Advertentie
sociaal / Nieuws

Parkeerapp gehandicapten bevat nog te veel ‘knelpunten’

In dertig gemeenten wordt de papieren gehandicaptenparkeerkaart gedeeltelijk vervangen door een nieuwe app.

31 juli 2024
gehandicaptenparkeerplaatsen-shutterstock-604854476.jpg
Shutterstock

De nieuwe parkeerapp voor mensen met een handicap bevat nog te veel problemen. Daarvoor waarschuwt Ieder(in), de koepelorganisatie voor mensen met een beperking of chronische ziekte. Zo duurt het drie dagen om van kenteken te wisselen en kunnen gebruikers slechts drie voorkeurskentekens opgeven. De belangenbehartiger vindt dit onacceptabel. ‘Weg is je spontaniteit of je flexibiliteit in noodgevallen.’

Programmamanager Verduurzaming

Gemeente Tilburg
Programmamanager Verduurzaming

Manager Natura 2000

ODBN
Manager Natura 2000

De papieren gehandicaptenparkeerkaart (GPK) wordt dit jaar gedeeltelijk vervangen door de app ‘Parkeren Plus’. Dertig gemeenten, waaronder de vier grote steden, doen mee. Enkele gemeenten volgen in 2025. Alphen aan de Rijn en Eindhoven bijten deze maand het spits af.

Scanauto’s

Momenteel is parkeren met een GPK vaak omslachtig. Iedere gemeente hanteert eigen regels. Kaarthouders zijn daardoor veel tijd kwijt aan het uitzoekwerk. Daarbij moeten ze bij verschillende gemeenten telkens een vergunning aanvragen om te kunnen parkeren. Bovendien wordt de kaart soms niet goed herkend door scanauto’s van handhavers die parkeerplekken controleren. ‘Foutparkeerders’ krijgen hierdoor onterecht boetes.

Diefstal

Daarnaast worden volgens Ieder(in) papieren gehandicaptenparkeerkaarten regelmatig gestolen. Het parkeerbewijs is zeer gewild op de zwarte markt. Dat is niet alleen enorm vervelend voor kaarthouders, maar leidt tevens tot oneigenlijk gebruik van de GPK.

Oplossing

Ieder(in) meent dan ook dat de nieuwe app ‘een goede oplossing’ kan zijn. Kaarthouders kunnen hiermee alle parkeerregels van deelnemende gemeenten inzien. Hun kentekens worden nu ook in de andere dertig gemeenten herkend. Zo hoeven GPK-bezitters niet meer in elke gemeente apart een vergunning aan te vragen.

Uitsluiting

Maar er zijn ook nog veel knelpunten. Te veel, vindt de koepelorganisatie. Zo worden zorginstellingen nog uitgesloten van deelname. Dat terwijl een GPK persoons- of instellingsgebonden is, en mensen met een handicap afhankelijk kunnen zijn van deze organisaties. Ook is er nog geen oplossing voor buitenlandse kentekens. De GPK is een Europese kaart. Het alleen toestaan van Nederlandse kentekens leidt volgens Ieder(in) tot ‘onterechte verschillen’.

Garage  

Maar de grootste doorn in het oog is de wijzigingstermijn van kentekens. Het duurt drie dagen om van kenteken te wisselen, en gebruikers kunnen slechts drie voorkeurskentekens opgeven. ‘Onacceptabel’, meent Ieder(In). ‘Weg is je spontaniteit of je flexibiliteit in noodgevallen.’ De belangenbehartiger benadrukt dat sommigen meer kentekens nodig hebben, of snel van kenteken moeten wisselen. Bijvoorbeeld als de auto bij de garage staat en de GPK-houder een leenauto krijgt. Of wanneer iemand afhankelijk is van huur- of deelauto’s.

Leaseauto

Daarbij verwacht Ieder(in) dat sommige groepen te maken zullen krijgen met extra bureaucratische handelingen. Bijvoorbeeld mensen met een leaseauto. Omdat de auto niet op hun naam staat, moeten zij eerst langs bij de gemeente om gebruik te kunnen maken van de applicatie.

Digibeten

Ook maakt de koepelorganisatie zich zorgen over digibeten. ‘Als je niet digitaal vaardig bent kun je de app niet gebruiken en kun je alleen nog maar parkeren op de aangewezen gehandicaptenparkeerplaatsen’, zegt Goele Vandenberghe, communicatieadviseur bij Ieder(in). Iemand die de applicatie wel gebruikt, kan volgens haar vaak overal gratis parkeren. ‘Je kunt je afvragen of dit geen verboden onderscheid oplevert tussen mensen die digitaal en niet digitaal vaardig zijn’.

Geen hebbedingetje

Deze obstakels worden in de toekomst opgelost, maar Ieder(in) vindt dat de app pas gebruikt mag worden als het echt een verbetering is. De GPK is namelijk ‘een belangrijk instrument’. Mensen met een beperking zijn voor hun mobiliteit vaak aangewezen op hun aangepaste auto. ‘Een GPK is dus een noodzaak en geen hebbedingetje’, beklemtoont de belangenbehartiger.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie