Advertentie
sociaal / Nieuws

RvS kraakt opheffen ambtelijke status

De Raad van State heeft zware kritiek op het wetsvoorstel dat voorstelt ambtenaren hun aparte status te ontnemen.

15 april 2011

De Raad vindt de motivering van de indieners Koser Kaya (D66) en Van Hijum (CDA) onvoldoende. Met een verwijzing naar ‘de huidige tijdsgeest’ om het verschil in rechtspositie met werknemers in de particuliere sector weg te nemen, kan volgens het belangrijkste adviesorgaan van regering en parlement niet worden volstaan.

 

Wat de Raad van State betreft, behoren in elk geval ambtenaren die in een politieke omgeving verkeren, een vertrouwensfunctie bekleden of geweld mogen gebruiken een aparte status te behouden. Het wetsvoorstel van de twee leden van de Tweede Kamer reserveert alleen voor rechters, militairen, notarissen en gerechtsdeurwaarders een speciale status. Verder acht de Raad het niet opportuun invoering van het wetsvoorstel te laten samenvallen met de omvangrijke reorganisaties bij de overheid.  

Reacties: 18

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

piet brontsema / org adviseur
het verstand zegeviert , dat is toch gelukkig in deze bange dagen.
Jos Praat / beleidsadviseur
Gelukkig beseft de RvS dat een ambtenaar, die in een politieke omgeving verkeert, een aparte status nodig heeft. De onafhankelijke positie die deze functionarissen moeten hebben, dient gewaarborgd. Maar nu die poplistische Kamerleden nog tot inzicht zien te brengen: dat zal een hele klus worden.
F.W. den Boef / consultant
Slogans als "niet meer van deze tijd" of "past niet meer in de tijdgeest" worden in de politiek heel vaak als argument gebruikt om allerlei zaken af te schaffen of te veranderen waar men van af wil, terwijl men daar eigenlijk geen goede argumenten voor kan vinden. Denk nu eens zelf eens na: wat heeft "tijd" te maken met ambtenarenstatus? Het is een volstrekt loos argument. Het probleem is dat de huidige generatie politici niet meer weet om welke redenen in het verleden gekozen is voor een afzonderlijke status voor de ambtenaar als werknermer. Laat men die eerst eens uit het stof naar voren halen en dan bekijken of ze nog valide zijn.
huisman / gemeente
Laten ze eerst de speciale status van de indieners aanpakken. Als ze in de top eruit gegooid kunnen worden zonder loonbehoud piepen ze wel anders. En zelf ontslag nemen dan geen loon.
Ben
Nou begrijp ik niet goed wat die ontslagbescherming nou eigenlijk inhoudt. In de 23 jaar dat ik voor de overheid werk zijn talloze mensen ontslagen wegens wangedrag/prestatie of niet functioneren. Net als bij een 'normale' werkgever zie ik geen verschil in procedure en dossiervorming. Dat ze elkaar in de politiek de hand boven het hoofd houden is genoegzaam bekend, ongacht ras/geloof/politieke gezindte, iedereen doet het. En verder ben ik het met de vorige reageerders best eens!
J. van der Hoest / coördinator adviespraktijk jur. zaken meente
De Raad van State neemt een helder en verstandig standpunt in. De status van ambtenaar is er niet voor niets. Wie de overheid dient, neemt een bijzondere positie in en kan zich niet (in woord en gedrag) zomaar van alles permitteren. Dan kan er geen 'gelijkschakeling' met iedere willekeurige werknemer plaatsvinden. Het zou CDA en D66 sieren als zij hun oppervlakkige benadering in deze zouden laten varen.
Insider / ...
Jammer!!!! Ik zat me net te verheugen op een marktconform salaris (plus 17 procent) en een premievrij pensioen (eindloonregeling).
Wil Reuvers / juridisch medewerker
Laat Kaya en Hium eerst maar eens naar hun eigen riante status kijken en hier het mes inzetten. Ze realiseren zich kennelijk niet dat de belastingbetaler opdraait voor de riante regelingen die voor kamerleden (hoe kort ze er ook zitten) geldt bij vertrek of gedwongen vertrek. De bedragen die hiervoor betaald worden zijn aanzienlijk en dit ontgaat het tweetal blijkbaar. Kaya is met het aanpakken van ambtenaren al langer bezig. Dit moet kennelijk haar levenswerk worden. Nou als dit een hoogtepunt in je carriere moet zijn, verdwijn dan zo snel mogelijk. Op dit soort kamerleden zitten we namelijk niet te wachten. Zijn alleen maar bezig met de verrijking van hun eigen positie.
Bart Verplak / juridisch medewerker
Politiek maakt meer kapot dan je lief is.
Landsgrenzen, gulden, leger, zorg, pensioen etc.
G.Westen / zzp'er/ positieve psycholoog
Tja, ik merk dat ik het met de andere reacties niet eens ben. Ik werk ook voor de overheid. Ik merk heel concreet dat de flexibiliteit van de overheidsorganisaties aanmerkelijk beperkt wordt door de rechtspositie van de ambtenaren. het stimuleert tot blijven zitten waar je zit, niet meebewegen. Dus: ik juich de voorstellen voor verandering juist toe. Er moet echt wat veranderen aan de rechtspositie van ambtenaren. Nu zal het onafwendbare langer duren.
W.Wilkens
Afgezien van de mening over 'de ambenaar' of hen 'die in het bedrijfsleven (alleen maar) aan het werk zijn', merkt men dat de indieners van het wetsvoorstel met het constitutioneel denken niet zoveel hebben. Wat is een staat en welke functie vervult hij en zijn ambtenarij. De 'gelijkschakeling' met het bedrijfsleven is verwoestend geweest op het denken van deze mensen. Intussen is dit dan wel failliet, maar heeft heel veel geld gekost en heeft bijna niets opgeleverd.
Het voorstel en deze politici vormen hiervan een naijleffect.

De Raad van State legt al de vinger op bepaalde functies die dienen te worden uitgezonderd en dat geldt natuurlijk ook voor de decentrale organen.
Dit geeft al aan dat het voorstel niet goed doordacht is, want te veel uitzondering moet omvatten juist vanwege de functie van de staat.

Ik denk dat dit gebrek aan het doordenken van wat een staat is, groot of klein, getuigt van een gebrek aan publieke moraal.

Maar dat was al geen nieuws voor hun die het Binnenhof al wat langer gadeslaan.
Niek / jurist
De ambtenarenstatus is de afgelopen 20 jaar al fors uitgekleed. Dit in tegenstelling tot die van politici als Kaya en Van Hijum die lekker aan het warmlopen zijn voor hun wachtgeld of een mooi likbaantje in het bedrijfsleven. Ik zie om mij heen genoeg correcties op niet functionerende ambtenaren maar je moet wel een fatsoenlijk dossier opbouwen. In het bedrijfsleven gebeurd dat vaak niet zodat daar de patsboem aanpak wordt gebruikt voor ontslag. Desnoods via de rechter nog wat wisselgeld betalen en hoppa.
Ik ben van mening dat je van de overheid fatsoenlijk optreden mag verwachten, ook naar hun werknemers.
Met politici die maar wat brullen om in het nieuws te komen, heb ik helemaal niets.
HMC van Heusen-Smulders / Managementondersteuner Algemeen & Communicatie
Wat "de niet-ambtenaren" en sommige hoge ambtenaren (die de veilige top hebben bereikt....) vaak vergeten, is dat de ambtenaren echt niet zoveel beter af zijn.
Bonussen kunnen ze vergeten.
Tot een bepaalde schaal wordt men er gewoon uitgebonjoerd of wordt er demotiebeleid op losgelaten en ga je vanzelf wel weg.
Je bent continue verantwoording schuldig aan al degenen die denken dat zij als enigen werken.
Als werkvloerambtenaar heb je met zoveel idiote regeltjes van het topambtenarenapparaat te maken dat dit de bureacratie, de verantwoording naar je buurvrouw of -man en de werkvreugde echt niet bevorderd.
Heb je een goed idee is dit, in tegenstelling tot het bedrijfsleven, alleen uitvoerbaar wanneer dit via de hooggeplaatsten wordt ingebracht (kwaliteit is gekoppeld aan rang en schaal!?!??!?!?!? jammer alleen dat de praktijk zo vaak zo anders laat zien!)
De overheid en dus haar ambtenaar mag op geen enkele wijze chantabel zijn. Het hemd wordt je notabene bij in dienstname van het lijf gevraagd. Hoeft dan straks ook niet meer, immers, dat hoeft in het bedrijvig leven niet.......
Het salaris van de werkvloerambtenaar is echt niet schokkend te noemen en ieder werkvloermens zonder hechting aan maatschappelijke betrokkenheid, is dan ook allang weg. Wat blijft is de laagbetaalde met maatschappelijke betrokkenheid en een aantal hoger betaalde wel maatschappelijk betrokken mensen en jammer genoeg heel veel overbetaalde, niet maatschappelijk betrokken carrierejagers die inschatten dat ze niet overleven in het bedrijvig leven. Deze categorie ambitieuze jagers zitten overal zo'n twee/drie jaar, maken ....., laten .... achter wat iedere keer opnieuw de werkvloer mag ruimen.
Ambtenarenstatus moet gehandhaafd blijven, anders gaan andere zaken een grotere rol spelen!
HMC van Heusen-Smulders / Managementondersteuner Algemeen & Communicatie
oh en dat er geschoond wordt middels een reorganisatie landelijk, en nu ook eens bovenin, geen enkel probleem mee. Wel een waakpuntje dat deze groep niet elders comfi worden ondergebracht. De werkvloermens heeft zich allang neergelegd bij de zeis van de baas.....
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Eerst eens de huidige infrastructuur van het bestuur in Nederland van omstreeks 1850 (!)aanpassen en echt bedrijfsmatig gaan werken. Dan is er natuurlijk geen enkel bezwaar om de ambtelijke status op te heffen. Daar staat dan uiteraard ook dezelfde salariëring tegenover als in het bedrijfsleven (13e soms 14e maand salaris, bonusregeling e.d.).
Jan / Ro-specilalist
Het is pijnlijk duidelijk geworden dat er inmiddels duidelijk behoefte is aan de pragmatici. Weg met die overgeschoolde pukkeldrukkers. Luister eens zorgvuldig naar mense die de praktijk hebben meegemaakt en er een voelend oor voor hebben. Het kan echt zoveel makkelijk. Het heeft eigenlijk geen zin om te reageren.
oud-ABP-er
Een ambtenaar moet, in tegenstelling tot een medewerker uit de marktsector, bij het aantreden van een nieuw kabinet elke keer opnieuw bereid zijn zijn eigen functie weg te reorganiseren. Dat zou ik wel eens in de marktsector willen meemaken minstens één keer in de vier jaar, of vaker, de poten onder je eigen (functie)stoel vandaan moeten zagen, 't zou denk ik tenminste een kleine volksopstand tot gevolg hebben. Daarbij komt dat binnen 5 jaar tenminste 40% van de ambtenaren met pensioen gaat, kan de politiek eindelijk echt zijn eigen wetgeving maken, nou veel succes zou ik zeggen.
jaap
IS die Kaya niet een agent van een vreemde mogendheid die geacht wordt de Nederlandse staat te destabiliseren?
Advertentie