Advertentie
sociaal / Nieuws

Noordenveld sterk in crisis maar communicatie kan beter

Zowel Noordenveld als de kleine ondernemers zijn te spreken over hoe effectief en rechtmatig de gemeente de Tozo-regeling uitvoerde, al hadden de ondernemers wel wat meer maatwerk gewild. Dat blijkt uit onderzoek van de lokale rekenkamer. De vraag is of er voldoende communicatie is met de ondernemers én met de inwoners.

20 juli 2021
Communicatie-shutterstock-1687380997.jpg

Zowel Noordenveld als de kleine ondernemers zijn te spreken over hoe effectief en rechtmatig de gemeente de Tozo-regeling uitvoerde, al hadden de ondernemers wel wat meer maatwerk gewild. Dat blijkt uit onderzoek van de lokale rekenkamer. De vraag is of er voldoende communicatie is met de ondernemers én met de inwoners.

Complexiteit

De werkwijze van de gemeentelijke organisatie, schrijft de rekenkamer, ‘is sterk en verdient een compliment’ en het is goed om ook ‘ook de rest van de organisatie hiervan te laten leren’. De Tozo-regeling ’werd door de gemeente zelf als eenvoudig beoordeeld, maar bij veel zelfstandigen werd de nodige complexiteit en onduidelijkheid ervaren.

 

Zakenkring

De geïnterviewde ondernemers oordelen wisselend over de doeltreffendheid. Sommige zzp’ers zouden hebben gewild dat Noordenveld meer aandacht had voor specifieke problemen, met een mogelijkheid tot maatwerkoplossingen. Volgens de rekenkamer zou een goed communicatienetwerk daarbij helpen. ‘Het reguliere contact tussen gemeente en de ‘zakenkring’ ondernemers blijkt niet of nauwelijks in deze behoefte te kunnen voorzien.’

 

Andere gemeenten

Noordenveld nam misschien de regels iets te strikt waar andere gemeenten soepeler waren. ‘Zzp’ers geven aan dat collega’s in andere gemeenten in een aantal gevallen wel recht gehad op uitkeringen, die voor Zzp’ers in de gemeente Noordenveld niet beschikbaar waren.’ Het kan zijn dat dit lag aan ontoereikende communicatie.

 

Goed staande

Het onderzoek gaat ook in op de effecten in de samenleving. De gemeenschappen hebben zich ‘goed staande gehouden’, maar er waren signalen van ‘verborgen leed, eenzaamheid, angst en frustratie, die niet aan de oppervlakte kwam’. Soms bereikten deze signalen individuele ambtenaren, raadsleden en bestuurders, maar de vraag is of er voldoende communicatie is tussen gemeente en inwoners.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie