Nederlandse variant basisinkomen komt er aan
Het is niet helemaal hetzelfde uitgangspunt als dat van het Finse basisinkomen. Maar de experimenten die Utrecht, Groningen, Wageningen en Tilburg gaan uitvoeren met een bijstandsuitkering zonder verplichtingen lijkt er wel op.
Over enkele dagen gaat het veel besproken experiment van start. In Finland krijgen dan 2000 willekeurig gekozen werklozen geen werkloosheidsuitkering meer, maar een basisinkomen. In Nederland begint in een aantal gemeenten binnenkort een vergelijkbaar experiment. De regels voor een selectie bijstandsontvangers worden dan dermate versoepeld dat ze bij mogen verdienen en geen sollicitatieplicht hebben. Utrecht verwacht in het voorjaar al de eerste kandidaten voor de uitkering nieuwe stijl te kunnen selecteren.
Niet gekort
De Finse overheid wil met de proef bekijken of een basisinkomen doelmatiger is dan een uitkering en of de ontvangers meer gemotiveerd worden te werken. Door de bureaucratie rond uitkeringen deinzen veel werklozen ervoor terug werk aan te nemen, omdat er dan op de uitkering zal worden gekort via belastingen. Mogelijk valt die schroom weg bij een basisinkomen.
Experiment
Eerder dit jaar besloot het kabinet om op beperkte schaal experimenten met de bijstand toe te staan, onder strikte voorwaarden. 'Ik hoop dat de beide Kamers snel laten weten wat zij ervan vinden. En als de Raad van State ook snel adviseert, zou het nog mogelijk zijn om de zaak op 1 januari in het Staatsblad te plaatsen en deelnemende gemeenten vlot te laten starten', aldus Klijnsma in een gesprek met Binnenlands Bestuur.
Universiteiten betrokken
De ‘voortrekkersgemeenten’ Groningen, Tilburg, Utrecht en Wageningen gaan als eersten van start met de experimenten, die inhouden dat bijstandsgerechtigden een relatieve mate van vrijheid hebben en mogen bijverdienen tot een maximum van 20,4 procent van de uitkering, of juist intensievere begeleiding krijgen. De vier universiteiten in de steden kijken over hun schouder mee. ZonMw, instituut voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie, werkte mee aan het opstellen van de Algemene Maatregel van Bestuur die nodig is voor het experiment en toetst later de resultaten.
Ander regime
‘Er gaan binnenkort enkele honderden mensen meedoen, legt een gemeentewoordvoerder van Utrecht uit, ‘op vrijwillige basis overigens. Ze worden verdeeld in testgroepen die vervolgens elk een ander regime krijgen. Van weinig tot helemaal geen verplichtingen en controle,’ verduidelijkt ze. ‘Geen sollicitatieplicht bijvoorbeeld en ze mogen naast hun uitkering ook bijverdienen, in meer of mindere mate. Zo kunnen we na afloop zien wat het beste heeft gewerkt.’ De gemeente Utrecht denkt dat de tijd rijp is voor een andere uitvoering van de bijstandsuitkering. ‘Jarenlang was dat gebaseerd op wantrouwen, controle en handhaven wat veel geld kost. Het is de tijdsgeest; het is tijd voor een andere aanpak,’ aldus de woordvoerder.
Wereldwijd nagedacht
In heel de wereld wordt er over het basisinkomen nagedacht en worden er plannen gemaakt om het uit te proberen, zoals in Nederland, Canada en Californië. De Indiase regering doet er onderzoek naar. In Zwitserland verwierp een grote meerderheid van de kiezers eerder dit jaar het idee van een basisloon.
Reacties: 22
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik ben het eens net degenen die schrijven dat het experiment i.h.k. van de bijstand waarschijnlijk niet de oplossing is. Dan blijven we nog met allerlei regeltjes en controlemechanismen zitten.
@Frans de Groot, u hebt gelijk. Maar de Nederlandse regelgeving laat niet meer ruimte toe. Te voorzichtig terwijl het in eerste instantie alleen gaat over onderzoek.
@ Door Bors (social criticaster), “Voor mensen die nog wel hun best doen met scholing en carriere opbouw vormt het basis inkomen een verdere ontmoediging. “ u hebt gelijk, maar u hebt ook geen enkel bewijs.
Uitkeringsgerechtigden ontvangen binnen de pilot op deze manier een hoger inkomen dat een persoon met 40 uur werk achter de lopende band in ploegendienst. Het verschil is op dit moment al minimaal en zal nu omslaan in een voordeel voor de persoon in de uitkeringssituatie. Of is het basisinkomen lager dan een WWB-uitkering?
En vervallen alle toelagen dan ook, bv de korting op de ziektekostenverzekering voor uitkeringsgerechtigden?
Het zal vast het gebrek aan inhoudelijke informatie zijn van mijn kant....
Direct en volledig invoeren van een basisinkomen wordt echter voor zover mij bekend ook door de meeste voorstanders niet als reëel gezien dus wat nu gebeurt is experimenten met een regelarme/-vrije bijstand.
Er bestaat in Nederland een zeer kleine, maar ook zeer fanatieke groep, die Nederland hoe dan ook aan het basisinkomen wil brengen. Vooral vanuit Noord Nederland wordt heftig gefraamd om dit thema op de politieke agenda te krijgen.
De experimenten die nu in het kader van de bijstandswet worden gestart hebben niets met basisinkomen te maken.
Deze experimenten zullen ook niets veranderen aan de warboel aan inkomensregelingen, inkomensbegrippen, maximum- en minimumtermijnen in de diverse regelingen, betaalmomenten en lokale en regionale extraatjes die door deze en gene worden bedacht. Er komen nu zelfs allerlei extraatjes bij; de warboel wordt alleen maar groter gemaakt.
Al sinds 2 september 2014 ligt er een keihard rapport van Actal over de complexiteit van inkomensregelingen bij het kabinet. Dat heeft het dringende advies van Actal om tot een duidelijke, eenduidige en begrijpelijke herdefinitie van de in de inkomensregelingen gehanteerde definities te komen naast zich neergelegd. Het kabinet vindt dat uniformering afdoende is geregeld in de Algemene Wet Inkomensafhankelijke Regelingen (2005). Maar vrijwel niemand houdt zich daaraan, dus wordt de chaos groter.
Overigens is het kabinet van mening dat in het kader van de grote decentralisaties bij de gemeenten veel meer mogelijkheden ontstaan voor ´maatwerk´.:
´Zo wordt er bij de bijzondere bijstand per individu bekeken waar de burger extra ondersteuning kan gebruiken. Daarnaast zorgen deze wijzigingen ervoor dat steeds meer regelingen via één loket, dat van de gemeente, kunnen worden aangevraagd. Dit schept duidelijkheid voor de burger en zorgt ervoor dat ondersteuning dichtbij begint. Het kabinet heeft bewust voor deze aanpak gekozen, met als belangrijkste doelstelling om de zorg en ondersteuning meer op het individu toe te spitsen. De situatie verschilt immers van persoon tot persoon. Regelingen kunnen, binnen rijksbreed vastgestelde kaders, per gemeente verschillen, en gemeenten kunnen per persoon maatwerk leveren. De controle op de regeldruk is hiermee ook meer bij de gemeenteraad komen te liggen.
U leest het goed. Het scenario voor een nog grotere chaos ligt allang klaar. De deskundige overheidsdienaren achter het gemeentelijke loket gaan het allemaal voor ons oplossen, ook al signaleert Actal in 2014 al dat die het ook niet meer weten.
Ik hoor Asscher al zeggen: ´De gemeenten bulken van het geld dat zij op zorgdossiers overhouden. Dat kunnen zij inzetten voor de inkomensregelingen. Vertweevoudig het aantal behandelaars, dan kan 50% permanent op bijscholing, met als beloning een certificaat.
Asscher: ´Waarom zouden we het eenvoudig maken als het ook moeilijk kan. Collega van Rijn heeft laten zien dat je daar met gemak mee weg komt.´
Ondertussen droomt een deel van Nederland verder over de eenvoud van het basisinkomen.
Het moet toch godverdomme niet heel veel gekker worden in dit fokking apenland!!!!"
En met deze openbaring, heeft u zichzelf als eerste weten te profileren als inwoner van de apenheul. Niks mis mee, apen zijn leuke dieren.
2. Door één front tegen socialisme op 29 december 2016 11:09
de utopisten zijn gemakshalve vergeten dat heel Europa straks aanspraak kan maken op een Nederlandse basisuitkering, gaat 'm niet worden dus.
U als solo beweging van de kapitalistiche utopie, bent u eigen utopie gemakshalve maar vergeten. Wel eens overwogen dat heel europa straks aanspraak kan maken op uw kaptitalistiche utopie en uw geen inkomen meer heeft
..en met een beetje geluk zijn we dan verlost van de Pvda, al is dat sneue stukje electoraat hardnekkig hardleers..
Als mensen en allerlei subsidies huursubsidie, kinderopvang, kindgebonden budget, zorgtoeslag, voedselbank, kinderbijslag enzovoorts kunnen krijgen. En dan ook nog maar een beetje aan kunnen rommelen met bijwerken zonder enige vorm van controle. Dan heeft goed je best doen op school en studeren geen zin meer als mogelijkheid om het beter te krijgen. Het basis inkomen is de grondslag voor een verdere verloedering van de Nederlandse samenleving. Finland kan je niet vergelijken met Nederland. Want dat land kent altijd al een betrekkelijk hogere werkloosheid vooral in het Noorden. Voor Nederland is het andersom. Polen, Bulgaren en alllerlei ander volk komt nu banem bezetten waar mensen met bijstand de neus voor ophalen.
Voor mensen die nog wel hun best doen met scholing en carriere opbouw vormt het basis inkomen een verdere ontmoediging. Want zij worden door de fiscus overgeregistreert. Als ze huren worden ze ook extra gestraft door de politiek door een oneigenlijk fiscaal volgsysteem. Dus ongelijke behandeling ten opzichte van andere burgers. Onwenselijk dus, dat basis inkomen!