Aanpak studentenwelzijn niet zonder gemeenten
Het verbeteren van het welzijn van studenten kan niet alleen binnen de muren van onderwijsinstellingen gebeuren, aldus minister Dijkgraaf.
Het kabinet trekt 15 miljoen uit ter bevordering van het studentenwelzijn en wil inzetten op verbetering van het netwerk tussen onderwijsinstellingen, gemeenten en zorgpartijen. Dat schrijft minister Robbert Dijkgraaf in een brief aan de Tweede Kamer.
Orde van de dag
Studentenwelzijn is al langer een punt van aandacht. Mentale problemen zijn een groeiende zorg in heel Nederland, maar onder studenten is de problematiek helemaal aan de orde van de dag. In het najaar van 2022 heeft OCW opdracht gegeven aan het Trimbos-instituut, ECIO en RIVM om onderzoek te doen naar de oorzaken van stress en prestatiedruk bij studenten in het hbo en wo.
Stapeling van onzekerheden
Daaruit blijkt dat veel stress afkomstig is van de stapeling van onzekerheden waar studenten mee te maken krijgen. Los van onzekerheden over de eigen vaardigheden zijn er vaak ook onduidelijke situaties binnen het onderwijs en de maatschappelijke voorzieningen daaromheen. Van mbo’ers is bekend dat zij al op jonge leeftijd voor grote keuzes staan, wat veel spanning met zich mee kan brengen. Een nader onderzoek naar het mbo volgt.
Kenniscommunity
De minister constateert dat er nog veel te winnen is in het toerusten van onderwijspersoneel met informatie en inspiratie. De zogeheten ‘kenniscommunity’ van het Nationaal Programma Onderwijs wordt daarom uitgebreid naar het mbo. Dit programma, waarin ervaringen en praktijkkennis over interventies in de praktijk worden besproken, is nu enkel beschikbaar voor funderend onderwijs (basisscholen en middelbare scholen).
Samenwerking met gemeenten en zorginstellingen is nodig.
15 miljoen
Samen met onderwijsinstellingen en studentenorganisaties heeft het ministerie gewerkt aan het ‘Kader integrale aanpak studentenwelzijn’, waarvoor op jaarbasis 15 miljoen euro beschikbaar wordt gesteld. In het kader wordt de ambitie gesteld dat in 2030 het studieklimaat inclusiever is, er meer aandacht is voor zelfregie en toerusting in vaardigheden, met meer oog voor diversiteit en verschillende startposities van studenten. Ook het woordje ‘integraal’ is belangrijk, want scholen kunnen het volgens de minister niet alleen.
Samenwerking nodig
‘Het verbeteren van het welzijn van studenten moet samen gebeuren. Niet enkel binnen de muren van onderwijsinstellingen en binnen onderwijssectoren. Het mbo, hbo en wo kunnen van elkaar leren en waar het elkaar versterkt meer samenwerken. Maar ook is samenwerking met gemeenten en zorgpartijen meer nodig’, aldus Dijkgraaf. De zorginfrastructuur voor studenten kan worden versterkt door relevante verbindingen te leggen tussen al die partijen.
Hulpvraag normaliseren
De minister wijst erop dat er door het land heen al verschillende voorbeelden zijn waarbij een dergelijke samenwerking bestaat. Zo is er de aanpak ‘School als Werkplaats’ bij het Friesland College. Welzijnswerk, jeugdhulpverlening en gemeenten werken hierbij samen met de ondersteuningsmedewerkers vanuit de opleiding. ‘Door in de buurt te zijn van de studenten, is de het mogelijk preventief te werk te gaan. ‘Doordat de medewerkers er altijd zijn, ook als er geen problemen zijn, wordt het vragen om hulp genormaliseerd.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.