Nieuwe organisatie jeugdhulp Den Haag chaotisch van start
Om de organisatie beter en eenvoudiger te maken, werd besloten om de hulp aan kinderen bij twee organisaties onder te brengen.
Problemen met de jeugdhulp in Den Haag houden aan. De reorganisatie zou op 1 juli moeten zijn afgerond, maar er zijn nog veel losse eindjes. Sommige kinderen moesten verplicht wisselen van zorgverlener, maar lijken nu in een soort vacuüm te vallen, aldus Omroep West. Ouders zitten soms met de handen in het haar. De Haagse fracties PvdA en GroenLinks hebben een meldpunt geopend.
In Den Haag waren meer dan 190 jeugdhulporganisaties actief. Sommige clubs waren groot en stonden goed bekend, maar niet iedere hulpverleningsinstantie stond goed aangeschreven. Om de organisatie beter en eenvoudiger te maken, werd besloten om de hulp bij twee organisaties onder te brengen: RondomJou en Kracht.
Traject
Op 1 januari gingen de twee organisaties aan de slag, maar de verdeling in postcodegebieden betekende ook dat sommige kinderen opeens niet meer welkom waren bij de behandelaar waar ze soms al een heel traject volgden. Om dit goed te regelen kregen de organisaties tot 1 juli de tijd om cliënten van de ene organisatie over te zetten naar de andere. En daar ging het fout, schrijft de regionale omroep.
Aanbestedingsregels
Ouders kregen opeens een brief dat ze van behandelaar moesten wisselen, maar het was voor hen totaal onduidelijk waarom en of er mogelijkheden waren om de ingezette behandeling toch door te laten gaan. ‘Ik probeerde informatie te krijgen, maar die was verre van volledig’, zegt een moeder met een kind dat in een zorgtraject zit. ‘Uiteindelijk ben ik zelf de aanbestedingsregels maar gaan lezen en toen bleken er uitzonderingen te zijn. Die informatie was echt nergens anders te vinden.’
Suïcidale gedachten
Een andere moeder is eveneens alles zelf gaan uitzoeken. ‘Wekenlang ben ik aan het bellen en mailen geweest om het traject van mijn dochter verlengd te krijgen tot het einde van dit jaar. Zij had geregeld suïcidale gedachten en is echt hecht met haar hulpverlener. Niemand wist hoe je een klacht kon indienen of bezwaar kon maken’, zegt ze tegen Omroep West.
‘Warme overdracht’
Hulpverlener Jolanda* werkt bij een organisatie die cliënten moest overdragen aan zowel RondomJou als Kracht. Waar ouders veel problemen lijken te hebben met Kracht, ervaart Jolanda juist veel gedoe met RondomJou. ‘Cliënten die naar Kracht moeten hebben allemaal een ‘warme overdracht’ gehad’, zegt ze.
Duidelijkheid
Daarmee wordt bedoeld dat de oude behandelaar en de nieuwe, samen met de ouders en het kind alles doornemen om de behandeling zo goed mogelijk voort te zetten. Volgens Jolanda loopt dat bij RondomJou heel anders. Ze zegt vanaf april te hebben aangedrongen op duidelijkheid voor haar cliënten, vorige week maandag kreeg ze naar eigen zeggen pas bericht voor enkele tientallen patiënten.
Tijdig contact
Omroep West heeft RondomJou en Kracht benaderd voor een reactie. Alleen Kracht heeft hierop gereageerd. Directeur Janna Steinbusch legt de schuld voor slechte overdrachten bij de (vaak kleinere) organisaties die dit hadden moeten doen. ‘Kracht heeft meerdere keren contact gezocht en gevraagd voor tijdig contact zodat de kinderen zo min mogelijk last hebben van de overstap naar een andere behandelaar’, schrijft ze in een schriftelijke verklaring.
Bel
Jeugdombudsman Den Haag Yvette Nass zegt de signalen te kennen en heeft de afgelopen maanden geregeld aan de bel getrokken bij de gemeente Den Haag. Omroep West heeft donderdag en vrijdag de gemeente gevraagd om een reactie. Die geeft aan meer tijd nodig te hebben om met een reactie te komen.
Meldpunt
Voor ouders die problemen ervaren met het nieuwe stelsel hebben de Haagse fracties PvdA en GroenLinks een meldpunt geopend. De partijen zeggen de afgelopen maanden veel klachten te hebben gehad van ouders en kinderen die niet weten waar ze aan toe zijn. ‘Wij maken ons daar zorgen over, omdat we niet precies weten om hoeveel kinderen het gaat’, zegt Lisa van de Voort, fractievertegenwoordiger van GroenLinks.
De partijen zeggen dat ze ouders met het meldpunt een ‘duidelijke plek willen geven voor het uiten van hun zorgen’. Ook hopen ze inzicht te krijgen in hoeveel problemen er nu daadwerkelijk zijn. Dat is vooralsnog onduidelijk. De gemeente kon daar vrijdag aan Omroep West ook nog geen antwoord op geven.
*De naam van de hulpverlener is om privacyredenen gefingeerd. De echte naam is bij de redactie van Omroep West bekend.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.