Harde kritiek ombudsman op UWV
Er komen honderden klachten over het UWV binnen en het UWV is niet in staat om uit te zoeken hoe dat komt, aldus ombudsman Alex Brenninkmeijer in een rapport.
De Nationale Ombudsman heeft stevige kritiek op uitkeringsinstantie UWV. Er komen honderden klachten over het UWV binnen, wat wijst op structurele problemen. En het UWV is niet in staat om uit te zoeken hoe dat komt., aldus ombudsman Alex Brenninkmeijer in een rapport.
Onjuiste adressen
De uitkeringsinstantie is volgens Brenninkmeijer niet in staat om op korte termijn te garanderen dat brieven met gevoelige, persoonlijke informatie van het juiste adres worden voorzien. Hij stoort zich aan het weerwoord van het UWV waarin gezegd wordt dat het in miljoenen gevallen goed gaat. Het UWV toont zich daarmee blind voor de ellende waar mensen in terechtkomen als het misgaat, vindt Brenninkmeijer.
Klachten beter behandelen
De ombudsman onderzocht acht veelvoorkomende klachten over ondermeer dossierbeheer, onderbouwing van terugvordering en begrijpelijke informatie. Hij concludeert dat klachten beter moeten worden behandeld. Hij vindt dat het UWV zich niet uitsluitend mag beroepen op informatie uit de computer, maar ook naar de burger moet luisteren en een begrijpelijk antwoord moet geven. 'Het UWV ontleent zijn bestaansrecht volledig aan de honderdduizenden burgers waarvoor het UWV diensten verleent en niet omgekeerd', aldus Brenninkmeijer.
Oplossingen
Het rapport 'Alleen het UWV kan kiezen voor een beter UWV' is voorgelegd aan de uitkeringsinstantie. Brenninkmeijer heeft het UWV gevraagd met structurele oplossingen te komen. Het UWV laat weten met het onderzoek aan de slag te gaan en heeft toegezegd samen met de ombudsman te werken aan verbetering. 'UWV hecht veel waarde aan het oordeel van de ombudsman en is al bezig met de uitvoering van verbeterpunten', zegt waarnemend voorzitter Fred Paling. 'De komende periode zullen we de heer Brenninkmeijer bij het verbeterproces betrekken en om advies vragen.'
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Die theoretische inkomsten die uit de SBC- staffel komen liggen vaak tussen de 20% en zelfs 40% boven de gemiddelde werkelijk betaalde marktwaarde. Volgens de SBC –staffel verdiend een productiemedewerker € 12,86 terwijl in werkelijkheid een aanvang van ± € 8,22 met eindloon van ± € 10,57 geboden wordt. Dan hanteert het UWV nog op een creatieve wijze een deelfactor bij de berekening van de gewerkte uren wat resulteert in een ongeveer 2% lager afkeurpercentage.
Men kan in bezwaar gaan maar de klok tikt vrolijk door. Tijdens het proces meld zelf de rechter dat de SBC-staffel zeker niet reflecteert aan de werkelijkheid maar dat de wet de wet is. Een rechter zou toch beter moeten weten en deze valse weergave van zaken aan de kaak moeten stellen. Indien een afwijzing volgt is de patiënt genoodzaakt om in hoger beroep te gaan( als die daar al emotioneel toe in staat is). De wachttijd is tenminste 1½ jaar en in die tijd moet de zieke dus verplicht solliciteren.
Omdat werkgevers weten dat het UWV op deze wijze omgaat met in werkelijkheid WIA patiënten durven ze geen personeel in vaste dient te nemen en drukt het ook het salarisniveau. Tevens is aan veel van deze in werkelijkheid WIA patiënten voor P&O personeel vaak snel zichtbaar wat voor vis ze in de kuip hebben. Een aanname kunnen ze dan wel vergeten.
Het erge is dat recent (oktober j.l.)door een UWV vestigingswoordvoerder in de uitzending van een consumenten programma erkent is dat hij niet voor alle cliënten die belazerd waren door het UWV de fout zou laten herstellen omdat het in enkel zijn vestiging ging om vele duizenden mensen.
Dat het Rijk zich financieel misrekend heeft, wordt op deze wijze afgewenteld op de zwakkeren in onze maatschappij. Men verwacht een recht te hebben opgebouwd maar op het moment dat men moet gaan innen wordt men maatschappelijk uitgekotst.
Het gevolg is dat velen die in de WIA bescherming hadden moeten vinden eindigen in de schuldhulpverlening.