Advertentie
sociaal / Nieuws

‘Coronadip’ in schuldhulpverlening voorbij

De schuldhulpverlening krijgt het steeds drukker: 30 procent van de hulpverleners voorziet overbelasting.

26 oktober 2022
schulden-bewindvoering.jpg

Voor het eerst sinds het begin van de coronapandemie is het aantal aanvragen voor schuldhulpverlening hoger dan begin 2020. Steeds meer schuldhulpverleners maken zich zorgen of er wel voldoende capaciteit is om alle mensen met geldzorgen te helpen.

Directeur-bestuurder - Stichting Amaryllis (via PublicSpirit)

Amaryllis
Directeur-bestuurder - Stichting Amaryllis (via PublicSpirit)

Senior Financieel Adviseur

JS Consultancy
Senior Financieel Adviseur

Dip voorbij

Vanaf maart 2020 zagen schuldhulpverleners een 'coronadip' in het aantal aanvragen. Vanwege de lockdowns kwamen minder mensen naar het loket van de schuldhulpverlening. Daarnaast zorgde de steunmaatregelen van de overheid ervoor dat ernstige schuldproblemen werden uitgesteld. Maar die dip lijkt voorbij: in juni 2022 kwam het aantal aanvragen voor het eerst boven het niveau van januari 2020 uit. Dat blijkt uit de monitor Schuldhulpverlening van Divosa (de vereniging voor gemeentelijk leidinggevenden in het sociaal domein) en de NVVK (de vereniging voor schuldhulpverleners).

Energieprijzen

De meest voor de hand liggende verklaring voor de stijging zijn de hoge energieprijzen, zegt woordvoerder Auke Schouwstra van de NVVK. Eerder dit jaar becijferde het CPB nog dat wel 1,2 miljoen Nederlanders in geldnood zouden kunnen komen door de gestegen energieprijzen, brengt Schouwstra in herinnering. Ook het aflopen van de coronasteunmaatregelen zorgt ervoor dat meer mensen om financiële hulp vragen, zegt Hans van der Meulen, directeur van Kredietbank Nederland, tegen de NOS.

Vroegsignalering

Wat ook mee zou kunnen spelen, is dat gemeenten sterker zijn gaan inzetten op vroegsignalering van schulden. Sinds 1 januari 2021 werken gemeenten samen met 'vastelastenparters' – energieleveranciers, verhuurders, zorgverzekeraars en drinkwaterbedrijven – om betalingsachterstanden bij inwoners zo snel mogelijk op te sporen. Die aanpak wordt nog steeds doorontwikkeld en levert steeds meer op, vertelt Schouwstra.

Personeelstekorten

Uit de monitor blijkt ook dat een deel van de schuldhulpverleners capaciteitsproblemen voorziet. Hoewel de respondenten aangeven nu nog alle aanvragen te kunnen behandelen, verwacht 30 procent overbelasting in de toekomst. In het eerste kwartaal van 2022 was dat nog 15 procent. Dat schuldhulpverleners zich zorgen maken over de capaciteit, heeft enerzijds te maken met de stijging van het aantal hulpvragen, zegt Schouwstra. Anderzijds kampt de schuldhulpverlening, net als veel andere sectoren, met personeelstekorten. Daarom zijn sommige schuldhulporganisaties al begonnen met het opleiden van nieuw personeel.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie