juni 2013

De wetgeving rondom de uitvoering van de Wet werk en bijstand (Wwb) moet en kan een stuk eenvoudiger. In een brief aan minister Lodewijk Asscher en staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid doet een taskforce voorstellen om de regeldruk bij de Wwb te verminderen.

Rompslomp
De Wwb is niet met haar tijd meegegaan en gaat nog steeds uit van het idee dat een Wwb'er een fulltime baan vindt. Tegenwoordig is het echter vaak zo dat mensen tijdelijk of in deeltijd aan de slag gaan. De Wwb is hierop niet ingericht, wat voor extra administratieve rompslomp zorgt en voor frustraties en (financiële) onzekerheid bij de werkzoekende.

Aanvraagprocedures

Voorstellen die de taskforce doen aan de bewindslieden gaan over het probleem dat de Wwb-uitkering een netto-uitkering is die lastig met bruto loon te verrekenen is. Ook het feit dat iemand die na 30 dagen werken terugvalt in een uitkering helemaal opnieuw door de molen van aanvraagprocedures moet, kan eenvoudiger.

Wethouder Florijn
De meeste plannen die de taskforce van het programma Beter en Concreter doen, komen rechtstreeks uit de koker van de Rotterdamse wethouder Marco Florijn, zelf ook lid van de taskforce. Hij schreef eerder dit jaar een paper over de ingewikkelde verrekeningen en terugvorderingen waar medewerkers van sociale diensten mee te maken krijgen op het moment dat een Wwb’er tijdelijk of part time aan de slag gaat.

Regeldruk
In de taskforce zitten zowel lokale bestuurders als mensen van de ministeries van Binnenlandse en Economische Zaken. Ze is opgericht om regeldruk voor burgers, ondernemers en professionals te verminderen. De plannen die de taskforce heeft met de Wwb worden gesteund door de commissie Werk en Inkomen van de VNG.

In BB Magazine nummer 12 (vanaf 14 juni) een achtergrondverhaal over de problemen waar medewerkers van sociale diensten tegenaan lopen door de verouderde regelgeving in de Wwb.

Klik hier voor het 16-puntenplan van wethouder Florijn. 

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Kees Bloemendaal / Vuilnisman
U kunt beter een Magazine nummer 12 (vanaf 14 juni) samenstellen over de problemen waar WWB uitkeringsgerechtigden tegenaan lopen door de verouderde werkwijze van de dienstdoende ambtenaren van de SZW.
Is veel boeiender om te lezen.
Respectvol aandacht besteden
aan deze doelgroep zal zeer gewaardeert
worden.
August / ambtenaar
@Kees.

Aangezien je zelf vuilnisman bent snap ik je reactie.

Jammer, je zou eens in de keuken van een klantmanager WWB moeten kijken voordat je oordeelt.
Kees Bloemendaal / Vuilnisman
Als klantmanager WWB heb jij nog een keuken waar je dagelijks warme gerechten kookt.
Heb jij enig idee hoeveel mensen geen " keuken "
meer hebben en dagelijks naar een zg. voedselbank
gaan waar ze rommel afgeven, die een hond niet eens wil eten en allemaal over datum zijn, om de monden van hun gezin en kinderen te voeden. Dat zijn ook mensen. Er zijn ook gezinnen
waarvan de hoofdkostwinner een goed betaalde baan heeft gehad, maar dankzij de extreme bezuinigingsmaatregelen van de RijksRoverheid nu,
dagelijks naar de voedselbank struint ?
In plaats van te klagen moet je delen met minder
bedeelden. Je verdient een riant salaris waar je
goed van kan rondkomen. Vuilnisman of niet
ik behandel iedereen respectvol ongeacht beroepsgroep. Tegenwoordig wordt je als een a-sociaal, als een zware last behandelt door de WWB consulenten. Dat moet anders. De werkdruk is altijd zo hoog voor ambtenaren. Wil je achterover hangen ? Als je niet meer gemotiveert bent om als ambtenaar werkzaam te zijn moet je uitkijken naar een andere baan, maar dat zal je vast niet doen, omdat je geen afstand wil doen van de riante primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Je hebt een gesettelde baan
voor het leven. Dan praat je ook gemakkelijker. En ja ik ben vuilnisman. Doe dankbaar werk. Er zijn WWB uitkeringsgerechtigden, die strontziek zijn van de a-sociale bejegening van de SZW ambtenaren en die al te graag in je gezicht zouden spugen.
IMH
"Tegenwoordig is het echter vaak zo dat mensen tijdelijk of in deeltijd aan de slag gaan. De Wwb is hierop niet ingericht, wat voor extra administratieve rompslomp zorgt en voor frustraties en (financiële) onzekerheid bij de werkzoekende."



Uitstekend dat dit opgelost wordt. Dit was zeker een probleem in de praktijk. Win win.



Al vraag ik mij noodzakelijkerwijs wel af hoe dit zich gaat verhouden tot de nieuwe Participatiewet in 2015?



Blij dat dit opgelost is. Complimenten. Zal vast niet de enige zijn. :-)

Ilonka / Lid Clientenraad SZ
Hiermee ben ik het volkomen eens. Wat een ellende met die flexbaantjes met onzeker aantal uren. Dus wisselende inkomsten, die verrekend moeten worden met WWB. Hiermee gaat zo veel fout en de client is de dupe hiervan. Dit motiveert niet bepaald om een flexbaantje aan te nemen. Voor jongeren tot 27 jaar is dit helemaal ellende als er 1 maand boven de WWB-norm wordt verdiend. Nieuwe aanvraag met wederom wachttijd van 4 weken voordat aanvraag WWB in behandeling wordt genomen. Zo komen mensen dus in de schulden. Niet door eigen toedoen, maar door de handelwijze van de overheid.
faber
Jammer dan in deze taskforce het lijdend voorwerp geen zitting had: het ministerie van sozawe. Het is een leuke maar vergeefse poging denk ik om het ministerie van sozawe in beweging het krijgen door ze te weg re zetten als eigenaren van 'verouderde regels'. De regels waar op geduid wordt door de taskforce zijn wel ouderwets maar zeker niet oud en het min. van sozawe was en is ook zeker niet van plan om ze aan de passen zoals de taskforce wil. Zie de laatste wetsontwerpen. Iedere wwb-euro is er één teveel volgens sozawe en dat betekent dat een min of meer grijs gebied tussen uitkering en werk (zoals florijn graag wil, en gelijk heeft ie) ondenkbaar is. Een strikte scheiding en daar waar van vermenging van loon en uitkering sprake is op klantniveau, is per definitie sprake van fraude. Dat de lijn van m.n. de ambtelijke top van het ministerie (en doorgaans binnen twee maanden door willekeurig welke minister of staatssecretaris is overgenomen).
Mirjam / alleenstaande moeder, geen werk te krijgen, psychisch kappot
Lees de volgende FB groepen maar eens hoe het is gesteld met mensen die gedwongen arbeid verrichten met bedreigingen met korting op de uitkering als je niet doet wat ze willen! Ook mensen met medische en psychische aandoeningen! Het zal niet lang duren voor dat er iemand door het lint gaat.



https://www.facebook.com/groups/177207305762866/ …



https://www.facebook.com/groups/verkapteslavernij/



http://delangemars.nl/?page_id=40
William Arcite / luis in de pels
Mooi verhaal & wens !

Daar schreef ik al ruim een jaar geleden een stuk over.



Het is echter zo eenvoudig op te lossen, maar er is geen (politieke) wil.

Door de flexibilisering van de arbeidsmarkt, de versoepeling van 't ontslagrecht en de huidige economische malaise die al v.a. 2008 aan de gang is en m.i. zeker tot na 2020 gaat duren, beginnen de archaïsche breuklijnen zichtbaar te worden.



De oplossing (in a nutshell) is vrij zzzimpel.

-Werkzoekenden met een uitkering WW/Wwb kunnen flexwerk aannemen vanaf 8 uur p/w tot 36 uur p/w (daarna is 36 tot 40 uur een tijdelijk contract van 6 of 12 maanden).



-Hierbij krijgt men een 'loonstrook' die zzzimpel uit te printen is door een werkgevert via een site van de overheid (geeft KvK# & BTW#).



-Site geeft electronisch door aan de belastingdienst & SoZaWe.



-Flexwerker heeft ter controle afdracht belastingen een strook en kan met DigID alles ook nakijken.



-Flexwerker weet dat hij alles tussen WW&Wwb en het minimumloon (stel 1250) mag behouden. Zo kan iemand die b.v. 20 uur werkt, zij 't onregelmatig, toch nog aan 1250 Euro netto per maand komen en met 30+ uur aan 1325 !

(let wel slechts 5% van de werkende bevolking heeft het minimumloon. De rest zit op 105 of 110% (nto 1300 tot 1375).



Goede rekenaars zullen nu wel met opmerkingen komen en hier is vast 't antwoord;

We moeten af van het systeem dat de werkzoekende zelf schuldig is aan het werkloos zijn en dus gestraft moet worden. Sinds 2008 hebben ruim 400.000 mensen hun baan verloren, vaak ook hun huis en die zijn daar echt niet zelf schuldig aan. Ik weet wel wie, maar dat is een ander verhaal.



Weer aan het werk, moeten we belonen, vanuit werkzoekende en vanuit het werkgeversperspectief. De hele arbeidskolom moet opschuiven/doorschuiven want de eerste babyboomers zijn al met pensioen en de kapitaalvernietiging van de kennis die zij hebben vanaf zeg 55 jaar tot 65/67 is absurd, daar moeten bedrijven gebruik van kunnen maken en toch ruimte creëren aan de onderkant van de arbeidsmarkt, men weet wel die jongeren die nu beginnen met een 'werkend leven' in de bijstand :(



Advertentie