Effectmeting van ‘Ondernemer Centraal’ Gemeente Utrecht
De dienstverlening heeft duidelijk positief effect op geholpen ondernemers.
De gemeente Utrecht helpt ondernemers die in zwaar weer zitten of willen groeien via Ondernemer Centraal. Ze heeft Purpose gevraagd een effectmeting uit te voeren naar de effecten van de dienstverlening op de ondernemers, de gemeente zelf en de maatschappij.
Utrecht steekt helpende hand uit
Veel ondernemers zijn in zwaar weer gekomen door een opeenstapeling van vele crises (o.a. covid-crisis, energiecrisis en hoge inflatie). Om ondernemers te helpen heeft de gemeente Utrecht ‘Ondernemer Centraal’ opgezet met als doel het stimuleren van een gezond economisch ondernemersklimaat en het versterken van de inkomens- en bestaanszekerheid.In 2,5 jaar tijd heeft Ondernemer Centraal meer dan 4.500 ondernemers bereikt en 2.500 ‘toekomstgesprekken’ gevoerd.
Wat maakt het project uniek?
In het algemeen is er weinig hulp beschikbaar voor ondernemers. In dit onderzoek heeft Purpose aangetoond dat ook voor ondernemers goede dienstverlening te organiseren is en dat dit zelfs een positieve SROI kan opleveren.
Effectmeting kwantitatief en kwalitatief
Samen met Miles Research heeft Purpose een vragenlijst uitgezet onder ondernemers met de vraag wat ze van de dienstverlening vonden. Ook is hun situatie vóór en ná de dienstverlening uitgevraagd, zoals hun financiële situatie en gezondheid. In totaal hebben 89 ondernemers de vragenlijst ingevuld. Daarnaast zijn er 8 diepte-interviews met ondernemers gevoerd om de uitkomsten te duiden en om dieper in te gaan op wat volgens hen goed gaat en wat beter kan.De gevonden effecten zijn vervolgens doorgerekend in een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA).
Positief effect op ondernemer én maatschappij
Uit de effectmeting blijkt dat de dienstverlening een duidelijk positief effect heeft op de geholpen ondernemers met een SROI van 1,5 – 2,3 voor de gemeente Utrecht. Een aantal belangrijke resultaten:
- 25% van de ondernemers geeft aan dat zij zonder ondersteuning van Ondernemer Centraal beroep hadden moeten doen op inkomensondersteuning.
- 77% geeft aan meer omzet te hebben gedraaid en 30% heeft nieuwe medewerkers aangenomen. 38% van de ondernemers geeft aan dat Ondernemer Centraal hier een sterke invloed op had.
- Het aantal ondernemers dat vertrouwen heeft in de gemeente is gestegen van 27% naar 45%.
Verbeterpotentieel
Ondernemers waarderen de dienstverlening gemiddeld met een 6,3. De waardering in 2023 is hoger dan in 2022 (6,8 t.o.v. 6,1). Deze hogere waardering komt door procesverbeteringen die al in gang zijn gezet en hier ligt nog ruimte voor verbetering:
- Zorg voor meer bekendheid en duidelijkere informatie wie bij Ondernemer Centraal terecht kan.
- Zorg voor een betere intake waarbij uitgebreid de tijd wordt genomen voor het in kaart brengen van de hulpvraag, biedt mogelijkheid om de intake fysiek te voeren.
- Zorg voor betere Management Informatie en een monitoringssysteem om processen met partners beter inzichtelijk te krijgen en te optimaliseren.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.