Ook jonge ambtenaren willen weg
De rijksoverheid wordt de komende jaren niet alleen getroffen door het vertrek van veel oude ambtenaren. Ook jonge ambtenaren willen vertrekken.
Van de jonge Rijksambtenaren wil 80 procent over 5 jaar ergens anders werken. Dit blijkt uit het onderzoek Werken bij het Rijk? Een onderzoek naar de aantrekkelijkheid van het Rijk als werkgever door Sietske de Ruijter van de Erasmus Universiteit Rotterdam onder vijftienhonderd beleidsambtenaren. De Ruijter constateert dat jonge werknemers meer autonomie willen. ‘Werknemers die veel procedurele beperkingen ervaren, vinden hun werk minder leuk en hebben een sterkere intentie om te vertrekken.’
Volgens de Rotterdamse hoogleraar bestuurskunde Bram Steijn is een vacaturestop voor de overheid onwenselijk. ‘Dan kan je geen jongeren aannemen. Bovendien is de helft van de studenten allochtoon. Die komen de arbeidsmarkt op. Het zou zonde zijn als die door een vacaturestop niet bij het Rijk terecht kunnen’, aldus Steijn tijdens het recent bij het CAOP (kennis- en dienstencentrum op het gebied van arbeidszaken in het publieke domein) georganiseerde debat Kleinere overheid: kaasschaaf of snoeimes?
Volgens onderzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken werken bij de overheid (inclusief onderwijs) een miljoen mensen. Van deze groep zal in 2020 70 procent vertrokken zijn: 30 procent gaat met pensioen; de andere 40 procent verdwijnt om andere redenen. Deze ‘grote uittocht’ is voor de ambtenarenbonden reden om tegen het ontslag van ambtenaren te pleiten.
Het kabinet-Rutte wil 18 miljard euro bezuinigen, waarvan 6,5 miljard per jaar op de overheid. Volgens het Centraal Planbureau kost dat ongeveer 100 duizend banen. De Leidse bijzonder hoogleraar arbeidsverhoudingen bij de overheid Roel Bekker, tevens voormalig secretaris-generaal, zegt dat het verleden leert dat een bezuiniging die als opbrengst in de kabinetsplannen is ingeboekt onmogelijk geschrapt kan worden. ‘Wat is ingeboekt bij het Rijk, krijg je nooit meer terug’, aldus Bekker. Volgens Bekker hebben de plannen tot doel om tot ‘een goedkopere overheid’ te komen. ‘De taakstelling is puur budgettair. Kwaliteit van de overheid komt niet aan de orde.’
Bekker vindt dat het kabinet het gelijktrekken van de ambtenarenstatus aan de marktsector verkeerd motiveert. ‘Het staat niet in relatie tot kwaliteit, maar is in de financiële bijlage van het regeerakkoord opgenomen ter beperking van het zogeheten besparingsverlies.’ Dit betekent dat een voorgenomen bezuiniging minder oplevert dan geraamd, bijvoorbeeld doordat de overheid werkloosheidspremies moet betalen voor het ontslag van ambtenaren.
Reacties: 9
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Salaris van een ambtenaar is zeer laag. Vertegenwoordigd niet zijn verantwoordelijkheid in veel gevallen. Ook worden zij gekort en blijven zij achterlopen op de markt.
Bestuurders zorgen alleen voor zichzelf. Kijk naar de ministers. Ze doen niks aan top-salarissen, omdat ze daar na hun zitje in de tweede kamer zelf naar toe willen. Zie Bos.. PVDA
Uitvoerende ambtenaren hebben niet de keus een plekje in de directie uit te kunnenn zoeken.
De ambtenaren krijgen steeds meer taken, alleen krijgen hier geen loon voor terug.
En de burger, die denkt toch dat je niks doet. Die zullen dat altijd denken. Maar de stratenmaker op de hoek, die in zijn keetje zit als het regent, of de weg openbreekt 1 week voor een winter van 3 maand, nee, die kunnen nergens wat aan doen.
Als een ambtenaar opdracht had gegeven het riool te verbeteren waren de poppen aan het dansen geweest..
ik ben een jonge ambtenaar, en niet trots op mijn baan. Zit al in de max van mijn functieschaal en ik moet nog 40 jaar.
Worden dus leuke jaren, zonder salarisstijging.
Denk dat ik vraag om me te ontslaan, ga ik achter de geraniums zitten, en echt eens doen wat de mensen denken wat ik doe..
Eens kijken wie er dan gaat klagen.
Ga ik net als de buurman van een uitkering genieten en zwartwerken.
Maar ik heb wel last van mijn rug *in de hand staand met een zak cement van 25 kilo*
Geen enkele waardering van de samenleving en politiek. Bezuiniging na bezuiniging.
Ik heb bewust voor een centrale positie in de samenleving gekozen. Maar als dit geen waardering brengt en als we dan ook nog als 'gewone werknemer' beschouwd worden. Dan zal de keuze voor de overheid negatief uitslaan.
Waarom noem je nou Bos en niet bewezen zakkenvullers van de PVV?
Je weet wel die criminele beweging, boevengilde (hoe je het wil noemen).
Wil je geloofwaardig overkomen, oordeel dan objectief.
Stop eens met die obsessie voor de PVV, joh.
Die hebben helemaal niets met dit onderwerp van doen.
Zo ook elke keer weer dat fabeltje over de magere betalingen. De overheid is daarentegen juist een goede betaler voor de meeste functie tot en met, laten we zeggen, schaal 8. En dat betreft de meeste gemeenteambtenaren. En die auto van de zaak bij het bedrijfsleven dan? Die geldt ook alleen maar voor werknemers, die veel op pad moeten of de beter betaalden, en niet voor de lager betaalde functies in het bedrijfsleven. Ooit een postbode in een leasebak gezien?
Kortom, al dat gelamenteer en gezeur van ambtenaren en hun vakbond over hun arbeidsvoorwaarden, die worden door niet-ambtenaren toch vooral als lachwekkend beschouwd.
En die dragen verder bij tot dat, inderdaad, weinig positieve imago van het ambtenarendom.
we hebben het niet over postbodes, we hebben het over gelijkwaardige functies die in het bedrijfsleven beter betaald worden.
Idd. een postbode heeft geen leasebak, maar zijn directeur wel, en dat heeft de Burgemeester dus niet ;)
Overuren worden bij ons in tijd uitbetaald, tijd voor tijd, levert dus niks op, jij kan overuren maken en er dus aan het eind van de maand wat aan overhouden, vrije keus..
ik heb netzeoveel vrije dagen als jou, alleen heb ik ook adv, maar in feite werk ik dan voor mijn eigen verlof, zou je moeten weten...
ziek zijn, idd. i de tijd van de baas, maar over het algemeen ben je niet vaak en lang ziek, hier krijg je zelfs een bonus als je niet ziek bent ;)
laat het nu net zo zijn dat de klagers boven schaal 8 zitten. die krijgen dus slecht betaald, net zoals je zelf aangeeft.
het zit hem erin dat wij, ambtenaren, op 0 worden gezet, terwijl ieder ander, inclusief de wethouders, burgemeester en minsiters er wekl geld bij krijgen. de gemeenteambtenaren daarintegen krijgen er niks bij.
nu niet, volgend jaar niet, in verleden niet.
de kosten stijgen harder dan mijn loon, en ambtenaren hebben schalen met een max,, en als je in de max zit dan moet je het hebben van de inflatiecorretie..
als jij nu ieder jaar aan het eind vand e maand moet inleveren, ieder jaar weer, wens je succes bijd e supermart als je een keer een luxe boordje wil..
of mogen ambtenaren dat niet, die in de hogere schaal zitten..
en denk nu niet dat wij allemaal een balkenede-norm salaris hebben..
Even wat antwoorden:
1. burgemeesters hebben geen leasebak, maar wel een auto met chauffeur. Dat geldt wellicht niet voor alle burgemeesters, maar wel voor een groot aantal.
.
2. het concept 'overuren' bestaat in het bedrijfsleven niet. Er is natuurlijk wel een overwerkregeling, voor als de baas vraagt om extra dagdelen te draaien, maar een uurtje teveel werken hoort er gewoon bij. Het criterium is niet, zoals bij ambtenaren, dat de uren volgemaakt zijn, maar dat het werk af is. Overwerkregelingen zijn er overigens alleen voor de uitvoerende functies. Voor hoger betaalden is meer werken dan 40 uur de norm. Als je je werk leuk vindt, is dat ook geen enkel probleem. Integendeel!
Dus als je de hoger betaalden uit het bedrijfsleven wil vergelijken met ambtenaren van, bijvoorbeeld, schaal 12 en hoger, dan geldt dat men in het bedrijflsleven weliswaar meer verdient, maar dat er daar ook een (veel) grotere inspanning tegenover staat.
3. je kan het leuk vinden of niet, maar ambtenaren zijn bovengemiddeld ziek. En dat komt met name door een arbeidsmoraal, waarin het normaal gevonden wordt om je met een natte neus ziek te melden, en anderzijds doordat er geen enkele sanctie bestaat op langer en vaker ziek zijn dan nodig is. Het is van de zotte dat er premies moeten worden gegeven als mensen zich niet ziek melden. Ik ken die maatregel niet, maar het zegt al genoeg over de moraal.
Ik begrijp best, dat het niet leuk is om in koopkracht achteruit te gaan. Dat ben ik dit jaar ook (en wel veel meer dan die paar luttele percenten). Maar tel je zegeningen: het salaris gaat dan wel niet omhoog, maar je baan is relatief zeker.
Relatief zeker, omdat anders dan voorheen werkbehoud niet meer is gegarandeerd. Maar met de hoge gemiddelde leeftijd van ambtenaren is er bij reductie van het aantal overheidsdienaren nog steeds niet veel aan de hand.